Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by Kaj, Jul 1, 2009.

1. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Ok, läckert! Det är den prognosvyn på yr.no som jag oftast använder mig av.

Kommer diagrammet visas som widget eller när man klickar på widgeten?

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Man kommer troligen nå diagrammet från prognosvyn. Att rita det i en widget hade nog blivit för plåttrigt

3. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

.012 är snabbare att öppna än .011 :)

Jag håller med om att timprognos för mer än 3 dagar är meningslöst. Jag tror det räcker med att visa dom 48h som yr gör i sin graf.

4. Anders_H

Anders_H Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Om jag lägger dit en widget i nuläget så går det inte att konfigurera den, bara bakgrunden som kommer upp.
    Detta hände efter senaste uppdateringen.
    HTC Desier

5. mwicksell

mwicksell Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har samma problem, även jag har Desire. Annars en riktigt klockren widget, bra jobbat!

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Har ni testat att göra reboot?

Jag avinstallerade Snowstorm på min telefon. Installerade 2.4.004 (som tidigare låg på market). Skapade en widget. Uppgraderade till 2.4.012, skapade en ny widget. Tog bort existerande widgets, och skapade en ny widget igen.

Funkar på min nexus.

7. Anders_H

MINA ENHETER

Hade gjort ett par reboot, funkade när jag tog bort widgets (hade tre stycken) och la tillbaka dom efter reboot.
    Tack.

8. Anders_H

MINA ENHETER

Efter uppdateringen funkar det tydligen bara att ha en widget, när jag lägger dit en till så blir det bara bakgrunden, går inte att klicka på den för att konfigurera.

9. mwicksell

mwicksell Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick till det efter att avinstallerat, reboot och ny install. Tackar!

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag lyckas med min lägga till fler än en, men om jag försöker lägga till flera stycken samtidigt så krävs det att att föregående widget har "kört klart" innan bakgrunden på den nya ändras till "tap to configure". Det är nämligen en och samma tråd som har hand om all nedladdning och omritning. Om en widget håller på och laddar ned data kan så blockar den de andra tills den är klar.

Kan det ha varit ditt problem? Vad händer om du lägger till en ny på skärmen nu, när ingen annan kör?

11. Anders_H

MINA ENHETER

Får bara fram bakgrunden, går inte att konfigurera tyvärr...

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Skulle du kunna göra detta medans du har widgeten som ej går att konfigurera?

1) Installera Log collector från market.
    2) Tryck på widgeten som funkar, och välj refresh när du är i prognosvyn.
    3) Vänta någon minut
    4) Dra igång log collector och maila mig loggen.

13. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Hämtas prognoserna från något seriöst ställe eller är det bara en slumpgenerator som gissar vädret? Det verkar inte bättre. Appen angav att det här i Sthlm skulle vara lätt regn 8-14 och under kvällen 20-02 kraftigt regn. Och däremellan mulet. Facit var: Det har inte fallit en enda droppe regn! Solen tittade fram från 16-tiden och fram till 21 då det blev mörkt...

Och jag har kollat tidigare dagar också då appen påstått att det skulle vara sol men att det då kom regn. Det känns väldigt slumpartat och appens väder stämmer överhuvudtaget inte.

Varför inte låta den peka mot SMHI om den nu inte gör det, för då finns chansen att kanske få mer rättvisande prognoser. Annars är det lika bra att avinstallera skiten för den stämmer ju ändå inte som sagt.

14. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Antagligen för att Norska vädertjänsten och NRK låter folk fritt använda deras väderdata mot ett erkännande och en länk tillbaka till dem. SMHI däremot tackar för våra skattepengar och tillåter oss inte att använda deras data fritt.

Last edited: Jul 29, 2010
  15. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Dessutom beror det väldigt mycket på var i vårt avlånga land man befinner sig vilken vädertjänst som har mest rätt.

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns ingen som alltid ger rätt prognoser. Yr ger i mitt tycke ofta rätt men givetvis inte alltid. Om du känner för att betala vad det kostar att hämta hem prognoser från SMHI så gör jag gärna en widget åt dem också, men jag tänker inte betala för deras data.

.. och angående gårdagens väder. I går kväll började det regna i vasastan, och under natten har det varit spöregn.

17. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Var det grannen som var ute och vattnade blommorna på våningen ovanför då eller? Jag var på fotboll på Råsunda och kom hem vid 23-tiden. Då hade det ännu inte fallit någon regndroppe. Sedan var jag ute på balkongen vid midnatt och då regnade det fortfarande inte... så det måste ha varit något annat som stänkte hos dig. Och då bor jag alldeles söder om södermalm. Sån fruktansvärt skillnad kan det inte vara bara på ett par kilometer.
    Om det varit spöregn under natten låter jag vara osagt. Det kanske det har. Men i så fall väldigt många timmar senare än vad prognosen sade. Och förresten. Det är 2010. Då ska det inte vara några större problem att pricka rätt vad gäller väderprognoser.

Just nu påstår programmet att det ska 20 plusgrader... det är 18,1... nej det här programmet lämnar mycket i övrigt att önska men norrbaggar vet man ju är lite småkorkade rent allmänt och såna är ju inte att lita på...

Last edited: Jul 29, 2010
  18. Skywriter

MINA ENHETER

Mycket märkligt. Jag bor också söder om Söder och här regnade det rejält. Regn är väldigt oförutsägbart och därför mycket svårt att ge prognos på.

Ang. temperaturen så är det en prognos och inte aktuell temperatur. Att den är nån grad fel är väl inte så mycket att bråka om. Det kan vara din termometer som visar fel också. Jag har 2 st, en visar 19,4 och den andra 19,6.

19. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Sug på denna! Jag ÄR söder!

/Söder

20. Skywriter

MINA ENHETER