SMS! SMS! SMS! Jag blir galen...

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av hell-man, 20 jul 2011.

1. quizzly2k

quizzly2k Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

@hell-man

Lugn och fin...... :)
    Försöker bara hjälpa till och tänkte bidra med en teknisk aspekt på det hela. Jag vet att det kan ingå ett antal SMS i ett abonnemang med vad du har för villkor har du inte skrivit.
    Bara för att man "får"/kan skicka ett visst antal SMS under en månad är det ju inte självklart att man för den saken skull ska kunna dra i väg en stor mängd vid ett och samma tillfälle.

Kan dock inte säga att jag har upplevt motsvarande problem. Brukar i och för sig inte göra så många massutskick (är väl typ vid nyår då :) ) och då till en begränsad skara mottagare (runt 10-15 stycken) och inte precis runt 12-slaget, och det brukar ju gå bra. Är ju dock inga romaner direkt.
    Har ingen Arc heller så jag kan inte göra några praktiska test. Får hoppas att det löser sig för dig.

Last edited: 21 jul 2011
  2. FlinuX

FlinuX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

finns sms fortfarande? trodde det var en utdöd funktion... :-P
    Behöver man fler än 160 tecken så mailar man eller skickar nått på gtalk eller liknande, går ju lika enkelt när man har en smartphone. Eller har jag missat något här? Kanske TS mottagare inte har smartphones? Vet dock att jag, innan jag skaffade en android, också skickade långa sms, och väldigt ofta fick problem med att typ bara halva messet kom osv...

3. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Nu hamnar vi väldigt mycket off topic men jag känner mig tvungen att svara på detta. Jag skrev inlägget du citerar för att 1) förklara mig och 2) för att belysa det jag anser vara en avsaknad av konkret fråga/ problem. Att du väljer att citera allt det bara för att påpeka att du inte har något att säga tycker jag är sorgligt.

Tills det faktiskt (genom diskussion eller test) går att påvisa att SMS:en inte kommer fram ser inte jag riktigt meningen med tråden.

Nåväl, feel free att diskutera fördelarna med mail kontra SMS kontra MMS, vem som betalar räkningar och vilken som är den bästa SMS-applikationen. Diskussionen kring ursprungsfrågan/problemet verkar inte gå framåt.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

4. hell-man

hell-man Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Du store skapare. o_O

här kan du få mer att reta dig på:
    I hell-mans värld

Här tror jag dessutom att du är ute och cyklar.

Det begär jag inte att Handcent eller telefonen ska veta, egentligen. Samtidigt har alla telefoner jag varit i kontakt med i någorlunda modern tid, före Arcen, både kunnat sända och ta emot tio SMS långa SMS, helt utan problem. Det verkar försiktigt uttryckt helt skruvat att en modern och avancerad telefon plötsligt skulle backa i utveckling.

Jag vill inte att Handcent ska göra eller veta ett skit, utöver att skicka mitt SMS som just SMS, odelat. Det har fungerat strålande med åtminstone mina 4-5 senaste mobiler (blandat privata och jobb).

Jag skulle säga att det är flera stycken som både beskriver liknande upplevelser, träffsäkert kommer med potentiella diagnoser, och lika träffsäkert tipsar om tänkbara lösningar.

5. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Låter strålande. Ska testas! Tack!

6. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Jag tycker att du egentligen själv besvarar dina frågor. Självklart vet jag inte alltid (långtifrån) ifall den jag kommunicerar med har sin mail kopplad till mobilen (huruvida han eller hon har en smartphone eller inte, besvarar ju faktiskt inte den saken). Till det skulle jag addera att det både är lättare att skriva och att ta emot ett SMS än ett mail, oavsett vilken plattform man använder.

... Dessutom är det långtifrån alla som jag har mobilnumret till, som jag också har en mailadress till.

Min erfarenhet är den motsatta din. Med mina tidigare telefoner - minst 4-5 telefoner bakåt, samtliga "ickesmartphones" - har jag nästan aldrig misslyckats med mitt SMS:ande, oavsett längd och oavsett antal mottagare. Under 5-6 år skötte jag kommunikationen kring ett större antal fotbollsbiljetter som jag administrerade, via SMS. Det innebar mycket täta och mycket långa SMS, till väldigt många mottagare. Helt utan problem. Jag har kvar min gamla Sony Ericsson C901 (herregud vilken gudomlig knappsats!!), och använder den nu tillfälligt som jobbmobil eftersom min egentliga jobbmobil gått sönder. Med den kan jag max skicka till 20 mottagare åt gången, men att skicka SMS av tio SMS i längd till 20 pers, kopiera texten och omgående dra iväg den i två nya 20-omgångar, sammanlagt alltså 20*10+20*10+20*10=600 SMS, var och är inga som helst problem. Det är helt sinnessjukt ifall det plötsligt ska vara svårare, eller t.o.m. omöjligt, på en oändligt mycket mer modern och avancerad telefon.

