Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Byter du namn på activities eller flyttar dem så kommer de inte funka från launchern, eller från genvägar som man ev har. Råkade ut för samma sak med STHLM Traveling. Lösningen heter activity-alias.

Exempel på hur det ser ut i den appen är så här, där pekar nu Search på Start.

HTML:
    <activity-alias android:name=".SearchActivity" android:targetActivity=".StartActivity">
      <intent-filter>
        <action android:name="android.intent.action.MAIN" />
      </intent-filter>
    </activity-alias>
    Alias måste dock ligga efter det som den är alias för.

2. bodoe

bodoe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är inte införstådd i de alla nya funktionerna. Men något som jag skulle uppskatta var om man själv kunde, eller att det kommer i nästa uppdatering, ändra så att temperaturen blir mer tydlig, som den är i widget-läge. När man kör appen så är det svårt att urskilja temperaturinfon från vind och nederbörd.

Övriga smådetaljer
    • I widgeten: regnmoln täcker över tiden
    • I appen: upprepad information om dag och datum känns överflödig ("Lör" ,"Lör", "Lör", "Lör", "Sön", "Sön"...). Går väl att göra ett tydligare avbryt mellan dagar som en tjockare rad eller annan bakgrundsfärg och skriva ut dag och datum enbart en gång, kanske denna information är högerjusterad och information om väder är vänsterjusterad.
    • I både widgeten och appen visas inte nuvarande väder, utan bara det väder från nästa 6-timmars period och framåt Är kl 13 så visas inte vädret för kommande timmar fram till kl 18 utan bara från 18-00.
    • I appen borde sannolikheten för nederbörd visas

Bättre struktur skulle med andra ord behövas. Varje dag i appen får 4 rader där den sista raden nästan alltid är tom. Kan man inte strukturera upp så här:

Lör, Nov 14 12-18 <---------Högerjusterad
    Regn, 4*
    2,5 mm nederbörd
    Svag vind, 3m/s syd-sydöst
    ---------------------------------
    18-00<---------Högerjusterad
    Uppehåll 2*
    0 mm nederbörd
    Måttlig vind, 8m/s sydöst
    --------------------------------
    Lör, Nov 14 00-06<---------Högerjusterad
    Uppehåll -1*
    0 mm nederbörd
    Svag vind 2m/s syd
    ...

I övrigt en bra app. Bra jobbat!

EDIT// Såg att dagar redan är separerade med färg, vitt och ljusblått varannan dag. Alltså är det bara kvar att minska på redundant information, tycker jag.

Last edited: 13 nov 2009
  3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tackar för synpunkterna. Några svar:

Regnmolnet ligger bakom texten. Beroende på vilket skin du har kan det dock vara svårt att se texten. Gå in under settings UI och byt textfärg till t.ex svart så kan det bli enklare att läsa.

Angående att reducera upprepning av veckodagsnamn. Håller med till viss del, men om man scrollat ned, och sedan scrollar bakåt så är det svårt att veta vilken dag man tittar på om det inte i varje prognos framgår vilken dag det är.

Yr ger alltid enbart prognoser. Man kan inte få reda på aktuellt väder. Min widget försöker dock komma ihåg tidigare prognos. Så om du haft widgeten ett tag, och fortfarande befinner dig på ett ställe som du redan har prognos för så visar den aktuellt väder från den tidigare prognosen.

Yr ger ingen information om sannolikhet för nederbörd.

Ev skulle jag kunna ändra layouten i detaljvyn så att temperatur alltid står längst till vänster på första raden under datum/tid, och att prognosen sedan visas. Det borde göra det enklare att läsa?

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tackar för infon. Får testa att lägga till det.

5. bodoe

bodoe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Svar på tal, tack!

Mycket verkar bero på yr alltså.

Ang textfärg verkar det inte vara så enkelt då jag antingen måste ha en speciell bakgrund (vit) och genomskinlig bakgrund på widgeten. Just nu är min bakgrund mörkgrå och använder man svart färg ser man bara den del som ligger över regnmoln istället.

