SMS från Comviq, svindel eller legit...?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av geobjork, 15 mar 2022.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    I går fick jag ett SMS som ser ut att vara från Comviq. Det bestod av en bild och två länkar. Skämrmen var inaktiv, så det enda som kunnne göras var att trycka på en av länkarna, "Use Messages without chat features" eller "Agree". För att komma vidare var jag tvungen att trycka på länken "Use Messages without chat features", och kom då till ett meddelande från "Joakim" på Tele 2 kundtjänst, med en beskrivning av hur mån de är om att jag ska ha en god upplevelse av chat... bla bla bla, skitprat skitprat.... Tyvärr tog jag bort det utan att ta kopia.

    Med tanke på alla säkerhetsvarningar om att inte trycka på okända länkar i SMS och e-post etc. så undrar jag om det verkligen finns operatörer som är så dumma att dom skickar ut ett SMS som deaktiverar skärmen, och tvingar användaren att klicka på en av två länkar innan man kommer vidare? Stick i stäv mot sina egna säkerhetsvarningar... Eller är detta ett svindel meddelande?

    Btw, jag har ett intryck av att varje gång man blir svindlat, antigen i banken, telefonen etc. så är det alltid användaren som har gjort något fel, aldrig banken eller teleoperatören.
    Om detta meddelandet är legit, hur ska man då veta det innan man trycker på en av länkarna?

    Comviq SMS.png
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det där är bara Google som frågar om du vill använda RCS, du får helt välja själv. RCS är Googles motsvarighet till iMessage. Det har inget med ditt senaste SMS att göra. En av mina föräldrar har använt RCS med Comviq i mer än 1 år.
     
    Kristy gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Men hur kan då ett meddelande från Tele 2 kundtjänst komma upp när jag har tryckt på länken?
    Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag har alltid använt Messages som SMS program, det är förinstallerad på min mobil.
    Jag får ju inte välja själv, jag är tvungen att trycka en av länkarna som jag inte har en susning om vad det är, för att komma vidare i SMS programmet. RCS???
    Hur ska jag veta att det inte är något lurendrejeri?

    Ber om ursäkt för att jag är dum i huvudet, men här är jag nog långt ut i lingonskogen!
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är ingen länk om du trycker på "Use Message without chat features". Du väljer Use Message With chat features eller Use Message without chat features. Du väljer helt själv. Du kan närsomhelst gå in i Settings (i SMS appen) -> Chat features om du vill aktivera det i framtiden
    För att det inte skulle poppa upp så där i SMS appen.
    RCS har det skrivits om mycket från t.ex. Swedroid redaktionen samt många andra nyhetssiter gällande Android. Här kan du läsa mer om RCS Why RCS?
    Chat features (eller chattmeddelanden som det heter på svenska) har funnits i Sverige sedan slutet av 2019 enligt Swedroid redaktionen, jag kunde aktivera det under våren 2020
     
    Kristy gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det kan vara att jag har fått detta meddelandet från Messages och ungefär samtidigt har fått ett oberoende SMS från Comviq, och blandar ihop dessa i den tro att det rör sig om samma sak? I såfall tycker jag det är märkligt att Google låser skärmen så jag är tvungen att trycka en länk, eller något, för att aktivera den!

    Betr. mig och SMS, jag mottar ca. 15-20 SMS per år, och skickar kanske 5-10, så här har jag ingen stor erfarenhet annat än jag vet många blir svindlat med bedrägerilänkar på SMS. Kanske på hög tid att skaffa en stenyxa och träklubba och flytta in i en grotta? Det var enklare på den tiden!
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det är oberoende av om du fått ett SMS från Comviq, eller någon annan för den delen.
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Gissningsvis kommer meddelandet för att du är på väg in i Messages för att läsa ditt SMS. Då reagerar messages med att erbjuda RCS då det är tillgängligt hos Comviq och du inte svarat på frågan tidigare. Det är ju inte helt ovanligt när man använder en app att man behöver svara på något innan man kommer in i den. Appen låser ju inte mobilen eller skärmen utan bara sig själv så att säga. Vill du använda appen ifråga behöver du svara på frågan och kan då välja att inte använda den nya funktionen. Men man kan också avsluta appen via "öppna appar"-funktionen på mobilen (I mitt fall drar jag från nederkant på skärm och stannar till, ser du öppna appar och kan dra den jag vill stänga åt sidan.)
     
    Kristy gillar detta.
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Fattar det nu, dock det där med att dom inaktiverar skärmen så man inte kan kolla vad det rör sig om när man inte har en susning, plågar mig lite. Jag var inte klar över att SMS:et från Comviq hadde kommit separat, i samma vevan som det där från Google, därför kopplade jag ihop dom.

    Det har ju utvecklat sig så att Facebook, e-post, SMS och en hel del andra funktioner är man så illa tvungen att ha tillgång till för att få livet att funka i dagens system. Personligen skulle jag önskat båda SMS och fb och ett par andra tjänster åt he..ete för min del, men det går ju inte om man ska få dagliglivet att gå ihop... Då är det i såfall stenyxan och träklubban som gäller.
    Jag vet nu, dock är det lite problematiskt när man står mitt upp i det och inte alls vet vad det rör sig om, eller hur man ska komma vidare utan att trycka på något som har potensiale att ta en till något man inte "mår särskild bra av" i framtiden. Som nämd, jag trodde det var sammankopplat med ett nytt SMS från Comviq.
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Och som jag skrev var det ju inte helt orelaterat. Det kom upp för att du fick ett SMS (som råkade vara från Comviq men kunde varit varifrån som helst). När du så försöker gå in och läsa detta SMS vill appen att du svarar på denna fråga först.
     
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    OT, (hör inte hit alls!).
    Jag vill nämna två (svenskproducerade?) appar jag har börjat använda det senaste året, Kivra och Freja eID. Dessa är något av det bäst konstruerade software jag någon gång under 25 år har använt. Hittills, inga missförstånd, inga felslag, inga funderingar och klia sig i skallen, helt eminenta båda två.