Snabba frågor, snabba svar.

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av RURAL, 29 mar 2011.

1. daxwise

daxwise Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum

Precis min tanke - varför vill du köpa en gammal telefon? När S2 kom så var den en riktigt vass lur (jag har den själv), men idag så är den en begränsning då dagens mjukvaror kräver mer av telefonernas hårdvara. Hårdvaran blir snabbt otillräcklig om man vill göra mer än ringa och läsa kalendern.
    Om en vecka har jag förhoppningsvis min S4 i min hand.

2. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

En sak slog mig här på morgonkvisten: Är det S2 eller S4 du menar? S4 är ju en bättre mobil, men också större. Min S2:a är fortfarande going strong. :)

[Written by my thumbs using Tapatalk.]

3. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Är det någon speciell mjukvara du tänker på där S2:an är en begränsning? Kan inte komma på någon.

4. daxwise

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Jag anser att en mjukvara måste flyta friktionsfritt i telefonen, men jag belastar min telefon rätt rejält emellanåt. Det är mitt val och inte att telefonen är dålig på något sätt, för om jag bara använder den till kalender och telefoni så räcker den alldeles utmärkt. Jag vill bara ha snabbare.
    Det är rätt vanligt att jag spelar musik (poweramp) via bluetooth samtidigt som navigatorn (waze), facebook och surf (chrome) körs. Det fungerar lite si sådär och hackar en hel del, och många av dagens applikationer räknar helt enkelt med att de flesta telefoners hårdvaror är bättre idag än för två år sedan.
    Så jag ser fram emot att snart ha en telefon som är vassare än min laptop :-)

5. jasifil

jasifil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Jag var utomlands i helgen och som alltid hade jag dataroaming avstängd. Dock behövde jag vid ett tillfälle aktivera den för att kunna ladda ner en av mina kartor i maps. Då hände det som alltid händer när man gör så, nämligen att telefonen fick fnatt och ville ladda ner mejl, uppdateringar och kartan. Allt samtidigt vilket gör att telefonen hänger sig. För att inte tala om all datatrafik som blir i onödan. Finns det verkligen ingen inställning där man kan bestämma vilka appar som har tillgång till roamingen? Det vore kanon att kunna ställa in så att tex maps är den enda appen som kommer ut på nätet när man är utomlands. Eller finns det någon app för detta?

6. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Det man kan göra är att stänga av autosync, då är det bara aktiva program som laddar ner, ingen bakgrund synkronisering.
    Annars måste man nog installera en brandvägg som kräver root, vad jag vet.

7. jasifil

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Ok, tack för svar! Tycker dock att funktionen borde finnas i en smart mobil 2013. Utan att man måste avaktivera synkronisering i varje enskild app.

8. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Du kan, som en annan svarare sa, stänga av automatisk synkronisering. Men du lär ändå ha en massa appar som vill ta emot data så fort du har kontakt med nätet.

Du jan göra ett par saker:
    - sätt alla appar som har den funktionen på att endast uppdatera vid wifiuppkoppling
    - ta bort/frys alla systemappar du inte behöver som eventuellt hämtar data
    - försätt appar som du inte vill ska köras som bakgrundsprocesser i djupsömn med Greenify

Men det kanske bästa tipset är att ta ner de kartor för de områden du ska besöka så att du kan använda dem offline. Det går att göra med Google Maps.

9. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Ok, det är ju förståeligt.

Du kör många appar samtidigt, men använder du dem verkligen samtidigt?

Jag brukar köra PowerAmp via bluetooth till bilstereon samtidigt som jag kör iOnroad (använder kameran konstant) utan att det laggar speciellt. Kan du ha andra appar igång i bakgrunden som du inte behöver? Kört NoBloat och Greenify och rensat?

10. jasifil

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Det har jag gjort men tyvärr kan man ju inte spara de kartor man skapat tidigare (alltså mina kartor med markerade platser), de kartor som återfinns under "Skikt" i Maps. De sparas men inte offline. Jag skulle vilja kunna spara även dem för offline-visning vilken även det är en brist att det inte går. Har haft behov av det flera gånger. Som nu tex. när jag var i Krakow i helgen. Hade ju laddat ner hela Krakow i maps men när jag skulle plocka fram mina tänkta besöksobjekt som jag sparat under Mina kartor i google maps så gick ju inte det utan dataåtkomst.

Jag skulle vilja ha en inställning under "Dataroaming" där jag kan bocka i de appar som jag vill ska kunna komma ut på nätet då roaming är aktiverat.

11. reidar

reidar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Under Daraanvändning i inställningar kan man trycka på meny-knappen och välja begränsa "begränsa bakgrundsdata". Det minskade min nätverkstrafik när jag roamade senast.

12. jasifil

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Tack för infon. Där finns även en inställning för att stänga av automatisk synkronisering. Det är kanske den man ska använda i dessa situationer. Då slipper man gå in i resp. app för att stänga av synkningen antar jag. Gutt, det får jag testa nästa gång.

13. homemadelion98

homemadelion98 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

14. poa

poa Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

om jag vill ha en bakgrundsbild som följer med när jag rullar mellan fönstrena, hur gör man då?

15. johnjohn55

johnjohn55 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Har plötsligt fått väldigt mycket problem med min s2a:S
    Den startar om sig själv i princip hela tiden! Eller stänger av sig själv så att man inte ens kan sätta igång den, man måste ta ur och sätta i batteriet igen. Riktigt irriterande, eftersom inte ens alarmet gick igång imorse. Någon som har en aning om vad som kan ha hänt?
    Extremt tacksam för svar // John

16. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Vanlig anledning till spökfel är USB-kontakten eller externa minneskortet! Kan givetvis vara nåt annat också! ;) Har du uppdaterat Android-versionen t.ex.? Hur som helst, här är en liten guide om USB-problemet:

USB-kontakten - Tecken på att du har fel på USB-kontakten kan vara dessa (i viss kombination med varandra eller som separata fel:

- Vlingo Voice Service dyker upp vid enkel knapptryckning på hemknappen (skall egentligen komma upp vid dubbel knapptryckning).
    - Mobilen tar inte laddning eller så tror den att den hela tiden laddar (den indikerar att den laddar när mobilen ej är inpluggad).
    - Batteriet dräneras väldigt snabbt.
    - Batteriprocenten kan "hoppa" flera procent (över 20% typ) under den tiden du bara startat om mobilen! (Du stänger av den med 80% och minuten efter när du startar mobilen så är du nere på 50% plötsligt).

OM din mobil är nyare än 2 år (vilket alla i skrivande stund bör vara då mobilen lanserades sommaren 2011 om jag inte minns fel?) så kan du givetvis lämna in den på garanti. Och stå upp för dig själv, detta är ett känt problem vilket Samsung gott och väl kan kosta på sig att fixa! Kolla med Samsung vart närmaste auktoriserade verkstad finns, annars vänder du dig till återförsäljaren (tar dock längre tid generellt sett). Bor du i Stockholm rekommenderar jag Mobilbyrån på Södermalm!

Om du vill pröva fixa USB-kontakten själv kan du pröva följande: (OBS. Ha mobilen avstängd och batteriet urdraget tack, vill inte förstöra din mobil :P)...

1. Gör rent kontakten inuti mobilen med en liten borste - eller om du har, luft på burk/kompressor (UTAN dimmsmörjning, du vill inte ha olja i USB-kontakten)

2. Ta en smal kniv (brukar jag göra iaf) eller nånting annat smalt och böj plattan (den med koppartrådarna på) inuti USB-porten "mot skärmen".

3. Ta lite tvättbensin av något slag (nånting som passar bra för elektronik) på en mellanrumstandborste (eller annan smal borste) och tvätta av koppartrådarna på ovannämnda platta!

Om du vill byta ut USB-kontakten själv så finns det flera trådar om detta här på Swedroid! :) T.ex: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=90713

Last edited: 28 apr 2013
  17. daxwise

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Detta hände mig med, och det visade sig vara något så enkelt som att batteriet glappade. Allt blev mycket bättre så fort jag satte en liten papperslapp i underkanten för att motverka glapp.
    Jag hoppas dina problem är lika lättlösta.

18. GS2

GS2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Mina omstarter försvann när jag satte i 2000 mAh batteriet!

19. Elemental182

Elemental182 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det kan vara många olika anledningar till ditt problem.
    Börja med att avinstallera GO sms pro... (roten till allt ont) :rolleyes:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

20. johnjohn55

johnjohn55 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle testa att rengöra lite men klåfingrig som man är så råkade jag sabba kontakten helt:P Bröt av en pinne i kontakten, så har beställt en ny laddkontakt nu:) får hoppas det löser sig efter det. Tack ändå för hjälpen:)

Nej det glappar tyvärr inte, är i princip säker på det. Tack ändå:)

Okej, men jag har också det större batteriet! Testade med båda men ingen skillnad:S Tack ändå!

Jaså!! Det hade jag ingen aning om.. Då ryker Go sms pro direkt när jag får igång mobilen! Tack!:)