Snabba frågor, snabba svar.

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av RURAL, 29 mar 2011.

1. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    522

MINA ENHETER

Du vet att om det börjar brinna i din lägenhet och det sprider sig till andra lägenheter så kan du bli betalskyldig för alla skador. Så jag tycker du skaffar en försäkring.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

2. Zer0x

Zer0x Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mobilen hade 95% kl 8. Visserligen har jag använt mobilen i solen så skärmen har varit på max men det ska väl inte dra så galet mycket?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Kan inte se hur mycket mobilen har dragit totalt så vet ej...

4. Zer0x

Zer0x Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj, fick för mig att man såg det, det var iaf 51% när jag tog bilden.

5. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Då skulle jag vilja säga att det ser rätt normalt ut om du har full skärmstyrka :P Speciellt med 1650-batteriet! ;)

6. Zer0x

Zer0x Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Usch, man kommer ju behöver ladda mobilen flera gånger om dagen nu i sommar :/

7. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    en undran
    får man sämre batteri tid när telefonen blir varm? altså om man är ute och den kanske ligger i solen ett tag? drar telefonen mer när den är varm?

8. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Nej det gör den inte. Men om du använder den i normal temperatur och känner att den blir ovanligt varm så är det ett tecken på att CPU/GPU jobbar extra, då drar det mer ström

MvH

9. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    jag märkte nu att kontakt bildenra inte synckas med fb eller twitter lösning på det? app?

10. Inso

Inso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

syncmypix

Eos95 gillar detta.
  11. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Du tycker att 50% efter 8 timmar är dåligt? Det skulle jag vilja påstå är en ganska bra batteritid

From my I9100 it is sent

12. roger_f

roger_f Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej!
    Jag har 2 ggr råkat ut för att alla mina komtakter blir markerade som favoriter.
    Får sedan sitta och "avstjärna" dessa manuellt en i taget.
    Någon annan som råkat ut för detta? det är ju lite skumt.

Roger

13. MF001

MF001 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur kan jag roota min sg2(?), kör linux och kan inte köra Odin. Några tips? :)

Har för mig att bootloadern ska vara upplåst, kan jag installera Ubuntu utan att ha root-åtkomst?

14. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Gissar att den fortfarande är aktuell men då jag kommer få en ny SII via jobbet och kört droid länge så root är #1 på listan när jag får den i handen (efter jag testkört den såklart :P ).
    Mina pengar ligger på att den levereras med GB, spelar det någon roll om man uppdaterar den eller inte angående rootning då det brukar ta ett tag iom en fungerande metod?

Då jag tänker köra en custom ROM är frågan hur det funkar till Samsung tillskillnad från SE med kernels och Odin.
    Fungerar tex alla ICS kernels till samtliga ICS ROM:ar och diffar enbart på prestanda/batterivänlighet mm?

Och vad jag kan läsa av Odin så är det som Flashtool till Xperia lurar dvs flashning av ftf och officiella ROM:ar och man flashar custom ROMs som vanligt via CWM när man väl fått det genom Odin?

Sedan den viktigaste frågan av dom alla:
    Resurrection Remix eller
    ParanoidAndroid? :teeth:
    Tablet mode känns ganska soft att testa eftersom SII:an är gigantisk i jämförelse mot den lite mer normala Ray som jag har privat.

Tack på förhud :ehm:

15. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    435
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Då ska vi se hur mycket jag kan svara på.

Hur man rootar på enklaste sättet (enligt mig iaf) skiljer sig inte mellan vilken build man har. Det är samma procedur.
    Man går in i xda sidan och väljer en cf-root som passar sin nuvarande version (Settings -> About Phone -> Buildversion (allra allra längst ner))
    Har för mig att instruktioner finns på XDA länken jag postade tidigare.

Något man måste skilja på är om Kernel är till för ICS eller GB, de är inte interkompatibla!!! Sedan brukar custom kernels inte vara specifik bundna till någon specifik build, utan lite mer generellt, bäst är det dock att läsa vad utvecklaren skriver.

Kan inte svara på den tredje, då jag inte har flashat någon SE android.

