SMS på Ray, hur gör ni?

Diskussion i 'Xperia ray' startad av iXob, 21 nov 2011.

  1. iXob

    iXob Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag funderar just nu på att köpa en Ray, vilket skulle bli min första smartphone. Allt verkar skitbra med Ray, dock funderar jag på hur det är med att skriva sms på en så pass liten skärm? Jag skriver en hel del sms varje dag så det är ganska viktigt.

    Qwerty-tangentbord stående ser väldigt litet ut på bilder och så, finns det inget annat tangenbord man kan ladda ner som funkar bättre stående? Vet att man kan ha det liggande, men det känns inte lika smidigt.

    Sen kan man väl ha det mer traditionella med 3 bokstäver på varje siffra och köra T9, men har läst att skärmen inte riktigt hänger med då?

    Hur gör ni? Känner ni att det är ett problem eller vänjer man sig?
     
  2. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag upplevde att det blev mer misstag när jag gick från iPhone 3G till Ray. Missade bokstäver, på båda telefonerna dock.

    Skillnaden mellan iphone och Ray är inte överdrivet när det gäller bredden, men de relationer få millimeters skillnad märks så jag kan tro att det märks bra mellan andra 4,2-3" skärmar.

    Men med swype och lite vana att använda ordförslag så känns det hela ok och går snabbt att skriva och skicka.

    (Swype kom med 2.3.4 uppdateringen.)

    Tillägg:
    Jämfört med andra telefoner än smartphone så känns storleken mer som de. Med tex det flipfodral som jag har så är fortfarande den så liten att det är helt ok i byxfickan.

    Sent from my ST18i using Tapatalk
     
    Last edited: 21 nov 2011
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    För det första är det en vanesak. En kompis som har en Ray använder inte swype då han inte då förstod att det fanns.

    Jag använder swype-funktionen som blev standard i 2.3.4. Missar aldrig något. Visst, vissa ord blir lite fel ibland, men när man skrivit in ett ord ett par gånger så förstår den att man använder ordet oftare än andra när man "swypar" just på det viset.

    Jag hade en Atrix förut och skriver precis lika bra på den här. Om inte bättre iom swype.
     
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Tangentbordet ser väldigt litet ut förvisso, men känsligheten är väldigt hög och det är faktiskt väldigt sällan som jag trycker fel med min feta tumme, och även om jag gör det så är ju stavningskontrollen och ordförslagsfunktionen såpass bra att det sällan blir fel i slutänden i alla fall. Att tangentbordet är smalt är till och med en fördel eftersom man med lätthet kan skriva med en hand. Swype-funktionen har jag dock inte kommit riktigt överrens med än, mest eftersom jag inte hittar rätt bokstav på tangentbordet tillräckligt precist så det blir en alltför krokig väg mellan bokstäverna.
     
  5. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Jag tycker det funkar utmärkt. Både qwerty ståendes, qwerty liggandes och T9 ståendes.

    Använder mest qwerty ståendes då jag tycker det går snabbast. Mobilen är så smart så den rättar dom vanligaste felen man gör.

    Swype (när man sveper över bokstäverna) använder jag när jag kör bil då det är enklast när man inte kan titta på skärmen hela tiden. :P

    Edit, testade T9 nu och skrev ett långt sms. Gick snabbare än med qwerty och jag upplevde inte att "inte hängde med". Gick faktiskt riktigt smort. Behövde inte rätta ett enda ord. :)

    Edit2, tyckte att qwerty liggandes kunde "inte hänga med" ibland. T9 och qwerty ståendes funkar däremot perfekt.
     
    Last edited: 21 nov 2011
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Hur ändrar man till T9?

    Kanske en stupid focking question men jag ursäktar mig med att jag vart på min praktik första dagen idag, städat hela lägenheten och tvättat hela kvällen. Mobiltelefonen ligger dessutom i sovrummet på laddning och jag ORKAR helt enkelt inte gå dit :)
     
  7. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Har inte frugans ray framför mig men på arc öppnar du tangentbordet, klickar på skiftnyckeln, väljer sedan under stående tangetbord "Telefonknappsats" istället. Antar att det är något liknande på ray.
     
  8. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Man trycker på den där lilla pennan på tangentbordet, 3e nerifrån på vä. sida.
     
  9. Nale72

    Nale72 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har du qwerty utan T9 och vill ha det klickar du på skiftnyckeln nere till höger - klickar på Inställningar för textinmatning - Ordförslag - välj någon av de tre översta beroende på vilken variant du vill ha.

    Om du har qwerty men vill ha knappsats i stående klickar du på skiftnyckeln nere till höger - klickar på Stående tangentbord och väljer Telefonknappsats.

    För att aktivera/inaktivera T9 med knappsats klickar man på Pennan.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tack för svaren!

    Jag var kalastrött när jag skrev det där. Vad jag EGENTLIGEN menade var att mitt inte rättar orden. Man får klicka sig fram till rätt ord. Man kan t.ex. inte klicka 3 - 2 - 5 för att skriva "hej" utan måste trycka 33 - 22 - 5. Det går ju knappast snabbare än att använda swype :)

    Har inte en aning om hur fasen jag skrev så fel men så är det när man är bängtrött :)
     
  11. Dronten

    Dronten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vaddå swype-funktion? Var - när - hur?
     
  12. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Om du har nyaste uppdateringen av Ray (4.0.2.A... androidversion 2.3.4) så finns det inbyggt swype stöd i standardtangentbordet.

    När du har tangentbordet uppe tryck på skyftnyckeln. Välj sedan Inställningar för textinmatning. Sen bockar du för Skriva med dragningar. Då funkar QWERTY tangentbordet som vanligt men med det lilla extra att man kan swypea om man vill.
     
    Dronten gillar detta.
  13. Dronten

    Dronten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ahaa, okej. Testade det men råkade komma åt den lilla jordgloben å bytte till engelska... det såg lite kul ut å jag fattade nada först. Frugan kom in i köket å undrade vad jag satt å flabbade åt... Åt mig själv kved jag... Hon bara skakade på huvudet å gick :cool:
     
  14. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Rays tangentbord är litet. Jag kör med SwiftKey x istället för original. SwiftKey gissar orden bättre och har möjliget att inte visa åäö. Detta gör att resterande tangenter blir större. Åäö skrivs med longpress på a och o.
    Jag hade gärna sett att rayen var 3-4 mm bredare.