Stämmer det att bakgrunden för widgeten ändras med tiden? Blå på dagen, mörkgrå på kvällen eller är det inbillning? Om det stämmer blir det ju väldigt krånligt att anpassa färg på texten hela tiden.

Ang placering av temperatur vet jag inte vad som på rak hand är bäst. Men jag känner att strukturen bör vara densamma rakt igenom så man alltid vet var man ska leta efter temperaturen, vindstyrka, nederbörd mm

Kan man inte ha:
    Datum och tid på första raden
    Moln och temp på andra
    Vindstyrka och riktning på tredje
    Nederbörd på sista?

tex
    Sön, Nov 15, 06-12
    Regn 8°C
    Måttlig vind 4m/s från Syd
    0mm nederbörd

Jag tror man skulle få en bättre överblick över vädret när man visste att temperaturen alltid stog på andra raden och nederbördsmängden längst ner. Nackdel kan ju vara att den tomma raden som finns nu gör att det blir mer luftigt och lättare att skilja dagarna åt?

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Bakgrunden ändrar aldrig färg, så du kan försöka med att sätta en textfärg som matchar mot den bakgrund du har. Du kan ju i stort sätt välja vilken färg som helst (förutom orange som inte finns i min color picker).

Joda, jag kan ändra layouten så olika uppgifter alltid ligger på samma ställe.

7. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Tog bort å la in igen. Nu verkar det funka igen iaf. Äntligen

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Skulle du kunna testa 1.2.004?
    http://closed-source.com/snowstorm/snowstorm-downloads/7-snowstorm-downloads

Layout i detaljvyn är ändrad. Ändrade även en del andra småsaker.

9. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Snowstorm har slutat fungera för mig idag. Det står bara "No forecast". Jag kör med Modaco nya ROM sedan idag.

10. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Får samma problem.

bifogar logbild

Last edited: 21 nov 2009
  11. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    funkar fint för mig med 2.9 nu iaf.

när jag hade installerat den var jag tvungen att söka via gps eller wlan första gången, minns inte vilken. Sen har det funkat via 3g efter det

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det där ser ut som att det gått fel vid en uppgradering. Du har kvar en widget på home screen, men den har ingen konfiguration i databasen. Testa att radera din widget och lägga till en ny. Vad händer då?

Kan du även beskriva vad du gjort? Har du gjort en uppgradering nyligen? Vilken version hade du innan och vilken version har du nu?

13. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

drog in 2004
    tror jag först testade att uppgrade, no go
    ominstallerade rensade alla widgets men fortfarande ingen tur.
    Dock kom det igång på morgonen när jag ominstallerade den igen

14. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det fungerade bra, kunde sedan ändra till min stad manuellt sen. :)

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Lite tråkigt, men jag vet att jag lyckades ställe till med problem när jag i en version hade ändrade namn på några klasser utan att skapa alias för förändringarna. Nu vet jag hur ett namnbyte skall ske, och därför skall förhoppningsvis inte framtida uppgraderingar bli lika svåra.

16. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

jag kan ha lämnat widgeten kvar när jag ominstallerad. kan inte säga att jag är 100 på att jag bort den innan ominstallation. dock funkar det prima nu

17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Kanon

18. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har en featureidé. Vad tror du om att skapa en Locale plug-in för snowstorm? Så att det går att få den att inte uppdatera på nätter t.ex. Kan det funka? :)

19. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Sedan igår kan jag inte välja svenska. Kryssrutan är suddig och "tar" inte klick. Provade ominstallation men det hjälpte inte. Det enda konstiga jag gjort med telefonen de senaste dagarna är Maps-relaterat (och .props-filerna) men det verkar inte ha dykt upp just då. Någon aning om vad som kan ha hänt?

20. browneye

browneye Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag har ett förslag till en kommande uppdatering:

När jag är hemma väljer den ofta lokala platser inom den orten jag befinner mig i istället för att välja den aktuella orten.

Antar att appen vid sökning hittar flera lokaler och väljer ut en av dessa på vissa kriterier.
    Skulle man inte då kunna lägga in en "preferred" ort så att jag t.ex. får Göteborg istället för Majorna trots att jag befinner mig i centrum?

Hoppas du förstår hur jag tänker.