Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Förstår vad du menar. Att göra en layout som är 3x3 är något som görs när man gör programmet. Inte så svårt att lägga till. Att däremot kunna göra så att du kan välja fontstorlek blir lite knepigare så som nuvarande Snowstorm funkar.

För en massa månader sedan påbörjade jag en omskrivning av Snowstorm, men sedan dess har jag inte programmerat mycket. Jag hoppas kunna göra klart den versionen någon gång, måste bara ta mig i kragen. I den kommer jag kunna lägga till lite nya features.

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    *Petar på Kaj* ;)

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Aj, jag är ömtålig :)

Jaja, i helgen lovar jag faktiskt att koda lite på Snowstorm. Drog faktiskt igång Eclipse igår, men kom inte längre än så.

4. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Råkade ut för en underlighet igår med Snowstorm till min Nexus S. Är nästan säker på att det berodde på appen/widgeten, även om jag inte förstår hur.

Rätt vad det var började [sök]-knappen på telefonen aktivera sig själv i intervaller (touch-knapp). Den liksom flimmrade. Då jag har haptic-feedback på knapparna märkte jag det snabbt, dessutom öppnades såklart sök-funktionen hela tiden. Knappens bakgrundsbelysning flimmrade också. Frekvensen var ibland mycket snabb, kanske 2-3ggr/s för att ibland hålla upp en sekund eller två och köra igång igen. Förstod inte alls hur detta kunde ske, så bootade om, men samma sak. Bootade in i recovery och rensade cache, men samma sak. Bootade in i recovery och körde key-test och den registrerade knappen i takt med flimmret. Trodde härvid att det var hårdvarufel.
    Drog en wipe data genom recovery, men samma sak vid boot igen, så flashade om min rom, och då upphörde problemet.

NU kommer vi till Snowstorm :)
    Återställde en Titaium-backup (appar+data) och allting fungerade bra, tills jag la in Snowstorm-widget igen då började knappen flimmra igen. Lyckades tillslut ta bort widgeten (jävla sökruta :D) och flimmret upphörde. Avinstallerade appen som säkerhetsåtgärd också.

Säkerligen något engångsproblem som är helt unikt, men ändå. Förstår tex inte hur problemet kunde vara kvar efter factory reset men försvinna när ny rom flashades? Vore kul att höra vad en dev tror om det!

Grym app iaf!

Last edited: 10 jun 2011
  5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag försöker inte skylla ifrån mig, eller jo det gör jag väl :)

Det låter som ett fel i rommen. En Widget är i stort sett bara en bild ur OS:ets perspektiv. En widget kan inte interagera med menyer, knappar osv. (Nu pratar jag om Android < 3.0, vet inte vad som utökats i 3.0+).

6. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Ok, alltså ett fel i rom:en som missförstår widgetens försök att... ja, tex uppdatera sig (i Snowstorms fall hämta prognos), och hänga upp sig på en knapp? Min rom är ju "bara" stock + deodex, så inga fancy grejer, men det kan jag som sagt ingenting om.

För att klargöra, det har bara inträffat med Snowstorm och bara när jag lagt till widget och kört "refresh"/hämta prognos. Har bara märkt det en gång dock, den första var ju mer trial and error.

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det är inte widgeten som vare sig hämtar prognoser eller gör annat. En widget är bara en dum "bild".

En gång i timmen triggas ett alarm som startar en bakgrundstjänst, bakgrundstjänsten kollar sedan var man är, hämtar ev en prognos, lagrar den i databasen, och triggar sedan en omritning av widgeten. När det är klart händer inget mer med widgeten förrän nästa larm triggas en timme senare.

En widget kan vare sig nå tangentbord, andra element eller förflytta fokus.

8. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

9. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Ber om ursäkt för påhoppet. Satte mig vid en dator idag och kunde söka lite mer effektivt. Flashade en CM7-mod i morse och knappen är därefter stendöd. Det gör mig ingenting om så skulle vara fallet (använder aldrig knappen), men ändå. Sökte och fann: http://www.google.com/support/forum/p/Google+Mobile/thread?tid=49e8ca84071d51a4&hl=en

3/6-11

Ska återställa en backup bara för att se om det är hårdvaran som är knas eller ej dock.

10. Woolf

Woolf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Skaffade denna widget just nu :) Verkar ju helt underbar iaf :)
    Kollade lite på sidorna här, skulle det ingå en klocka sedan också ?
    /Mvh

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag har under rätt lång tid hållit på med en omskrivning av Snowstorm, eller rättare sagt jag påbörjade den för säkert 6 månader sedan, men sedan slutade jag helt att koda på fritiden förutom mindre buggfixar odyl. Förra veckan började jag dock koda på Snowy (arbetsnamnet för efterföljaren) igen. I Snowy finns stöd för klocka.

12. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    När släpps första testversionen? :D

13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Svårt att säga iom att jag inte vet hur mycket tid över jag kommer ha till att koda. Senaste veckan jag har programmerat på Snowy varje kväll, men snart reser jag bort igen, och då kommer arbetet ligga nere i några veckor. Ev skulle jag kunna släppa beta där klocka, diagram, samt hour-by-hour inte är med, men då finns det inte så stor nytta med att ha en beta :)

14. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag är mest intresserad av lite nya layouter. Bl.a denna layout: http://ebupof.deviantart.com/#/d3iyqkg, men även att kunna ha en enda stor väderikon. Och precis som i Fancy Widget Pro att man kan välja vilken text som ska vara synlig och inte. :)

Som det är nu använder jag Fancy Widget Pro för att den är snygg, även om den visar vädret helt galet. :P

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

En av anledningarna till att jag började skriva på Snowy var för att kunna göra snyggare och fler layouter, så det kommer vara med. En normal widget har begränsningar på hur mycket grafik den kan ha. Därför renderar jag nu widgeten som en enda bild utifrån layouter. Det gör att jag nu även kan låta användare välja hur transparent bakgrunden skall vara, samt om t.ex texten i widgeten skall ha en kantfärg (outline)

16. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
  17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tackar för tipsen. Fick mig att börja tänka om lite. Igår började jag skriva på några klasser som skall läsa in en layout från en textfil.

Tänker låta användare kunna göra egna layouter ungefär så som man gör skins, och hanteringen kommer också fungera så som det gör med skins. Dvs appen kommer automatiskt leta efter nya layouter.

18. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Vore soft om det går att ordna så att man installerar teman via APK-filer. Då kan man enkelt distribuiera dom via Market. :)

19. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Så hade jag tänkt göra det när jag tänkte på det för några månader sedan, men jag tror att antalet personer som är duktiga på design och kan bygga apk:er är färre än antalet duktiga designers som kan skriva en textfil med en layout :)

Därför får användare maila mig sin layoutfil, jag lägger upp den på webben, och sedan finns de automatiskt tillgängliga för appen. Det är så det funkar med skins just nu.

20. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon: