Snack om datorer och delar.

Diskussion i 'Off Topic' startad av Goodbody, 24 maj 2010.

1. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ojsan. skrev lite fel där. ;)
    Fixat.

Last edited: 21 jun 2010
  2. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

det är okej att gö fel och kunna stå för det

3. Goodbody

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag tänker spara ihop och bygga en liten supercomputer
    ett så kallat Beowulf system

4. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Låter skoj! Du får köra folding@home för swedroid på den sen. ;)

5. Goodbody

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

självklart
    det skulle kunna bli swedroids egna superdator

6. Nerf2k

Nerf2k Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

detta är la lite fel forum o tråd men lär ju finnas någon datornörd som kanske kan hjälpa mig, har stött på ett religt skumt problem.

köpte ny rigg för ett par månader sen med dessa delar

Asus M4A79T Deluxe, Socket-AM3 -Demo1 - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446869

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492604

AMD Phenom II X4 955 Black Edition - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584608

samt ett coirshair 650 psu

har sedan tidigare ett HD 5770 XFX

stötte på problem efter ett par dagars användning, då den vägrade boota ordentlig kom inte in i bios alla fläktar startar o hårdiskarna tuggar o lät som dom skulle men skärmen är bara svart o ger ingen respons, efter ett antal omstarter så boota den tillslut o funka klockrent igen tills jag stänger av den, mistänkte att biosen inte var uppdaterad vilket den inte var lyckades flasha om biosen funkade ett par dagar och sen fick jag samma problem igen fick starta datorn 20-30ggr innan den boota upp fick även frysslagg inne i windows, allt verkar vara helt random kan inte hitta nåt mönster i varken uppstart eller frysningar.

men nu vill den inte starta över huvudtaget.

det jag har provat är att byta minnen och grafikkort har kollar runt lite och ända jag kan hitta är att det är biosen som inte stödjer cpun ( check o fixat utan att det hjälpt) eller att det är minerna (provat dom i polarens dator med samma setup som jag har) så någon som har nån ide om vafan som kan va fel blir fan galen av att sitta på den gammla burken som låter som en stucken gris

sorry för att posta detta här men behöver fan hjälp är inte för haj på detta området så tack till er som tar er tid att läsa detta ;)

7. Norrby89

Norrby89 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

låter som om det är något strul med moderkortet.. brova byta batteriet eller skicka in den på garantin

8. Goodbody

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

låter som datorn jag byggde till min tjej, det vissade sig var moderkortet det var fel på

om jag var du skulle jag köra gigabyte istället för asus har jätte kass service
    det var så att min kompis hade ett grafikkort därifrån och så och när han skulle installera windows7 fick han bara BSOD hela tiden, vi tog ur grafikkortet och då funkaede det.. vi kollade på internet och det stog att kortet skulle klara windows 7 på deras hemsida, så vi ringde suporten, men dom vägrade hjälpa oss och sa att kortet inte funkar med windows 7...

Last edited: 9 jul 2010
  9. Norrby89

Norrby89 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

ringer ni till asus suport så är det förståligt att ni typ inte får någon bra hjälp :) har man problem så ringer man snarare dit man köpt sakerna.. och får man fråga vad det är för grafikkort som inte funkade? för ALLA på marknaden idag från ati och nvidia funkar med vista.. även gammla ati9800 kort och nvidia 4200 kort..

samt att köra gigabyte istället för asus gör ingen skillnad då han förmodligen bara fått ett måndags exemplar.. och överlag så är nog asus en aning bättre än gigabyte (annars så hade dom inte vart ett så pass mycket större företag)

10. Goodbody

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vi vända oss till återförsäljaren efteråt och fick ett nytt kort
    kortet i fråga var ett nvidia geforce 8500.. men vi kör bara ATI numera

11. Goodbody

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

<object width="853" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/U3hWWl7B_qk&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1?color1=0x006699&amp;color2=0x54abd6"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/U3hWWl7B_qk&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1?color1=0x006699&amp;color2=0x54abd6" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="853" height="505"></embed></object>

snyggt va? detta är min dator muahahahaha

Last edited: 18 jul 2010
  12. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Lite mycket blinkande och lysen där för min smak, men snyggt i övrigt. ;)

Sista delarna till min dator kommer på måndag, så då blir det bygga av..

13. Goodbody

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

bästa av allt är att alla lysen har av och på knapp. Dhuu!! så ska jag se på film i mörkt rum trycker jag bara på knappen brevid esata porten längst fram på ovansidan chassit
    sen reagerar röret bara på högre bas toner

14. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En hel del mer skulle jag tro. Även fast vissa 64 bitars OS begränsar det till ungefär den nivån.

2^64=18446744073709551616 bitar eller 2 exabytes (hela 2097152 terabyte).

Den praktiska användningen för den massiva mängden av minne är ju dock inte särskilt stor för de allra flesta.

Och precis som OliverG skrev så är gränsen för 32bit lite högre den med.