Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by Kaj, Jul 1, 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kanske får släppa 1.0.0 med den buggen. När jag hittar ett lättare sätt att återskapa så skall jag rätta den... eller om jag råkar se något udda i koden.

Tycker det ser ut som att jag sätter språk det första jag gör när jag börjar rita. Det enda jag skulle kunna komma på är om OS:et själv ritar mitt GUI vid något tillfälle, och att jag då inte blir anropad (den ritar en cachad version, men utan att sätta språk)

Om det hade funnits svenska som val i Android hade detta inte hänt.

2. mauno

mauno Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det funkar med en refresh så blir det svenska igen.

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok. I så fall låter det som att OS:et ibland kan välja att göra en "refresh" av mitt UI utan att fråga mig om att rita om det. I det fallet blir språket det språk som OS:et använder.

Jag antar att det fortfarande varit svenska i detaljvyn och settings i så fall?

4. zw4mp

zw4mp Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

För mig fungerar själva widgeten. Den är alltid på svenska vad jag sett. Däremot ändras detaljvyn och även menyn/settings till engelska ibland men blir rätt när man refreshar. Jag kör endast med manuell uppdatering och med GPS-positionering om det är till någon hjälp.

Får passa på att tacka för denna riktigt grymma widget. Har använt yr.no i browsern tidigare istället för andra väderwidgets, så detta var en mycket trevlig överraskning :)

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar.

Nu till en något udda grej. Har lyckats få den att fungera med alla huvudstäder i världen, och den verkar funka med många orter i olika länder, men jag lyckas inte få till stödet för norge :)

Det finns helt enkelt inte mappningar på den nivå som yr vill ha för noska platser. Har mailat yr för att se om det går att lösa på något sätt, men just nu ser det lite surt ut :(

Utvecklaren på Yr har dessutom semester till den 24 aug såg jag nu.

6. Crocodile

Crocodile Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har ett problem, bor i centrala Varberg och när jag slår på via GPS så tycker appen jag är i Trönninge.. kör med manuellt satt YR URL till Varberg men dumt...

7. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag menade att felet inträffar på detaljvyn, menyn, samt inställningarna. (btw säger inställningarna på svenska att "Ändrar så att prognoser visas på svenska", när den faktiskt ändrar mycket mer :P). Själva 4x1-widgeten är texten internationell? Eller kan klockslag, temperatur och stadnamn vara olika på engelska/svenska?

Edit: La till de mindre och såg texten nu på veckodagarna på 1x1 och 2x1 samt "Molnigt" på 2x1. Ska ha dem alla framme ett tag få se vad som händer, just nu är det svenska. Jag noterade dock att 4x1 inte har veckodagsnamnet såsom de mindre har, utifall du missat det.

Edit2: Widgeten behöll svenska, detaljerad vy, menyn och inställningsmenyn gjorde det inte.

Säger den samma sak om du inte kör GPS?

Last edited: Aug 2, 2009
  8. Crocodile

MINA ENHETER

Om jag inte kör GPS? Dår får man väl ändå stoppa in manuellt och det är ju det jag gjort nu :)

Förresten.. jag får oxo engelska ibland. refresh nån/några ggr så blir det svenska igen.

9. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du slår av GPS går det på vilken mast du använder.

10. Crocodile

MINA ENHETER

Går alltid på mast... men är fruktansvärt fel ändå. Trönninge är en bra bit utanför Varberg... skumt om jag skulle hamna på en mast där.

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ah, det låter lite vettigt. Något ställer om så att dialogerna inte kommer ihåg vilket språk som var satt. Det borde jag kunna fixa enkelt.

Angående widgeten. Ja, klockslag och temperatur kan visas i AM/PM samt Fahrenheit.

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Skulle du kunna posta gps-koordianterna? (Kolla i loggen så står det något om Got location xxxxxx yyyyyy")

13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror jag har fixat det där med språket nu, väntar dock med att släppa en release tills jag fixat några andra saker också.

14. Crocodile

MINA ENHETER

Nu vart det konstigt.. får ingen location längre.. varken med GPS eller mast.. Inte ens när jag matar in manuellt får jag data.. boota om, installera om men ingenting.. nått som är nere?

Prognos saknas får jag för det mesta nu.. och klickar man då blir det force close.

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jupp, yr.no svarar just nu med server too busy. :)

Får nog vänta ett tag. Vet inte varför de har för mycket last just nu, men jag hoppas att det inte har med mig att göra :)

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Detta låter nog udda, men just nu är en ruta i 4x1 lite mindre än en ruta i 1x1. Jag testade att ändra så att veckodagen skulle stå där, men det fick inte plats. Skall kolla om jag kan fixa till det.

17. Crocodile

MINA ENHETER

Du får fixa lite error hantering om servern är onåbar/busy så man inte får force close då.
    Tror det kan vara en bra ide :)

18. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad menar du med att man får close? Vet inte vad jag skulle kunna göra om man får fel från yr, annat än att försöka senare.

19. Crocodile

MINA ENHETER

Jo, jag får "prognos saknas" i widgeten och klickar man då på widgeten så krashar den.

20. Crocodile

MINA ENHETER

Nu funkar det igen..

Got location 57.126148,12.261439