Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Hmm... kanske dags att lägga till lazy loading på bilderna i prognosvyn. Kanske inte gör så mycket att ikonerna först inte syns?

2. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Gillar den senaste versionen. Undrar om det går att få en 4*1 widget som visar dags prognosen som nu syns i 4*2 widgeten. Alltså den övre infon med text .

3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Problem här oxå med nya versionen. Har fått avinstallera och installera och starta om
    flera ggr för att få det att fungera på min mini pro. I början vägrade 4*2 widgeten fungera
    men nu verkar allt fungera.

4*2 widgeten var riktigt nice faktiskt. Passa perfekt med den på min startskärm,den fyllde
    upp ett mellanrum jag hade.

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Se inlägg #1452

Det kommer komma, men inte nu.

5. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Avinstallation bara.

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tackar, då vet jag om andra frågar.

7. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

För mig räckte det med att starta om telefonen. Gjorde ingen ominstallation.

8. myld

myld Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har just installerat 2.4.004. Hade en tidigare version som jag bara kört som applikation, nu kör jag 4x2-widgeten. Snyggt!

Ett litet problem: Jag har en HTC Desire med originalteman och färger, och då är statuslisten högst upp i fönstret svart och mörkt grå. Snowstorm-widgeten lägger in en ikon där som jag tror visar aktuell temperatur, men texten är svart och i stort sett oläslig på den svarta bakgrunden. Jag har testat att ändra färg på det två ställen som går i widgeten, och även testat att byta från default-skin till ett annat skin (utan att se någon skillnad).

Kan jag konfigurera den färgen på något sätt?

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det finns faktiskt ingen text vid notifieringen. Notifieringen dyker bara upp när man manuellt gör refresh, och den skall automatiskt försvinna om refresh gick bra. Om refresh misslyckas så ligger dock notifieringen kvar, och om du drar ned notifieringsbaren så kan du se ett felmeddelande. (Medans refresh håller på visas det en progressbar och statustext om du drar ned notifieringsbaren)

10. myld

myld Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hoppla, det är visst jag som är en virrpanna. Den notifieringsikonen tillhör visst en annan väder-app jag testat (WeatherBug, och jag hittade konfigureringen av färgen i den).

Hmm, kanske en idé även för den här appen/widgeten?

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nja, man får installera en widget istället så får man koll på vädret :)

12. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ok detta är kanske en dum fråga och har nog mer med YR.no att göra än snowstorm. Men jag ställer den här ändå :)

Denna 6h-perioden som står i widgeten, är den konstant under hela den perioden? Som nu idag stod det 8-14 att det skulle vara 20 grader. När jag gick in vid 12 och tittade på hour-by-hour prognosen i yr stod det att det skulle vara 26 grader kl 13. Klockan 13 uppdaterar jag widgeten men det står fortfarande 20 grader.
    Om det är så att dessa 6h-block är konstanta, då är det ganska meningslöst att uppdatera oftare än var 6e timme? Har jag förstått det rätt då?

För övrigt är den nya 4x2 riktigt snygg! Om jag får föreslå en 2x1 som innehåller de första 2 rutorna av 4x1-widgeten till nästa gång du sysslar med layouter hade jag blivit ännu nöjdare! (Gärna med en större ikon för nuvarande period också) :)

13. Grimster

Grimster Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    För det första så vill jag säga tack för en kanonbra widget/app. Är absolut min favorit app speciellt nu under min semester. ;)

Jag har dock ett mindre problem.

Jag har ställt in Snowstorm på att inte använda Yr URL alls och den använder sig inte av GPS och det funkar klockrent att via mobila nätet få fram att jag befinner mig i Åkersberga.

Men på min flickväns lur som är en X10 mini om jag konfigurerar Snowstorm på samma sätt som på min X10a så envisas den med att skriva Stockholm istället. Notera också då att jag har bockat ur all form av Yr URL användning.

Är det något konstigt med X10 mini? Har nämligen en Samsung Galaxy S som jobbtelefon och den har inte detta problem heller utan tar fram Åkersberga som plats?

Låter kanske som ett löjligt problem då Åkersberga ligger tre mil utanför Stockholm men faktum är eftersom vi ligger nästan längst ut på Upplands udden så kan vädret skilja sig ganska markant från Stockholm.

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Perioderna som är på 6h är konstanta för den prognos man har, men Yr kan ändra prognosen, och kommer med några prognoser per dag. Däremot laddar inte snowstorm ned datat som är timme-för-timme. Det är något jag skall lägga till. Snowstorm bör ändå vara inställt att utföra en check varje timme då det kan leda till att en ny prognos hämtas, eller att det grafiska ritas om.

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Installera log collector på hennes mini. Dra igång log collector efter att du försökt hämta en prognos i Snowstorm, och maila mig sedan loggen.

16. Androidnisse

Androidnisse Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vill bara säga tack för den nya uppdateringen blev sjukt mycket bättre med 4x2 widgeten. :)

17. mcmc

mcmc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hade inte skadat med en klocka och datum i 4 x 2 widgeten, hade varit utmärkt då? ;) hoppas man inte begär för mycket ;)

Last edited: 12 jul 2010
  18. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Nej, det stör mig inte alls. När jag öppnar prognosvyn så är et trots allt prognosen i sig jag vill åt, alternativt Settings-menyn. Lazy loading skulle onekligen underlätta för min trötta lur. Kanske går det att ha detta valbart i settings.

19. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Lade precis upp ett provskott med lazy loading. De första ikonerna laddas som normalt, de andra laddas i bakgrunden.

Du får gärna provköra det. Vet inte om det blev någon skillnad. Jag har ingen telefon som är tillräckligt trött :P

Edit: Märkte att den inte är helt stabil. Kan bli fel ibland, men kolla om det blir snabbare så jag vet om jag skall fixa buggen, eller börja skriva en annan lazy loading.

2.4.005:
    http://andbin.com/snowstorm/releases

Last edited: 12 jul 2010
  20. Oxygen

Oxygen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kanonbra app!

Saknar dock kopplingen mellan widgeten och appen, tex. genom att man hamnar i en prognosflik i appen när man klickar på widgeten, alt. att man kommer åt sök och senaste sökningar från popupen som kommer fram när man klickar på widgeten. Som det är nu kommar man ju bara åt prognosen för den plats jag befinner mig på genom widgeten, skulle vilja komma åt övriga funktioner också!