Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nu kommer jag nog ligga lågt med utveckling under resten av veckan såvida vi inte hittar ett akut problem. Till helgen skall jag nog kolla på att tillåta genomskinlig bakgrund samt att behålla äldre prognos när man ny prognos laddas ned. Då slipper man problemet med att man ibland inte kan se vilket väder som gäller nu.

2. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Du har inte lust att ändra android:versionCode i manifest-filen på varje ny beta version?
    Min magic tror att beta 4 är den jag har installerad. :)

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det skulle jag kunna göra. Skall göra det nästa gång. Än så länge har jag bara kommit ihåg att ändra android:versionName :)

4. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

+1
    Det är för lite kontrast för min smak. Jag tycker att det ska synas utan att man ska behöva leta efter det.

Annars så är det kanon! :)

5. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Låter bra. Förresten, går det att få in veckodagarna framför datumet, typ med två-tre bokstäver iaf? Det vore nice.

Eventuellt kan också datum/dagar hamna under ikonerna i Large-modellen (såg att medium hade det)

Last edited: 21 jul 2009
  6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Vilken storlek pratar du om? (I detaljvyn finns det ju nu?)

O_o

Har medium datum/dag under ikonen?
    Problemet med att lägga datum under i konen i large är att platsnamn ligger nederst, så under första, och ev andra ikonen finns ingen plats.

7. Danqwish

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror han menar på homescreenen?!.

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Japp, men i small, medium eller large?

I medium får det inte plats framför datumet, men ev kanske man skall stryka datum och istället skriva veckodag?

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

När jag testat i emulatorn så har jag märkt att detta leder till att det finns widgets som inte är synliga men som fortfarande finns, låt oss kalla dem för spöken. Jag upptäckte nu att man även fick sådana spöken om man började skapa en widget och sedan valde back i konfigurationsdialogen.

Gillar inte att läcka resurser, därför har jag nu skrivit om så att när man skapar en widget hamnar det direkt en tom widget på home. Man måste sedan klicka på den för att konfigurera. Dvs om man klickar och inte har konfigurerat så dyker konfigurationsdialogen upp, annars detaljdialogen.

Trodde det skulle vara en enkel sak att fixa, men det tog 2h. Synd att man inte läst någon bok :)
    Jag trodde att varje widget kunde ha ett utestående PendingIntent med data i extras, men det visar sig att man inte kan det.
    När jag givit upp och skulle kolla en annan sak råkade jag snubbla över denna tråden:
    http://groups.google.com/group/android-developers/browse_thread/thread/5605471d73a250ba?pli=1
    .. och det löste mitt problem.

I dag har jag även haft mailkonversation med en utvecklare på yr. Skönt att man börjar få svar från dem. Nu har jag lite mer info, och kanske kan lösa så att man inte behöver ha en mappningsfil. I framtiden kommer de ev också ha stöd för vanlig prognos via lat/lng, och då slipper man gå via geonames.

10. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    + 1 För möjlighet till transparent bakgrund.
    + 1 För möjlighet att byta väderikoner/teman.
    + 1 Svenskt språk (Ps. Om du vill ha avlastning för översättningen så kan jag ställa upp :))

Förutom att väderleksrapporterna diffar lite med smhi så är det här en toppen widget!

11. Danqwish

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det skulle ju fungera fint. Man behöver ju inte veta datumet om man inte använder den som kalender :)

12. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Err, uppenbarligen var jag nog full eller hade knarkat eller nått.. jag menade detaljvyn vilket jag uppenbarligen hade missat :o sry :)

Hm, true tänkte inte på det.. Synd. Om du bökar om i framtiden kan du väl ägna datum/veckodag en tanke iaf :)

Försökte skapa ett spöke på telefonen, men tror inte jag fick något. Kunde skapa och lägga en ny widget på samma ställe i alla fall.

13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag skall försöka få in veckodag om jag kan. Det säger mer än datum.

Vad gäller spöken så kan man ibland se i loggen att den försöker göra update för t.ex widget 3, och widget 5, trots att man bara har en widget. I det fallet har man en vanlig, och ett spöke. Det kan vara så att spöken försvinner vid omstart, men jag är inte helt säker på det.

14. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag tror att Weather Forecast Widget har samma problem, för när jag avbröt konfigureringen av en sådan och sedan startade om så drog dess process sen 50% CPU konstant, trots att jag inte hade någon widget uppe...

Man kan dock ta bort alla widgets (även spöken) från skrivbordet genom att ta bort filen /data/system/appwidgets.xml (kräver root). Jag testade precis att manuellt ta bort samtliga synliga widgets manuellt, varpå det fortfarande låg två stycken (en YrVader och en Weather Forecast) i den filen. Bootade om i recovery, döpte om appwidgets.xml (backup) i konsolen (jag har CyanogenMod Recovery 1.3.1):
    Kod:
    [B](Gör detta i RECOVERY som sagt, INTE när telefonen är igång)[/B]
    mount /data
    mv /data/system/appwidgets.xml /data/system/appwidgets.xml.bak
    reboot

Efter reboot skapas inte filen om förrän man lägger till widgets på skrivbordet, men den här gången utan spöken. :)

Last edited: 23 jul 2009
  15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Kanon. Tack för tipset. Nästa beta skall förhoppningsvis inte skapa spöken iom att jag ändrat så att konfigurering nu dyker upp efter att man lagt till widgeten. Avbryter man kommer det fortfarande ligga kvar en grafisk widget på home, och man kan då radera den.

16. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ska testa din nya Baby snart återkommer med vad jag tyckte.

17. simon

simon Banned - Scammer Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kommer du lägga upp den på market?

18. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ja, jag kommer lägga upp den på market när jag anser att den är tillräckligt stabil, och har med det jag vill ha med.

Kommer troligen byta namn på appen från YrVader till något annat. YrVader kan vara för likt Yr.no (enligt mail från dem), och det är svårt att uttala på Engelska. Har även planer på att ev i helgen implementera fler väderkällor, t.ex Google Weather. För även en dialog med accuweather.com om att kanske få använda deras API.

19. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

en liten sak kaj. för varje ny beta får du gärna posta länken till beta¨n med
    så slipper man leta igenom varenda sida för att hitta länken till din sida där betan ligger
    EDIT: yrväder funkar bra i Finland i alla fall

Last edited: 23 jul 2009
  20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Länken ligger alltid i första inlägget av denna tråden, och där finns även en kort historik om vad som skett :)