Smartphone för en student

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av SvanteD, 14 apr 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. SvanteD

    SvanteD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej!
    Har funderat länge på att köpa en telefon..dock så är mobilpriserna och min ekonomi inte densamma och det är ganska frustrerande.. Försöker hitta en telefon med ett tak runt 2500 kr. Dvs, ungefär en ny Spica.
    Telefonen ska inte ha för dålig skärm, ha touch och även ha wifi. Android är en stor bonus:)
    Ju billigare ju bättre i princip, inte haft bra erfarenheter med telefoner..Brukar jämt bli något fel..knappar, reboots, täckning mm.
    Kollar just nu runt efter begagnade telefoner på blocket och hittade idag en Nokia 5800 för 1600 kr och en Spica för 2000 kr.
    Funderar på att annars vänta på att mitt abonnemang hos Telia ska gå ut så skickar dem rabatter mm.
    Tänkte att om man köper en telefon för runt 2000 så kan man ju efter ett år, istället för att köpa en Desire och sitta skuldsatt i ett år istället x)
    Vad tycker droidsen?
    Vänta tills abonnemanget tar slut efter sommarn,
    Köpa ny tele från telia
    Köpa begagnat och byta ut den om ett år

    Svante D
     
  2. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Samsung Spica, eller Huawei u8220 är inte så dyra. Köp en av dessa. (ny eller begagnad) och köp en ny telefon om ett år eller två.
     
  3. Gargamel

    Gargamel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mitt tips ... Acer Liquid! Går att hitta begagnad för mellan 2000 och 3000!
    Rekomenderas å det varmaste! Jag är grymt nöjd med min!

    Lycka till!
     
  4. Brain

    Brain Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag håller med föregående talare (båda två). Mitt råd är också att du aktar dig för de allra billigaste mobilerna, så som HTC Tattoo och LG Etna. Köp då hellre en bättre begagnad. Köpte själv min Spica i nyskick för 1800, så satsa på någon av de mobiler som redan nämnts, eller kolla efter ännu bättre begagnade priser. Se till att du köper på plats och att original kvitto finns dock. Svarta marknaden och bedrägerier är populärt när det gäller mobiler, jag höll på att bli av med 2300 på en Hero som troligtvis aldrig fanns.
     
  5. SvanteD

    SvanteD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Någon som hört något om sidan Mobilsscan? Säljer B-grade Sam Spica för 2000 kr och 12 månaders garanti. Inte ett omöjligt pris eftersom det är bara ett par hundra under nypris.
     
  6. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Sidan ger mer intrycket av mobilscam.. tror dock att jag har läst om folk här på forumet som har köpt just spica där.
     
  7. emil_äpple*

    emil_äpple* Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Jag skulle akta mig för den där sidan...
     
  8. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Gå in i butiken och kolla på telefonen
     
  9. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    mobilsscan.se -.- har ni sett alla stavfel? Jag skulle nog inte handla där :P
    Men som sagt är en acer en bra och billig android telefon.
     
  10. SvanteD

    SvanteD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  11. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Nokia 5800 har en resitiv touchscreen som inte brukar vara lika fingervänliga och bra som capacitive och spican har en sådan. :)
     
  12. Brain

    Brain Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag hade en 5800 tidigare, efter tre reparationer blev det reklamation och en Spica. Trots att Spican är begagnad så är jag mycket mer nöjd med den, och jag tycker definitivt du ska välja den. Du får mer för pengarna, bättre batteritid, fler appar och spel, trots att inte betalapps finns i Android Market, bättre och känsligare skärm, mer lättanvänd och mycket annat. Det som talar till 5800 fördel är att du kan installera appar från start till minneskortet, men eftersom det knappt finns några appar att prata om lär det inte spela någon roll, och du kan få in minst 100 program i Spican innan den säger stopp, så någon direkt brist på apps lär du aldrig få.

    Nokians skärm har väl fördelen att du kan trycka med vad som helst på den, och att det är en ganska bra resistiv, men jag har inte haft några problem att navigera i Spican, då Android är bättre anpassat för touch, och skärmen på Spican är bredare i portraitmode.

    Vad gäller film så är Nokian bättre på att strömma (inte snabbare, men högre kvalitet) samt att spela in film, mikrofonen i Spican är kass. Nokian tar också bättre bilder, men detta ska vara fixat i 2.1, och det enda Spican saknar är blixt.

    Det blev ett långt inlägg till Spicans fördel, men jag ska väl nämna att 5800 är som iPhone. Det var Nokias första touch, och den var kass när den kom. Nu är den betydligt bättre, och har ett mycket lägre pris, så du behöver inte utesluta den, men jag tror du skulle ångra dig snabbare än om du köpte en Spica.
     
  13. calle_d

    calle_d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
  14. SvanteD

    SvanteD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Liquiden är ganska nice för det priset! Hur är det med Android uppdateringar?;O
    Även hittat en lokal HTC HD2 för 2500 kr som ska vara i fint skick stod det i annonsen.
    2500:- Ny Liquid eller begagnad HD2 i fint skick?;)
     
  15. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    HD2 är värd betydligt mer pengar. Liquiden är absolut ingen dålig lur, men HD2 tillhör det absoluta toppskiktet just nu. Synd bara på operativsystemet :)
     
  16. SvanteD

    SvanteD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kollat in på annonsen..tror att den är stulen för kontakt till personen stämmer ej mm. Men som sagt, Liquid, kommer den få 2.1? Inte vill man köpa en telefon som sitter i en återvändsgränd?;)
     
  17. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Enligt en Acer-representant på MWC-mässan i Barcelona i februari så kommer Liquid få 2.1-uppdateringen. Inget närmare datum nämndes dock såvitt jag kan minnas.
     
  18. calle_d

    calle_d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Jag har en läckt 2.1 på min Liquid. Funkar klockrent!
     
  19. SvanteD

    SvanteD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Men då tror jag att det blir Liquid!:D Alla verkar ha det så det måste ju finnas en anledning?;) Bara nyfiken över fördelar med Liquiden?:) Något plus att man inte behöver ha XP på datorn för att uppdatera telefonen:P
     
  20. androidalle

    androidalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skulle satsa på en touch med "riktig" touch, kapacitiv skärm. Nokia 5800, HTC Tatto är några av dom SOM INTE har det, stör mig enormt på mobiler med dålig touch som man måste trycka med.

    Billig android mobil begagnad skulle jag nog satsa på en HTC magic, helt okej mobil med kapacitiv skärm, räcker att du nuddar den knappt. Precis som Iphones touch.

    Är själv student, letade länge efter bästa mobil till bäst pris. Ansåg Acer Liquid billigast och bäst till billigast pris. Snapdragon processorn 768Ghz (eller 1Ghz, om man nu vill det) Kapacitiv skärm, 3.5mm hörlursuttag, helt okej batteritid, köpte till ett 2000mAh batteri ist för 1350mAh. OCH BILLIG OCH ANDROID!!!!
     
    Last edited: 20 apr 2010
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.