Jag personligen skulle nog inte tycka att den är gigantisk (dock är det allting så stort varje gång när man byter från sin knapptelefon)
    Av de två du länkar har jag kört Resurrection, dock är jag på en som heter OlloSII, En rom som siktar på att vara rätt så lik Samsung bakom kulisserna, men lika stock ICS framför.

16. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nice, Odin används då till att flasha in kernels, typ "SiyahKernel" som jag sett ganska mycket av och sen ROM (ICS såklart) via CWM som vanligt.
    Då är följande frågor: cf-root, vad står det för?
    Är bootloadern redan upplåst? Det stod i FAQ:en men den verkade vara lite... tveksamt aktuell. :ehm:?

Facinerande lika men ändå så olika. Metod för Xperia 2011:
    Unlock bootloader (officiellt) Nu finns metoder utan att förlora DRM, vilket kom kort efter den officiella metoden.
    Flashtool (Odin?) -> Flasha en CWM kernel
    Flasha ftf (absolut orörd firmware av Sony från xda) via Flashtool
    ELLER .zip (custom eller stock ROM) via CWM vilket är standard per Android

Det enda man egentligen behöver på tänka är valfri ICS kernel till valfri ICS baserad ROM eller vice versa för GB.
    Och väl med ICS kernel (som gäller nu) är det typ bara slänga över din zippade ICS (Stock,MIUI,AOSP eller AOKP) ROM till ditt sdkort och köra.

Och nej, Ray (ST18i, Urushi) är inte en knapptelefon utan en av dom som officiellt fick ICS först inkl. beta releaser för 4.0.3 och 4.0.4 till devs att leka med, ett stort steg för Sony (Ericsson) men ett enormt steg för oss flashjunkies :) med 8MP/720p HD kamera, ~300ppi, 1500mAh bat, 3,3" Bravia och xLoud till ett fisförnämt pris (bara för att vara "den" ;)).
    Men det ska bli spännande att få testa världens bästa telefon :D
    Förväntningarna är höga :teeth:

17. harull93

harull93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

När jag använder min mobil på vanligt vis (sms, aftonbladet, twitter, facebook, något kort samtal) så får jag endast ut 2h displaytid på nästan lägsta ljusstyrkan innan batteriet är tomt, men när jag hade kollat på två avsnitt av vänner idag (44 minuters displaytid konstant på högsta ljusstyrkan) så hade jag 90% kvar.

Hur kan filmtittande dra så lite batteri? Det känns ju som att filmtittande ska dra mycket mer batteri än att hänga på Twitter-appen ett tag.

18. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    435
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Korrekt, Odin används bland annat till att flasha in kernels. Har inte kollat på många roms på senaste, men det känns som att de flesta custom roms kör Siyah nu. (Såg först nu att tydligen så kör jag också det.)

CF-Root står för Chainfire-root efter nick på utvecklaren som släppt just denna metod till SII.
    Intevju med Chainfire

Bootloadern till SII är upplåst, det som händer dock när man flashar en "icke-verifierad" kernel (dvs. någon annan än samsung som kompilerat den) så har men en så kalla "flash counter" i bootloadern som räknar hur många gånger som man har flashat kernels, detta går dock att återställla relativt enkelt med en JIG.

Flashmetoden för SII generellt sett:
    1. Installera en ny (orörd) fw via Samsungs programvara "Kies", eller via ODIN (jag har endast installerat på KIES en enda gång, kör alltid odin)
    2. Flasha på CF-Root
      Ska tillägga att dessa två steg inte alltid är nödvändiga om rommen man ska flasha använder samma baserom (Samsungs grundläggande FW)
    3. Installera en firmware via CWM (ingår i CF-Root)
    4. Klart!!

Korrekt, det är bara att köra, läs dock installeringsinstruktionerna till den specifika romen.
    Mitt förslag är att alltid flasha en ren FW från Samsung innan man lägger på något nytt.

Hmmm, lyckades jag uttrycka mig på det sättet? Då ber jag om ursäkt. Vet att Ray är en ren touch telefon (liten dock), var själv sugen på att skaffa den ett tag.

[SIC] gillar detta.
  19. silversked

silversked Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Finns det något sätt att lägga ut filmer/klipp som snabbgenvägar på hemskärmen?? så som man kan göra med bokmärken, vore najs :)

20. kiwi11

kiwi11 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Kan man på något sätt spara alla bilder?, har ny telefon