Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, kan bara instämma med mängden. Suverän widget. :)

Hittade ett stavfel, Get current location -> Gettings location. Inget jag bryr mig om, men nåt du kanske vill fixa.

Ett annat problem som är intressantare: det verkar som om widgeten har problem med locations i Värmland. Den försöker hämta data från http://www.yr.no/place/Sweden/Värmlands/.../forecast.xml, alltså Värmland med ett s på slutet. Plockar man bort s:et blir URLen korrekt. Att sätta yr-url manuellt funkar bra.

Har du satt någon undre gräns för hur ofta den får uppdatera på samma plats? XMLfilen innehåller ju:
    Kod:
    < meta>
    < lastupdate>2009-08-06T09:13:56< /lastupdate>
    < nextupdate>2009-08-06T17:00:00< /nextupdate>
    < /meta>
    Kanske vore smart att använda den infon för att planera nästa auto-uppdatering. När den här widgeten blir populär (och det kommer den att bli) så är det nog bra att hålla nere trafiken till yr.no.
    Ytterligare en idé vore att blacklista platser som gett "Feil 404" ;) vet inte om du gör detta redan. Borde ju snabba upp uppdateringarna om man rör sig i ungefär samma områden.

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tack :)

Förstår inte riktigt vad du är ute efter :)

3. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Alltså, en vanlig digital klocka med/utan datum eller likanden, men med samma sköna utseende som Snowstorm, så att de matchar varandra.

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Japp det måste jag fixa.

Skall kolla på det. Troligen är det bara ett litet fel i mappningen. Skulle du kunna testa detta:

Skapa en snowstormkatalog på ditt minneskort (om du inte redan har en sådan katalog).

Skapa sedan mappings.txt med följande innehåll, och lägg den filen i snowstormkatalogen:

Sweden;Värmlands;Värmland

Glöm inte radslut på slutet av raden.

Beror lite på vad du menar. Det finns regler för när en prognos skall hämtas. Du ställer själv in "Update frequency minutes". Den siffran anger hur ofta widgeten skall vakna till liv för att göra en check. När en check utförs kollas din nuvarande koordinat och jämförs med koordinaten för den prognos du har. Om avståndet överstiger "Threshold movement" km så hämtas en prognos (om det är tillåtet enligt Only manual updates/Only update if Wifi). Om avståndet inte överstiger "Threshold movement" undersöks om tiden passerat nextupdate i prognosen man har. Om tiden inte överstiger så hämtas ingen ny prognos.

"Update frequency minutes" avgör även hur ofta widgetens UI skall uppdateras.

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ah. Ok. Skulle jag någon gång få tid över skulle jag kunna göra en, men just nu är jag sugen på att skriva en aktieticker.

6. chrios

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Perfekt, det var så jag hoppades den gjorde. :)

Ok, testade men fortfarande samma fel. Skapade filen i linux och pushade den till snowstormmappen. Kolla så innehållet är som du menade:

Kod:
    adb shell
    # cd /sdcard/snowstorm
    # ls
    current_skin  mappings.txt
    # cat mappings.txt
    Sweden;Värmlands;Värmland

# 

Stängde därefter ner alla snowstormwidgets, startade en ny 4x1. Öppnade config och ändrade till svenska. Sparade och väntade på nästa update.
    Får prognos saknas. Loggen visar fortfarande ...place/Sweden/V%C3%A4rmlands/... Själva ortsnamnen fungerar bra, bara länsnamnet som strular.

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det var precis det jag menade, men nu insåg jag att den inte skulle matcha mot Värmlands, utan mot Värmland_County (iom att det är det som geonames säger). Raden skall alltså se ut så här:

Sweden;Värmland_County;Värmland

Filen skall vara i UTF-8 (utan BOM character) om den inte redan är det.

