Diskussion: Snabba frågor & svar samt allmänt Pixel 6 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av Swedroid, 20 okt 2021.

Taggar:
  1. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Skulle ni säga att Pixel 6 Pro har en bra point&shoot-kamera? :)

2. inact_046

inact_046 Professional Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Ja och nej. Den har en opålitlig point and shoot-kamera. Ibland blir resultatet fantastiskt utan några justeringar, men lika ofta blir det fel.

Jag har jättestora problem med vitbalansen i lite mer krävande ljussituationer, t.ex. soluppgång och solnedgång. Snön blir nästan alltid djupblå om du har en solnedgång med varmt ljus då den misslyckas att hitta rätt färger och resultatet ser inte alls ut som verkligheten.

I bildtråden för Pixel 6 Pro laddade jag nyligen upp precis ett sånt bildexempel där jag jämför med iPhone 13 Pro Max: Visa dina bilder Google Pixel 6 Pro. Det var en väldigt vacker solnedgång med ett lilaaktigt ljus på himmelen och ett varmt ljus i horisonten. Pixeln kunde överhuvudtaget inte fånga de rätta färgerna hur mycket jag än drog i vitbalansreglaget i sökaren. Försökte jag göra bilden varmare fick den istället en påtaglig grönaktig ton. iPhonen hittade perfekta färger utan att jag gjorde något - helt auto och inte RAW.

Det gör att jag rutinmässigt plockar upp iPhonen när jag snabbt ska fotografera något där jag inte har tid att stå och trixa med reglagen. Pixeln däremot kan absolut ta bättre bilder i vissa situationer men jag plockar inte upp den om jag inte har tid att göra justeringar. Det diskvalificerar den lite som point and shoot i mina ögon.

En annan sak är HDR som är väldigt aggressivt på Pixeln. Den har stora problem att maska högkontrastområden vilket gör att mörka objekt (t.ex. träd) mot en blå himmel ofta får en ljusaktig glow runt sig. Ljusa objekt (t.ex. lampor) mot halvmörk bakgrund (t.ex. kvällshimmel) får ofta en skugga runt sig. Jag är extremt allergisk mot detta då det får bilder att se fejk ut, lite som när HDR var nytt och alla fotografer överdrev effekten i början av 2000-talet. Jag hade förhoppningar att det skulle justeras i uppdateringar men jag tror tyvärr att det är Googles "bildstil" och hur de vill att bilderna ska se ut. För mig blir det dock samma situation som vitbalansen - i vissa scenarion väljer jag att ta upp iPhonen istället för dessa bilder ser mycket mer naturliga ut.

Den tredje saken är skärpedjupet. Mobilkameror med stora sensorer gör att objekt på nära håll sällan blir helt skarpa, ett problem som inte finns på t.ex. iPhone 13 Pro Max.

Point and shoot är alltså inte Pixelns största kvalitet enligt mig. Det är en mycket kraftfull kamera men det kräver att man trixar en hel del för att få bra resultat.

kjab, Tjotte, Jowee och 3 andra gillar detta.
  3. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

WOW! Tack så oerhört mycket för det djupa svaret! :D ställer fler frågor via PM så slipper jag kladda här i tråden.

4. inact_046

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Ta hellre frågor här så fler kan ta del av diskussionen.

kjab, Ramboline, Tjotte och 3 andra gillar detta.
  5. inact_046

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Reflektioner om December vs November-update

Efter att ha skaffat en ny Pixel 6 Pro som levererats med November-uppdateringen (utan möjlighet att uppdatera till December) kan jag bara konstatera följande i jämförelse med min gamla Pixel 6 Pro med December:
    • Fingeravtrycksläsaren fungerar som väntat på November, dvs direkt från AOD utan att tända skärmen först
    • Fingeravtrycksläsaren är plågsamt dålig, mycket bättre i December!
    • Bildkvaliteten i kameran är sämre på November jämfört med December
    • Enormt trögt och laggigt system på November jämfört med December. Känns som att alla animationer går i 60hz och inte 120hz
    Med anledning av detta kör jag just nu in December via ADB Sideload.

Återkommer med hur det känns efter :-)

Tjotte och Jowee gillar detta.
  6. inact_046

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Och det är nu underbart med December inlagd via ADB. Gick på typ 5 minuter istället för 40-50 min med OTA.

7. Jowee

Jowee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 010
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Härligt! Märker du någon skillnad på din nya enhet jämfört med den gamla? Tänker då på December-uppdateringen och sideload kontra OTA.

8. inact_046

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Den enda skillnaden jag märker hittills är att det går bra mycket snabbare att installera via ADB sideload än OTA. Slutresultatet verkar vara exakt detsamma. Samma buggar men också samma förbättringar jämfört med November. Äntligen känner jag igen kameran igen :)

Jowee gillar detta.
  9. ruf0ns

ruf0ns Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Hur gör ni som mm fotar mycket?

Tycker att Pixelns kamera är riktigt trevlig i bra ljus men något som stör mig är att den nästan alltid i lite dunkla men ändå upplysta miljöer vill använda mörkerläge!

Förstår poängen med mörkerläget men tycker att det förstör rätt mycket av det trevliga med kameran och upplevelsen, vill man tex fota ett barn i rörelse i sämre belysning så är det ju bara att glömma då barnet sällan är still.

