Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ja, man skulle behöva hämta hem allt data (men jag redigerade mitt tidigare inlägg. Det är ca 130 kB).

Andra väderwidgets hämtar data från andra väderkällor t.ex AccuWeather, Google Weather API eller liknande.

Min Widget riktar sig till alla länder som Yr stödjer, och därför vill jag inte plocka data från en sajt som bara ger t.ex svenska temperaturer.

2. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Kom på en (förhoppningsvis) snabb liten sak; Att sätta igång genomskinlig bakgrund kan bli väldigt snyggt men det är ofta svårt att få texten tydlig oavsett vad man väljer för färg (såvida man vill att det ska fortsätta att vara snyggt). Skulle man lägga på en liten skugga på texten hade den genast blivit mycket enklare att läsa. "Bodern" i det här fallet är en skugga utan någon distans.

3. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vet inte om nån har lagt märke till denna väder app som oxå tar info från yr.. ser som hastigast ut som en rip off från HTC sense och Beautiful widgets men rätt snyggt..

Tycker som en naturlig utveckling att snowstorm kanske kan röra sig mot att implementera en klocka och datum etc..!?

4. Skrutt

Skrutt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har redan testat den, den var buggig.
    När det är en ny minut så rycker det som fan i grafiken.
    Och den är inte alls så som jag skulle vilja ha den den har tex inte veckonummer.
    Och den är heller inte byggd i 1x4 som jag vill att klockan skall vara.
    Jag tycker riktigt bra om Snowstorm och vill ha den men la bara in detta som förslag. Skrev också att jag tyckte att det skulle vara valbart så gnällspikar som dig kan stänga av den om du nu har så kasst batteri. Ja ja, ni gör som ni vill det var bara ett förslag. jag har gått över till Weather Widget (yr.no) som en tipsade om så länge. Men kommer mer än gärna tillbaka till Snowstorm om detta fixas.

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det är något som jag gärna skulle lägga till, med konfigurerbar färg på skuggan, men den är inte så enkel att göra i en widget. Just nu använder jag vanliga layouter, och då kan man inte genom en remote view komma åt att sätta shadow. Man kan bara göra det via XML:en, och då kan den inte ändras. Alternativet är att jag själv börjar rita allt (även texter), och då kan jag fixa till det här. Det ligger dock rätt långt in i framtiden :(

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det är absolut inget fel att komma med förslag, och när jag gör 4x2 så kommer jag kolla på att ev implementera en klocka också. Man behöver ju bara uppdatera grafiken, och köra kod så länge som skärmen är tänd. Det kommer dra mer ström, men troligen mindre än ett live wallpaper.

7. RoosterX

RoosterX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vad jag saknar med din widget är möjligheten för att köra 1x2, med samma info som 2x1.

8. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

om nu klocka är så fruktansvärt nödvändigt vilket jag inte kan förstå när alla har en klocka i notificationbar. så skapa den som en ren plugin??

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag får se hur jag löser det när jag håller på med det. Det ligger ändå några månader bort.

Ser hour by hour och grafvy som viktigare.

10. JambaFun

JambaFun Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå, imponerande widget!

Jag är själv utvecklare, men har precis nu hittat till Android-plattformen, så samlar mest kunskap för tillfället.

Min fundering angående det du säger om mängden data. 130 kB låter ju extremt mycket i sammanhanget. Är det så att din widget tar hem hela dokumentet från t.ex. länken ovan och sen parsar HTML för att få fram relevant data? Eller har du något slags API att kommunicera med så att du bara överför rådata? Alternativ 1 är ju inte vackert ur något perspektiv, en massa datatrafik och processorkraft slösas i mobilen för att göra något som en webservice gör mycket bättre.

Har du tittat på eller rentav använder du Google App Engine?

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tackar

Nej, de har ett xml-api, så jag får ned xml. Vissa av deras tjänster kan skicka komprimerat data, men inte tjänsten som ger hour by hour. Tjänsten som ger hour by hour spottar även ur sig en massa annat data.
    En normal prognos är på ca 13-15kB.

Jag har kollat på google app engine, men jag har ingen större nytta av det i detta sammanhanget

12. JambaFun

JambaFun Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar

Min tanke med App Engine var att klienterna då skulle kunna ställa frågor som bara hämtar den data som är intressant och på så sätt få ner datatrafiken avsevärt. Men klart, ingen aning om vad för data det handlar om, så det var mest en tanke.

13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Telefonerna skulle tjäna bandbredd, men jag lägger bara till ytterligare en felkälla. Är redan beroende av Yr, Geonames, och en server som håller skins.

När man frågar på hour by hour användes man gps-koordinater, och man kan inte cacha informationen vidare länge. Tjänsten som ligger i molnet skulle inte heller veta när två klienter skall få samma data trots att de har olika gps-koordinater, så tjänsten skulle oftast springa till Yr för att hämta datat.

14. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Hade det varit möjligt att i 2x1 visa nuvarande tidsperioden med en (större) ikon och temp, och sen brevid ha kommande period? I princip som 4x1 fast bara de 2 första bilderna.

Bara en tanke

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tackar för förslaget. Nästa gång jag håller på med layouter skall jag kolla på hur jag skall kunna låta användare välja layout för en specifik widgetstorlek.

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Har precis lagt upp version 2.2.001 på andbin.com. Det är en relativt liten release, med diverse småfixar, och grafisk tillstädning.

Om den verkar funka bra så lägger jag upp den på market senare i veckan. Hör gärna av er om ni testar den.

http://andbin.com/snowstorm/releases

Från release notes:

2.2.001

Added user agent to file downloader
    Added buffer size to file downloader
    Added screen size detection to color picker
    Added better tab handling to info activity
    Added better tab handling to configuration activity
    Corrected AM/PM-24h clock check in history view
    Added ability to mail report from log view
    Added better Danish support
    Added tab icons
    Changed default skin
    Changed default font colors
    Added high res version of refresh menu button

17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Äh, ni behöver nog inte testa den. Hittade rätt fort ett fel när man försöker söka platser eller kolla på historik. Måste kolla vad som hänt.

Edit: 2.2.002 ligger nu uppe.

Last edited: 30 apr 2010
  18. tubstr

tubstr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Å sen hamnade 2.2.003 på market :)

Kaj, supertack för en av de bästa app:sen för Android! .. Näst efter prisjakt och spelet Air Control :)

Keep up the good work!

19. Manzzon

Manzzon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

De nya default ikonerna var ingen höjdare om man frågar mig. ;)

20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Hehe, det är bara att byta skin till något annat. :)