Fråga: Snabba frågor, snabba svar! LG G4

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av masze, 23 maj 2015.

  1. inact_0030

    inact_0030 Guest

    För G4 verkar man knappast behöva göra något speciellt för att det knappast skall gå något alls av batteriet när man inte använder skärmen. Jag har ibland haft tagit luren av laddaren med 100% och det har fortfarande varit 100% 4 timmar senare om jag inte har rört den. Den drar fruktansvärt lite batteri när man inte använder skärmen tycker jag! Det var bra med LP och har inte blivit sämre med MM för mig i alla fall, om någon ändring så är det till det bättre.
     
  2. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Detta tror jag dock är någon bugg för detta har jag varit med om flera gånger också, speciellt om man låtit laddaren sitta i under natten.
    Jag tror det är någon bugg för jag har aldrig varit med om detta när batteriet varit under 100%, aldrig någonsin. Dessutom om man laddar upp mobilen till 100% och drar ut laddaren direkt så sjunker procenten väldigt snabbt.

    Bara mina tankar.
    Jag har inte installerat MM ännu men är väldigt intresserad av vad doze kan göra åt standbytiden. Ingen verkar än så länge rapportera några underverk ang doze men jag hoppas på det ändå.
     
  3. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Hört lite blandade bud om G4ans batteritid. Kollar man flesta tester så har den inte alls bra. Men kollar man till faktiskt användande så tycker folk den är jättebra. Och kollar man sen andra tester så ligger den på top(typ surfande över LTE). GSMarens test visade att G4 har riktigt dålig standby, men litar inte alls på deras tester längre(tex sätter de alla lurar på 50% ljusstyrka i sina tester, och olika lurar har olika ljusstyrka på 50%, medans anando mäter och sätter ljusstyrkan till samma nivå på alla lurar i tester).

    Men det där med att den ligger på 100% så länge låter som Mena sa, en bugg. Haft det på andra lurar, ligger på 100% länge och tar sen ett stort hopp ner.

    Men vad jag undrade var vad för slags batterispar funktioner LG implementerat. Flesta tillverkare har ju någon form av batterisparfunktioner men kör olika lösningar.
     
  4. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Så länge du inte har en wakelock stå har LG haft grym standby sedan G2.

    G4 har hyfsad batteritid, men det är om du använder lättare appar, SD808 äter något grymt med batteri när den måste arbeta.
     
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Min hoppar inte ner utan går ner som vanligt.
     
  6. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Om jag är i ett samtal så får jag ingen ljudnotifiering om det kommer ett meddelande. Har hangouts som sms klient.

    Någon som känner till om det ska vara så eller om man kan ändra så att ljud kommer upp.
     
  7. Bateman

    Bateman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag använder standard-appen för meddelanden och med den blippar det till iaf när man pratar med nån.
     
  8. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Min nya G4 ändrar ljusstyrka på skärmen av sig själv emellanåt, utan att jag har auto på. What gives??
     
  9. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Intressant. Kan det bero på att SD808 har färre kärnor för högt bruk(SD810 har fyra?). Men passar mig perfekt då jag inte spelar mkt. Eller vad menar du med tyngre appar? Vad finns det för ickespel appar som är tunga?
     
  10. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Vad är det för skillnad på LG Bridge och LG Mobile Support Tool? Vilken är bäst att använda för att uppgradera mjukvara? Båda verkar ha den funktionen.
     
  11. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Både SD808 och 810 läcker som såll. SD808 har som sagt färre kärnor och lägre frekvens, så istället för att överhetta sig själv riktigt snabbt och trottla ner så kan den hålla en ganska jämn prestanda.

    Surfande kan vara tungt om det är mycket javascript och saker som kräver CPU, sedan finns det väl andra appar som använder sig av CPU:n och då kan det riskeras att det dras en del på batteriet.
     
  12. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 308
    Mottagna gillanden:
    482
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Bridge är väl det nyaste programmet, avsett för G4 och nyare lurar.
     
  13. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Fast går man till LGs hemsida för att uppdatera mjukvaran för G4, då säger de att man ska ladda LG Mobile Support Tool. LG Bridge verkar vara en ersättare för LG PC Suite. Men vad som förvirrar mig är att på beskrivningen av LG Bridge, så står det att den OCKSÅ kan uppdatera mjukvaran. Undrar vilket program som är bäst då om man ska flasha ROMs(verkar som man kan lägga in gamla ROMs med LG Mobile Support Tool, om man vill gå tillbaka till kikat, lollipop etc).
     
  14. icoal

    icoal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Dum fråga men sitter det något plastskydd över kameralinsen? Ser ut som att det sitter ett men är osäker men lyckas inte pilla bort det. Frågar då jag redan fått massa repor på linsen (helt ny G4)... eller är linsglaset så pass ömtåligt?
     
  15. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Ska inte sitta något skydd där. Har dock heller aldrig upplevt glaset som repkänsligt på någon av de G4or jag haft.
     
    icoal gillar detta.
  16. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    På mina tidigare telefoner kunde man trycka på klockan i aktivitetsmenyn eller vad det heter (den som kommer om man swipar uppifrån), och där kunna sätta alarm, timer osv. På G4 händer det ingenting. Riktigt irriterande, ska det vara så eller har jag missat något? :)
     
  17. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Lär ha varit något special i så fall, aldrig sett något om det. Själv kör jag HD Widgets på hemskärmen där klockan länkar till klock-appen.
     
    DannyX gillar detta.
  18. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    ok, min Lenovo K910 t ex hade den finessen, väldigt smidigt. Nu har jag istället lagt en genväg till klock-appen på skrivbordet. Funkar ju det med bara vant sig med ett steg mer i processen :) (vill inte ha klock-widget på skrivbordet, känns som waste of space)
     
  19. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Jag tror faktiskt det är standard i vanilla lollipop(se 16)
    http://www.theguardian.com/technology/2015/jan/12/23-tips-tricks-android

    Min Sony Z3 Compact har det också(men du måste ha ett larm inställt, det funkar inte att trycka på klockan bara, du måste trycka på larm symbolen) och den är väldigt nära vanilla lollipop. Jag vet ej hur det funkar på marshmallow vanilla eller LGs version då jag ej testat något av dem. Men på LG Lollipop så är det borta, antagligen för att på LG så behöver man bara göra ett svep för att nå Quick Settings, medan på vanilla så måste man göra två(alt tvåfingersvep) och man når en annorlunda meny. Personligen föredrar jag helt klart LGs. Går också fortare att trycka på en ikon eller widget för larm på skrivbordet(dock tar det plats som du sa).
     
  20. Viggy

    Viggy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2015
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Jag kör MM. När jag svarar på ett mail i default mailklienten skalar den bort alla radbrytningar i mailet man svarar på, dvs all text i "ursprungligt meddelande" hamnar på en enda rad. Är det bara för mig eller har fler samma problem?