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Värmlandsbuggen är fixax. Jag gör ingen ny upload på Android Market iom att det är det enda som gjorts i version 1.0.003, men du kan hämta hem den från downloadssidan på closed-source.com

9. entoke

entoke Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Riktigt schysst väder app, tog direkt bort min gamla efter att jag testat denna :D

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Kul att höra :)

11. chrios

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funkar perfekt nu, bra jobbat! :)

Här är länken om fler vill tanka hem uppdateringen smidigt:
    samt snowstorm på market när jag ändå håller på:

12. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Kom just på en ny feature som vore grym, agenda view med väder, dvs kommande 2-3 dagarnas väder samt de saker som man har i kalendern för de dagarna

13. NeOz

NeOz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gillar denna widget starkt. Mycket bra jobbat. Väntar med spänning på nästa version.

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det hade varit ballt, men det känns som att det snarare skall ligga i kalendern än i en väderwidget.

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tackar,

Har tagit det lugnt med kodandet i helgen, åkte iväg och fiskade istället, och om lite drygt en vecka drar jag på semester.

Blev dock precis klart med en version där jag skrivit om hur man konfigurerar. Nu är det förhoppningsvis mer överblickbart.

Förutom det så är värmlandsbuggen rättad i versionen och man kan nu välja fontstorlek för detaljvyn, samt fontfärger för widgetvyn (bra om man kör transparent)

Edit: I morgon skall jag förhoppningsvis skriva lite kod som gör att Norge börjar fungera med en särskild mappningsfil. När det är gjort släpps nästa release.

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Någon som har bar förslag på svenska översättningar till:
    Common
    UI
    Advanced

Det är de tre flikar som nu finns under konfigurering. Common visar grundinställningarna (nästan allt de ni nu ser om ni inte kryssar för Advanced).
    UI visar inställningar som rör användargränssnittet fonter/färger/tid/enheter osv
    Advanced visar det som man nu ser under advanced

Texterna bör vara så korta som möjligt iom att flikarna är små.

17. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Common - Allmän, Setup
    UI - Vy, Grafik, Gränssnitt, Widget,
    Advanced - Avancerad, Fler, Extra, +, Mer, Avan., Utökad, "pilla inte här om du inte vet vad du gör"

Tänkte på en sak tidigare när jag kollade på Market. Du skulle kunna hänvisa till din FAQ i den lilla beskrivning du har på Snowstorm för att kanske slippa kommentarer från de som inte kommer på att de ska trycka på Meny osv. Å andra sidan så verkar såna ändå alltid finnas....

18. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Beskrivningen på market måste vara rätt kort, men jag uppdaterade den för några dagar sedan. Skrev då:

"It supports skinning and lots of configuration options. Tap on installed widget, and press menu button in details view."

Dessutom står det hur man skall komma till konfig i installationsinformationen. Folk kommer ändå alltid göra fel. Ev skulle det första gången man konfigurerar kunna komma upp en liten kort inforuta som säger hur man skall hitta tillbaka. Hmm.

Tackar för översättningarna. Tror jag kommer köra på:
    Allmän
    Vy
    Extra

Btw. Det finns nu en extern snubbe som har gjort ett rätt snyggt skin. Skall fråga han om jag får lägga upp det, eller om han vill att jag skall länka till det.

19. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja, jag läste en som skrev i kommentaren att han hade ett skin som han ville dela.

Du skulle kunna låta användare ladda upp Skin till din hemsida.
    Eller om du ser problem med rättigheter på bilderna låta folk via ett enkelt formulär länka till Zip filen. typ en gästbok med fälten

Namn på skapare:
    Namn på Skin:
    URL:

Sen tycker jag att alla vi som skriver i denna tråd borde publicera minst ett skin var :)

20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Om jag kände till hur jag skulle göra en sådan sak så skulle jag kunna lägga till det, men jag är helt värdelös på webb (är serverutvecklare egentligen)

Han har nu givit sitt godkännade och jag kommer uppdatera sajten med hans skin imorgon.

På sajten har jag någonstans skrivit att det är ok att maila skins till mig så lägger jag manuellt upp dem.