Så sent som i går slängde jag alltså i mitt privata SIM i C901:an, när det sket sig med Arcen, och det funkade klockrent direkt. Inga felmeddelanden och svaren trillade in direkt, så fram kom definitivt SMS:en.

Därmed tycker jag också att vi kan utesluta kapacitets- eller teknikfrågor i själva telefonnätet. Funkar det med en telefon, så kan det ju knappast vara där problemet ligger. Nej, problemet ligger i något eller några av Arcen, Android och Handcent.

I kväll har jag inte haft tid, men jag ska testa alla tips som trillat in, och återkommer med rapport. Skulle det visa sig att wifi stör SMS:andet så kommer jag att lacka ur en del. Känns som en helt oacceptabel begränsning.

7. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Haha, du är nästan för mycket...

Du anser att det inte finns någon konkret fråga? Att det inte finns något konkret problem? Nu skojar du?!

Så du tror att SMS:en egentligen kom fram?? Ehh, nu tar jag ett djupt andetag. SMS:en gällde konkret en pokerkväll, som genomfördes nu i kväll. En stor andel av mottagarna av SMS:en har således fysiskt varit hemma hos mig i kväll. Jag VET förstås att SMS:en inte kom fram. dels för att flera bekräftade det redan i går, och dels för att andra bekräftade det i dag. I ett par fall kom först en tredjedel av SMS:et, sedan halva, sedan inte mer (förrän de påpekade att de fått ett ofullständigt mess, varpå jag skickade om från den andra telefonen, och de då direkt fick hela). I något fall verkar det som att ett av tre försök från Arcen faktiskt kommit fram, trots att Arcen indikerar att så inte är fallet.

Så ja, garanterat vet vi att en mycket hög andel av SMS:en inte kom fram, men dessutom finns där ju ytterligare en brist; att Arcen/Handcent tydligen ibland indikerar att SMS inte kunnat skickas, trots att de faktiskt kunnat skickas, och kommit fram.

Inte gå framåt?

... Det har framkommit att där finns personer som också har SMS-problem med sin Arc, och som har kopplat det till påkopplad wifi.

... Det har framkommit att där finns personer som också har SMS-problem med sin Arc, som har kopplat det till att ha "för många" (tycker dock inte det ska finnas något för många) lagrade gamla SMS. Dessa personer har sedan dessutom tipsat om sätt att hantera den saken.

... Jag har tipsats om Go SMS Pro. Kanske inte jättetroligt att det löser mitt kärnproblem, men värt ett försök och sannolikt att det löser annat.

... Jag har tipsats om ChompSMS. Kanske inte jättetroligt att heller det löser mitt kärnproblem, men värt ett försök och sannolikt att det löser annat.

... Jag har tipsats om Swiftkey X, som inte heller kan förväntas lösa mitt kärnproblem, men väl ett annat viktigt problem.

Jag tror sällan jag fått MER hjälp än jag redan fått i den här tråden.

8. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Hehe, jadå, nu lugnar vi ner oss lite... :)

Helt korrekt att jag inte skrivit vilka villkor jag har, men jag menar dels att man borde kunna ana sig till det (om jag betalade styckvis för mina SMS så vore det ju helt vansinnigt att SMS:a så mycket som jag gör), och dels att det i dag nästan är standard att ha villkor av det här slaget.

Du har förstås en poäng i att man inte per automatik kan skicka en stor mängd SMS inom kort tid, bara för att man utslaget över en hel månad kan skicka X antal SMS, men i och med att samma SMS-beteende, med samma abonnemang, funkat och funkar ypperligt från andra telefoner, så ser jag inte det som en relevant aspekt att ta hänsyn till kring mina problem.

Men tack för feedbacken!

9. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Slog mig först nu. Stock, vad är det?

10. garinge

garinge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Stock app, dvs telefonens orginal app...

Varför det nog kan bli fel när du skickar en massa sms till flera olika är att den försöker skicka allt på en gång och därmed failas det, men om du skulle vänta en kort stund mellan dina ivägskickade sms så skulle du nog inte få dessa felmeddelanden, därför det är smidigt och välja folket som ska få det listan, så skickas texten till personerna i turnordning och därmed inga felmeddelanden om ej sända sms..

Swiftkey är som sagt ett smart tangentbord, med numera svenskt qwerty bord med åäö, första versionen hade inte detta, och trots detta så kunde jag ändå skicka massa sms, för den lärde sig svenska orden för man laddade ner svensk ordlista, så den förutspådde när man ville ha ord med våra svenska åäö, jag tycker det är sjukt bra, har använt dom flesta tangetborden som finns, även slideIT osv, men tycker inte dom blir i närheten så bra som swiftkey, och ändå skickar jag en 2500-3000sms/månaden...

Varför det finns så mycket att välja på till android, är för att alla inte gillar samma saker, vissa gillar Launcherpro (som jag) medans andra ADW launcher osv...

prova dig fram vad du själv gillar, så hittar du nog en fungerande lösning, men har du fortsatt problem med din telefon, så kanske du ska köra en mjukvaruinstallation, eller snacka med din operatör om att kanske byta ut ev gammalt simkort :)

lycka till!

11. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Strålande information, tackar!

Dock, din hypotes känns som jag varit inne på tidigare, märklig. Med mina gamla telefoner, sammanlagt åtminstone 5-6 olika telefoner under några års tid, har det fungerat alldeles strålande att bomba iväg ännu mycket fler och ännu mycket längre SMS, till ännu mycket fler personer, än jag nu försöker göra med Arcen. Jag kan inte liera mig med att en mycket modernare, mycket mer avancerad telefon, plötsligt ska vara radikalt sämre.

Som jag tror jag nämnt, så tog jag min gamla Sony Ericsson C901 när jag misslyckades med Arcen, och kunde med blixtens hastighet och felfritt skicka allt det jag inte fick iväg med Arcen.

Men ändå, den här passagen i ditt svar:

"...därför det är smidigt och välja folket som ska få det listan, så skickas texten till personerna i turnordning och därmed inga felmeddelanden om ej sända sms."

Kan du förtydliga det? Välja i listan? Det gör jag ju i dag, eftersom jag inte fått ordning på det där med grupper.

Nu har jag installerat GoSMS och Swiftkey X. Känns mycket lovande. Gillar strukturen, layouten och en hel del av valmöjligheterna jag hittills krockat med. Sedan om det löser mina leveransproblem, det återstår ju att se. I morgon bitti har jag anledning att skicka iväg ett långt SMS till ett rätt stort antal personer. Blir ett intressant test.

Ett frågetecken har redan dykt upp. Även i GoSMS har jag svårt att fatta upplägget med grupper. Jag hittar grupper, och där en flik för Telefongrupp och en flik för GoSMS-grupp, och under dessa ett antal förvalda gruppnamn. Men...

... Hur editerar jag medlemmarna i grupperna?

... Och hur skapar jag egna grupper, alternativt sätter egna namn på befintliga grupper?

En grej jag redan hittat som jag gillar är att man i massläget kan välja bättre i kontaktlistan, och inte är bunden till "standardnumret" för respektive kontakt. Tyvärr verkar man dock bara kunna välja ett nummer per kontakt, vilket inte riktigt passar mig, eftersom jag under en och samma kontakt kan ha flera nummer som jag vill ska få samma SMS.

12. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Grupper administrierar du via telefonboken så vitt jag vet.

13. patrixen

patrixen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har alla mina kontakter via mitt google mail konto, jag administrerar alla mina kontakter via datorn och mailen. Det är lättare tycker jag än att sitta o pilla i telefonen.

14. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Aha, ja det låter ju inte helt ologiskt. Har nu pillat en längre stund i telefonboken, kikat bland inställningar och vyer, men hittar inte hur man gör det. Någon som kan ge en liten instruktion?

Ja, jag har förstått att väldigt många gör det, och det låter ju klockrent på beskrivningarna, men när jag köpte telefonen lade jag en hel del krut på att få till det där, utan att lyckas. Jag gör uppenbarligen något fel, men jag får inte igång synkningen. Förstår att det är svårt att sia om exakt vad jag gör fel, men finns det några idéer om vad det kan vara?

15. vetten

vetten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Håller med hell-man! Ringa sms mms krångligare på smartphones. Där har android o ifåne en del o jobba på. Ibland tar jag fram min gamla w995 o använder o upptäcker hur mycket snabbare det går att ringa sms etc.

16. patrixen

patrixen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan det vara så att alla dina kontakter importerades från ditt sim-kort och du valde att lägga dom lokalt i telefonen. Då blir det svårt att synka till google kan jag tänka mig. Gör så att du gör en säkerhetskopia av din telefonbok på SD kortet. Importera den till adressboken, välj att importera till google. Det torde fungera.

17. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Nu har jag ställt till det för mig. I går hängde det sig plötsligt för mig, jag kunde inte skriva - inga tecken registrerades när jag skrev. Jag tvångsstängde GoSMS och Swiftkey, och hoppades den vägen slippa starta om mobilen. Då gick det plötsligt att skriva, men mitt tangentbord var plötsligt helt annorlunda och utan svenska tecken.

Startade om telefonen, utan effekt. HAr nui pillat i alla inställningar, appar och tillägg jag kan komma på, men inget hjälper. Jag har svenska som språk inställt "överallt" (på alla platser jag kan hitta), men inga svenska tecken. Och "fel" tangentbord även i övrigt. Knapparna ser ut som "klossar", liksom.

Flummig beskrivning, jag vet. Men någon som ändå har någon idé?

18. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Har du gjort ett långtryck i en textruta och där valt indatametod? Där kan du nämligen byta mellan de installerade tangentborden.

hell-man gillar detta.
  19. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

HA!! Strålande. Hur f*n ska man komma ihåg alla grejer. Jag hade testat långtryck på närapå varenda tangent, men inte i textrutan. Underbart, ordningen är återställd.

TACK!

20. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia