Intressant.
Telia verkar ange olika APN-inställningar på olika ställen på sin webbsida.
Telia Företag:
Kommentar: Motsvarar de inställningar som Pixel 7 Pro använder som standard. Undantaget är port-värdet som mig veterligen är proxy-porten så det är skumt att Telia ens använder något värde där, men är förmodligen en kvarleva från förr då de tyckte att man skulle använda deras proxy. APN-typen supl är också tillagd i Android, vilket gjordes för flera år sedan.
Telia Privat (Guide för Pixel 7 Pro):
Kommentar: Skillnaderna jämfört med standardvärdena för Telia på Pixel 7 Pro är alltså autentiseringstypen (PAP istället för Inget) och att hårt sätta APN-protokoll (IPv4 istället för IPv4/IPv6).
Jag har svårt att se varför dessa skillnader skulle påverka prestandan. Samtidigt tycker jag att PAP-autentisering (
Password
Authentication
Protocol) rimligen borde kräva att man anger ett användarnamn och lösenord, vilket Telia säger att man inte ska göra. Alltså borde även den inställningen inte göra något i praktiken. Det enda som kvarstår är alltså att explicit sätta protokollet till IPv4. Även det borde inte påverka hastigheten tycker jag, eftersom telefonen borde veta att den inte fick någon IPv6-adress.
Click to expand...