Det går ju absolut att stänga av mörkerläget för att snabbare kunna ta sitt foto, frågan är hur mycket detaljer, ljus mm man går miste om då? Finns det någon som jämfört detta?

Kan absolut jämföra själv och testa men tänkte om det var någon annan som redan gjort det och har tankar runt det :)

10. inact_046

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Jag har testat detta rätt mycket då jag fotograferar dagligen med 13 Pro Max och Pixel 6 Pro sida vid sida.

Dina iaktagelser är väldigt träffsäkra. Pixel 6 Pro i dåligt ljus kräver stativ för att producera skarpa bilder. Nattläget är helt enkelt inte trimmat för handhållet bruk.

På stativ blir bilderna otroligt bra med fantastisk detaljnivå och dynamiskt omfång. Handhållet däremot är de ofta oanvändbara med tydlig motion blur.

Tar jag 13 Pro Max som jämförelse har den aldrig sedan jag skaffade den producerat en enda bild med rörelseoskärpa. Den är helt enkelt helt fenomenal vid handhållen fotografering. Även om nattläget aktiveras på iPhone så blir slutresultatet alltid skarpt. Den har helt enkelt en mycket bättre algoritm för stacking av bilder och använder troligen kortare slutartider för de bilder som slås samman.

Med ProRAW aktiverat kan jag fotografera handhållet med 13 Pro Max och digitalt zooma upp till 4x och ta bilder som är väldigt lika Pixel 6 Pro på stativ med ~1min slutartid.

Ur point and shoot-perspektiv är Pixeln helt enkelt inte bra nog än. Vi får se vad de hittar på med uppdateringar framöver.

bernard och ruf0ns gillar detta.
  11. Jellygoose

Jellygoose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    S24U

MINA ENHETER

Telefon:
    S24U
    är det någon av er som stöter på alla de problem som skrivs om på tex reddit om pixel 6 pro?

personligen upplever jag inte några alls

12. Jowee

Jowee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 010
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Är det några specifika problem du tänker på och undrar över? Eller bara rent allmänt?

13. inact_046

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

De problem jag har haft på båda mina Pixel 6 Pro är
    • Fingeravtrycksläsaren funkar inte alltid direkt från AoD utan att skärmen väcks först (ibland funkar det dock, verkar vara helt slumpmässigt)
    • Hög batteriförbrukning
    • Ibland fryser telefonen helt i några sekunder, ofta i en animation, t.ex. när man går tillbaka till hemskärmen
    • Ganska ofta får jag meddelanden om appar som kraschat, även "System UI" kraschar ibland
    • Vissa appar och animationer går i 60hz istället för 120hz
    • Kameran har fortfarande problem att fokusera i vissa lägen, vanligtvis på 4x, dock mycket mindre ofta med December än November-updaten
    Så en hel del småstrul.

14. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    702

MINA ENHETER

Dessa har jag också upplevt, men inte så mycket så att det stör direkt, tycker den är en fröjd att använda.

15. inact_046

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Jag håller med om att den är trevlig att använda. Lyckas de få bort småbuggarna kommer den absolut vara den överlag trevligaste av alla Androider jag testat.

Dock en sak som jag verkligen hatar är den kurvade skärmen. De verkar inte ha några bra algoritmer för att känna av att handflatan kommer åt edgen. Pixel 6 Pro måste användas med skal för att förhindra feltryck, iaf så som jag håller den.

En annan mycket irriterande sak är är att de inte valde att behålla de gamla materialen från t.ex. Pixel 3 eller 4 med frostat glas. Telefonen är sjukt hal och när man lägger den på något som inte är 100% i våg så glider den iväg. Skal hjälper här också, men jag kan verkligen inte begripa varför de har blank baksida.

16. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    702

MINA ENHETER

Fallet på displayen stör mig mycket mindre än jag befarade att det skulle göra. Har testat några med mer fall på sidorna, det är ingen bra upplevelse.
    Jag har telefonen liggandes på fingrarna när jag håller i telefonen, så det är ingen hud i närheten av kanterna. Men kör med skal 90% av tiden ändå, har redan tappat den ett par gånger på jobbet och där är det mest klinkers, betong och rostfritt. Bara hemma i soffan jag kör utan skal ibland för att telefonen känns så mycket nättare då. Men har fortfarande skin på.

Ja, en frostad variant av Victus på baksidan hade varit både snyggare och skönare. Men det är nog många som förknippar den polerade looken med premium.

17. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 093

MINA ENHETER

Jag har, precis som många andra, haft stora problem med uppläsning med fingeravtryck. En sak jag reflekterat över är dock att jag ALDRIG haft problem med identifiering eller signering i BankID. Kanske bara inbillar mig men känns konstigt?

Hoppas att fingeravtrycksläsaren bättrat sig med senaste uppdateringen.

Håller verkligen med @Magellan1378@Magellan1378 om hur hal den är. Någon som har tips på något bra ultratunt skal?

Kör idag med Spigen Liquid Air som jag brukar gilla men tycker det är för bulkigt på Pixel 6 Pro.

18. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Bästa skalet om man gillar tunt! Löve it! ;)
    Pixel 6 Pro mnml Case

ruf0ns och frassedylan gillar detta.
  19. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 093

MINA ENHETER

Tack för tips. Har sneglat lite på det. Kanske får bli en beställning då.

20. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Tycker telefonen blev en helt annan känsla med den på. Testat original och några till men alla för bulkiga.

frassedylan gillar detta.