Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Joda, det gjorde den. Det är ju helt klart en miss av mig att inte ha tänkt på att folk försöker göra så. Tack för rapporteringen av felet.

2. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Np...

Tyckte lixom att det var logiskt att göra att på en gång... Ställa in vart man bor... sen när man ändå är inne där så kan man ju välja skin på en gång. Sen är allt klart.

Bra kodat förresten. Bästa väderappen i universum... <3
    Btw... kan du lägga in vädret på Mars oxå? Funderar på att åka dit inom en snar framtid. Vill veta vad jag ska ha på mig.:teeth:

3. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Rymddräkt. Året runt, varje dag. Behövs nog ingen widget för det. Tror inte du har något nät där ändå... :P

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Hehe, bjud med mig på resan så lovar jag att uppdatera appen :)

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

.. Angående var som händer på snowstormfronten. Jag har nu implementerat så att man från början endast har ikoner för det skin som är default. När man sedan går in i skinning dialogen kopplar den upp sig och laddar ned skindefinitioner (preview av de skin som finns). När man sedan väljer ett skin så laddas det ned som vanligt (men med progressdialog). När man nästa gång går in i skinningdialogen kopplar appen upp sig och kollar om det finns nya skins. Man gör dock max en koll per 6-timmarsperiod, så om man håller på och testar olika skins så görs inte kollen varje gång man hoppar in i dialogen.

Det ovan är klart, men inte testat vidare mycket. Måste kolla vad som händer när man roterar telefonen under nedladdning osv.

Nästa grej blir att förändra detaljvyn/prognosvyn. Skall försöka göra den lite tydligare. Efter det kanske jag släpper en ny version.

En annan sak som jag vill göra, men som jag inte vet när jag skall göra är en diagramvy. Antingen kommer det i nästa version, eller den efter det.

6. McGilljam

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Det låter förba****t bra det där och jag vill inte alls låta girig eller ngt sånt.
    Dock saknar jag en vy, och det är timmar under dagen, som finns på YR's sida.

Den funktionen är riktigt bra och skulle vara skitbra om du kunde implementera.. :-*

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

När jag gör grafvyn så kommer jag använda mig av datat från timme för timme. Enda anledningen till att jag inte använt det datat än är att det är ca 500 kB har jag för mig.

8. McGilljam

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Oj, det var inte en dålig datamängd det inte. Det är förståeligt att det inte var ett prio, men jag är glad om det läggs till. Kanske ska vara en sak som inte laddas automatiskt utan när man ber om det.

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Japp, det är så jag tänkt göra det.

10. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

En fråga bara! Kanske skall ställas i nexus delen men börjar här :)
    Kör med htc-sence-skin och det fungerar kanon, dock så är det irriterande att alla bilder till skinnet läggs i Gallery. Om man tex kör någon app som visar ett bildspel (som tex clock appen som hänger med) så visas mellan korten en sol, ett molm osv. Kan man på något sätt få snowstorm att lägga dessa bilder någon annan stans? Alternativt går det dölja en "folder" med bilder så dom inte syns i Gallery?

11. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Att skapa en tom fil med namnet .nomedia borde hjälpa.

12. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har läst att det har lite obehagliga effekter på en Android som tex att mappen inte längre kommer att innehålla mediafiler, puts väck. så en liten varning.:eek:

13. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Läste oxå det någon gång så hoppas att Kaj kan komma med någon annan smart lösning innan jag testar det :)

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag kan i framtida version se till att katalogen som har info om aktuellt skin döps om till .current_skin. Då skall inte bilderna visas.

Angående .nomedia. Här beskrivs problemet:
    http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=3692

Om jag förstått det rätt så är det bara bilderna i snowstormkatalogen som kommer tas bort, och det gör inget. Då är det bara att välja skin igen så börjar allt fungera (och om katalogen current_skin tas bort så börjar default skinnet användas.

Jag kan testa att lägga in en .nomedia-fil i snowstorm-katalogen på min Nexus, men det får bli ikväll.

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nu har jag gjort ett test. På min nexus lade jag en tom fil med namnet .nomedia direkt i snowstormkatalogen. Bilderna som då ligger i underkatalogen current_skin blir då inte synliga i galleriet, och de togs inte heller bort. Jag testade sedan att flytta .nomedia till current_skin-katalogen. Samma effekt som tidigare (dvs bilderna syns inte i galleriet, men de låg fortfarande kvar).

Om man vill (törs) lägga en .nomedia-fil så skall den läggas direkt under snowstorm på sd-kortet. Min app tömmer nämligen hela current_skin-katalogen när man byter skin.

I nästa version kommer current_skin heta .current_skin, och då behöver man ingen .nomedia

16. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Konstigt.. när jag gjorde så här så raderades bilderna från current skin.. så jag blev tvungen att byta fram o tillbaka så funkade det.. så det verkar som att man behöver ha .nomedia innan bilder etc läggs i mapparna etc..

17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag trodde att det var det som skulle hända, men buggen kanske är rättad i 2.1. Testade aldrig med min Magic.

18. Larsj

Larsj Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallo.
    Bra widget jag änvänder 3st 4*1 på en av mina bakgrunder för att kunna följa vädret på 3 olika ställen :)

Finns det någon möjlighet att göra ett diagram för framtida temperaturer (se bild fast helst utan moln ikonerna). denna funktion fins på yr.no under rubriken timme för timme.

Bifogade filer:

19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag är ledsen att jag inte vill scrolla igenom 52 sidor. :) Finns det någon screenshot på hur den ser ut? Har totalt missat denna tråden. Kör med Beautiful Home nu men byta är roligt om det ser bättre ut!

20. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    544

MINA ENHETER

http://closed-source.com/snowstorm/2-snowstorm-general-article
    Sedan finns det ju massor av skins. Två av mannyb finns att beskåda här:
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=59152&postcount=966
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=59690&postcount=967