Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tackar. Kan kolla på det. Tabbar görs delvis genom XML och delvis genom kod. Kommer inte ihåg hur det är uppsatt nu, men vet att jag pillade lite med det. Skall se om det var något jag bommade.

2. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Kanon, keep up the good work! :)

3. maximalistic

maximalistic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag får allt som oftast palestina som ort istället för där jag egentligen är, är detta någon känd bugg?

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nej, det är ingen känd bugg. Kolla loggen när det händer (tryck meny i prognosvyn, och välj sedan logg). Troligen kommer det stå att din telefon rapporterat en position som är helt galen.

5. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

jag gjorde en uppgradering. borde jag avinstallerat först?

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nä, det behöver du inte göra, men om du inte gör en omstart efter uppgraderingen kan det hända att prognosen inte uppdateras. Kollade inte så noga, men såg att det iaf inte går att byta skin om man gör uppgradering, och sedan inte startar om telefonen. Troligen slutar även annat att fungera (typ att rita widgeten med nya värden)

7. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

widgeten funkar prima. bara det jag påpekade innan om tabbarna som jag tycker borde ändras

8. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Uppdaterade precis till nya versionen och nu funkar inte mina widgets... Även om jag tar bort och lägger in nya kan jag klicka på själva widgeten så jag kan gå in och redigera.

9. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

testa att starta om mobilen först och sen lägg till widget

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Precis, en omstart skall läsa det (eller avinstallation och sedan installera igen).
    Det är ett mysko problem som uppstår i denna versionen om man gör upgrade. Vet inte varför, och vet inte heller varför en omstart löser problemet. Verkar som att Android OS:et inte gillar något som händer.

11. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hjälpte sådär, jag kunde lägga in en widget, men jag har alltid 4 st. Efter jag la in första så kunde jag justera den, men när jag la in nästa så pajade bägge

Edit; funkade efter avinstallation och den ominstallation...

Last edited: 29 mar 2010
  12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Damn. Hade hoppats att det skulle funka utan avinstallation. En omboot är iof illa nog. Undrar vad det är Android har mot förändringen i nya appen. Kan bero på att jag ändrat namn på launchern från Snowstorm Info till endast Snowstorm, men jag har varken bytt paket eller klassnamn.

Hmm.. verkar som att jag får släppa nya versionen med rekommendationen uninstall previous version :(

13. maximalistic

maximalistic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

kan man inte få ut loggen till datorn på nåt sätt? jobbigt att sitta o skriva av den.

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nix, men det är något jag borde implementera. Bör vara rätt enkelt. :)

15. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

En liten fråga. Jag har 4 widgets på samma sida och alla står inställt på 120 min uppdateringsintervall. Varför är de fyra uppdaterade så olika antal gånger. Allt nollställdes eftersom jag va tvungen att avinstallera och sen ominstallera den senaste versionen, jag har uppefrån och ner Borås (20 uppdateringar) Olofsbo (7) Copenhagen (14) Barcelona (3)

Sen så skulle jag villa ha 24 h klocka under "om" alltså där man ser när staden senast uppdaterades, men det är ju inte jätteviktigt :)

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jadu, säg det :)
    Om en prognos hämtas eller inte avgörs av lite olika faktorer, som hur länge prognosen är giltig (är inte alltid samma), om man manuellt valt att göra refresh, om andra faktorer ändras, som att man förflyttat sig utanför minimum avstånd för att hämta ny prognos osv. Lite märkligt är det dock :)

Hmm.. en sak som jag inte tror att jag tänkt på så mycket, och som kanske spelar roll är att om man får timeout när man skall hämta en prognos så kanske jag hoppar över alla andra platser, och bara lägger mig och väntar en kort stund och sedan försöker hämta alla igen. Det skulle förklara varför en har fler än de andra. Är dock lite osäker om jag verkligen gör så. Borde kolla koden.

Sant, hade inte ens sett det. Tiden skall formateras efter det val som användaren har gjort i konfigurationen.

17. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har inte gjort någon manuell download sedan ominstallationen
    Orterna är valda och inte baserat på vart jag är.

18. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Kollade koden, och nej det ser inte ut som att en timeout skall störa de andra widgetarna.

Kanske lite svårt för dig att svara på, men ser du något märkligt om du kollar i loggvyn?
    (Sedan kan det fortfarande vara så att Yr ger prognoser oftare för vissa städer)

19. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har analyserat lite i loggen och det verkar som Borås, Köpenhamn och olofsbo alltid är giltiga lika länge. Barcelona uppdateras betydligt mer sällan. Men de tre första bör ju ha lika många uppdateringar. Skumt. Men när jag kollar loggen så hittade jag ett nytt önskemål. Där står det ju hur länge prognosen är giltig, borde det inte få till em inställning som gör att dem tex uppdateras 5 min efter det att prognosen gått ut?

20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det finns några problem med det.

1) Ibland säger Yr att en prognos är giltig till t.ex 20.00, när man hämtar en ny prognos efter 20.00 så står det fortfarande att den är giltig till 20.00. Dvs, det verkar som att de ibland bommar att ge en ny prognos vid utsatt tid, ibland verkar det t.om kunna diffa flera timmar.

(Btw, detta är anledningen till att jag i användargränssnittet inte visar hur länge en prognos är giltig)

2) Jag vill helst bara ha ett alarm, och när man (som de flesta tror jag) har konfigurerat att hämta prognos beroende på telefonens plats så räcker det inte med att göra en koll när den gamla prognosen är ogiltig.