Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by Kaj, Jul 1, 2009.

1. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag vet inte om detta är en bug eller som det skall vara, men med senaste versionen (i 4x1-läge, har inte testat något annat) så rapporteras just nu temperatur/prognos för söndag, kl 12-18, inte temp/prognos för söndag kl 06-12 som man kanske förväntar sig eftersom klockan trots allt är 06:47.

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Det där har jag sett i tidigare versioner också.

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du i 1.0.0 går in i details så finns det precis under rubrikraden en länk som säger något i stil med goto yr eller liknande. Klicka där så kommer du till hour by hour hos yr, och de har dessutom en mobilanpassad sida.

Vad gäller geonames så kan jag inte riktigt lösa ditt problem på något enkelt sätt. Programmet hämtar ju alltid träff från det som är närmst. Om det sedan har ett udda namn kan jag inte göra så mycket åt :(

Edit: Från i höst kommer yr.no ev kunna ge prognos utifrån koordinater och då slipper jag uppslagningen mot geonames :)

Last edited: Aug 2, 2009
  4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Har jag förstått det rätt, du har precis installerat den?

Av någon anledning så ger yr aldrig prognos för aktuell tid, så ibland får man en prognos för nästa period. Det händer när widgeten är nyinstallerad eller om man byter plats.

Om man är kvar på samma plats så slår jag alltid ihop den gamla prognosen med den nya prognosen, och då kommer man även kunna se prognos för aktuell period.

Om man t.ex går till yr.no för stockholm just nu (ca 12.45):
    http://www.yr.no/place/Sweden/Stockholm/Stockholm/

Så visar de prognos från 18:00

5. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ja, det stämmer. Nyinstallerad/ominstallerad. Då har jag iaf en förklaring till varför det hände, no big deal, men fler kommer säkert notera detta när du släpper den på Market.

Jag noterade nyss också att språket på prognoserna plötsligt var på engelska trots att jag hade ställt in den på svenska (och den visade svenska i morse). Jag bockade då ur och sedan i svenska, varpå språket var rätt igen.

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm.. den buggen har jag inte känt till.

Jag har en FAQ på closed-source. Skall lägga till det där om prognoser och nutid/framtid där.

Just nu håller jag på och genererar platsdata för alla världens huvudstäder. Tänker automattesta widgeten med dem, och se vilka som ev leder till problem.

Vil veta om jag enbart skall skriva att den funkar för norden eller om jag skall skriva att den funkar för de flesta större städerna i världen.

7. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Idén jag hade var snarare att kunna ha hour-by-hour i en (4x1-)widget. :)

Aha, attans då. Det är inget alternativ att kunna välja från de x närmaste områdena när man konfigurerar den? Jag menar, det är väl inte BARA jag som får sånt härnt där kommunalkontoret har bestämt vad saker ska heta och lokalbefolkningen lever i en helt annan värld.. ;) Annars får vi väl hoppas på yr börjar köra koordinater.

Hände också för mig igår.

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ah. Jag får tänka på det. Har för mig att hour-by-hour inte ger samma info, men jag kan kolla på det till en senare version.

Jag har tänkt att till någon framtida version, kanske snart, göra så att man skall kunna välja plats från google maps. Om jag får till det så kanske det funkar för dig?

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Angående språkproblemet. Hade ni gjort något under tiden? Typ varit inne i konfig igen, eller skinning?

10. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vore nice. Man kanske måste ta infon och göra egen kurva lokalt i telefonen. iaf, bara en featuretips/request för framtiden :P

Det tycker jag att det borde det göra, jag har mobilmaster som är närmare än det påstådda Karlsberg (resultat i GMapps av typen "Du är inom en radie av 2000m av denna punkt"). I vilket fall så testar jag så klart åt dig om du beslutar dig att jobba på det :) Det är visserligen inget större problem eftersom man kan mata in urlen själv om man är lite leet, men så klart bra om det fungerade 'bra' :)

Och förresten instämmer jag med Manny, din widget är numera lätt den bästa väderwidgeten :D

Nope. inget hos mig. Tittade efter precis nu och det hände igen. Det sista jag gjorde var igår, att avinstallera beta5 och installera 1.0 och lägga till widget med tillhörande konfig efter det.

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Märkligt. Min har varit igång med svenska sedan igår mitt på dagen och inte bytt språk. Kollade koden och ser inte något uppenbart. Får ha kvar det som en känd bugg och när jag hittar något mer eller kan återskapa det i emulatorn så kan jag rätta den.

12. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag har nu hittat ett sätt att återskapa språkknölet på min lur.

Jag har din widget i 4x1-läge på min vänstra home screen, och den är inställd på att visa svenska, och visar också svenska. Om jag sedan swipar till mellanskärmen där jag har en annan väderwidget (Forecast Widget) och öppnar den widgeten, stänger den igen och sedan återvänder till vänsterskärmen och din widget så är prognosen plötsligt på engelska igen.

Luddigt förklarat, men du kanske förstår.

13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Japp, jag tror jag förstår. Då har jag något att att kolla på (skall dock försöka rätta det när det andra är klart)

Verkar dock som att jag inte släpper version 1.0.0 på market idag. Versionen klarar av ca 163 av 185 testade huvudstäder. Däremot ligger Köpenhamn, Oslo samt Washington DC med bland de huvudstäder den inte klarar. Måste rätta upp det innan jag släpper den.

Norge verkar ha undantagsregler för hur man når prognosen. De har inte land/region/ort, utan det ser ut som land/region/ort/ort, dvs de har ett extra led.

14. mauno

mauno Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det där med språkproblemet har jag märkt i de senaste versionerna. Jag har en updaterate på 120 min och precis när jag har uppdaterat så är den på svenska men efter en stund går den tillbaka till engelska.

15. Redhat

Redhat Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan du inte bara fetcha kurserna från Yahoo Finance som de flesta andra gratis-appsen brukar göra? Då missar man iof ofta bolag på de mer obskyra listorna men i gengäld så kan man lägga till aktier på andra marknader också som tex USA och Kanada.

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad händer om ni väljer details och sedan refresh när den har fått för sig att byta språk?

Funderar på om andra applikationer kan göra så att språket ställsom temporärt. En ny omritning borde i så fall duga.

17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vill göra en svensk app, och jag vill kunna visa intradagsgrafer, historiska grafer osv. Inte bara ge kurs upp/ner. Vill även kunna ge annan typ av information. Om det vore så att nasdaq usa hade samma api så hade det varit kanon, men det ser inte ut så.

18. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Testade precis. Fungerade inte. Det enda sättet jag har hittat för att få tillbaka svenska när detta händer är att bocka ur och i svenska i settings samt köra en save.

19. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Damn, får testa att installera forecast widget i emulatorn.

.. hur man nu gör det.

20. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Suck. Nu kan jag inte längre återskapa buggen på ovan nämnda vis. Jag har inte ändrat något, det enda som har hänt är att innevarande prognos har ändrats till 18-00. Nu är det svenska hela tiden även om jag startar den andra väderwidgeten.