Ja och nej. Den har en opålitlig point and shoot-kamera. Ibland blir resultatet fantastiskt utan några justeringar, men lika ofta blir det fel.
Jag har jättestora problem med vitbalansen i lite mer krävande ljussituationer, t.ex. soluppgång och solnedgång. Snön blir nästan alltid djupblå om du har en solnedgång med varmt ljus då den misslyckas att hitta rätt färger och resultatet ser inte alls ut som verkligheten.
I bildtråden för Pixel 6 Pro laddade jag nyligen upp precis ett sånt bildexempel där jag jämför med iPhone 13 Pro Max:
Visa dina bilder Google Pixel 6 Pro. Det var en väldigt vacker solnedgång med ett lilaaktigt ljus på himmelen och ett varmt ljus i horisonten. Pixeln kunde överhuvudtaget inte fånga de rätta färgerna hur mycket jag än drog i vitbalansreglaget i sökaren. Försökte jag göra bilden varmare fick den istället en påtaglig grönaktig ton. iPhonen hittade perfekta färger utan att jag gjorde något - helt auto och inte RAW.
Det gör att jag rutinmässigt plockar upp iPhonen när jag snabbt ska fotografera något där jag inte har tid att stå och trixa med reglagen. Pixeln däremot kan absolut ta bättre bilder i vissa situationer men jag plockar inte upp den om jag inte har tid att göra justeringar. Det diskvalificerar den lite som point and shoot i mina ögon.
En annan sak är HDR som är väldigt aggressivt på Pixeln. Den har stora problem att maska högkontrastområden vilket gör att mörka objekt (t.ex. träd) mot en blå himmel ofta får en ljusaktig glow runt sig. Ljusa objekt (t.ex. lampor) mot halvmörk bakgrund (t.ex. kvällshimmel) får ofta en skugga runt sig. Jag är extremt allergisk mot detta då det får bilder att se fejk ut, lite som när HDR var nytt och alla fotografer överdrev effekten i början av 2000-talet. Jag hade förhoppningar att det skulle justeras i uppdateringar men jag tror tyvärr att det är Googles "bildstil" och hur de vill att bilderna ska se ut. För mig blir det dock samma situation som vitbalansen - i vissa scenarion väljer jag att ta upp iPhonen istället för dessa bilder ser mycket mer naturliga ut.
Den tredje saken är skärpedjupet. Mobilkameror med stora sensorer gör att objekt på nära håll sällan blir helt skarpa, ett problem som inte finns på t.ex. iPhone 13 Pro Max.
Point and shoot är alltså inte Pixelns största kvalitet enligt mig. Det är en mycket kraftfull kamera men det kräver att man trixar en hel del för att få bra resultat.
Click to expand...