Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by Kaj, Jul 1, 2009.

1. blysprutan

blysprutan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Underbart. Har länge önskat klocka då jag vill ha koll på vädret i flera länder\världsdelar

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

2. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Kanon, snart är det semester och då hoppas jag hinna ta tag i detta. OM du har möjlighet/tid att slänga ihop en exempel widget så vore det nice.

Har du tittat något på widget resizing i android 3.0+?

3. wernhamhogg

wernhamhogg Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Noterade under min senaste utlandssemester att widgeten fortsätter laddar hem väderprognoser trots att jag stängt av roaming.
    Hur fungerar det? Bör inte det bli kostsamt?

4. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Om du har "Data while roaming" avslaget så spelar det ingen roll hur mycket Snowstorm försöker koppla upp sig, det finns ju ingen datauppkoppling.

5. wernhamhogg

MINA ENHETER

Antar att det är samma som "Dataroaming", så ja, det är avslaget.
    Det jag tycker är konstigt är som sagt att den ändå visar nya väderprognoser.
    Var borta i 7 dagar, och den uppdaterades varje dag med senaste(?) vädret hemifrån sverige.
    Ligger det lagrat ett antal dagar framåt?

6. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Om jag fattat SDKn rätt så behöver en apputvecklare inte bry sig om roaming, dock bör man kolla inställningen för background data. Kaj kanske kan reda ut detta? :-)

Sent from my Nexus S using Tapatalk

7. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Av oklar anledning så verkar inte Snowstorm stå att finna på Market om man har en Xperia neo. I Market-klienten på telefonen så går den inte att hitta öht, och via webbversionen av Market ser det ut så här:

Någon som har några idéer?

8. chucken

chucken Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Kolla så du visar alla appar under installningar i market på mobilen

9. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Tack för tipset, men det var redan testat utan framgång.

Problemet löstes dock när jag avinstallerade alla Market-uppdateringar och lät klienten ominstallera uppdateringarna. Nu fungerar det som tänkt igen.

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har bara sett att det finns, och kommit på att det jag skriver nu kommer kunna hantera resizing iom att jag skalar layouten/fonter till valfri storlek.

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Man får ned en långtidsprognos när man hämtar en prognos. Om Snowstorm inte lyckas ladda ned en ny prognos så kommer Snowstorm fortsätta köra på den gamla prognosen så länge som det finns "giltigt" data.

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Stämmer, en utvecklare behöver inte bry sig om att hela tiden kolla inställningen för roaming. Telefonen kommer stoppa uppkopplingsförsök om man är utomlands (kräver roaming) men har roaming avstängt.

13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har senaste veckan varit lite upptagen med privata saker, och de timmar jag fått över har gått åt till att lägga till bättre honeycombstöd i Snowstorm 2.x. Tydligen kan inte aktiviteter med tabbar ha en meny i honeycomb så jag får göra nya aktiviteter för config samt info/search/history. Iom den förändringen kommer det bli honeycombfärgtema om man kör Android 3+, men se ut som vanligt om man kör tidigare versioner.

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Kom på att jag glömde bort att svara på första stycket. Skall försöka få loss tid till att göra en exempelwidget, men just nu prioriterar jag Snowstorm. Kommer vara borta från programmering under hela aug.

I värsta fall får det bli så att jag bara mailar exempelklasser. Det man gör i sin widget är relativt lite kod.

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Damn, verkar som att om man försöker uppdatera en widget med skin på en platta :) hög upplösning) så stöter man på taket för hur mycket data en widget får "exponera".

I Snowstorm 3.x har jag löst det, men hade hoppats på att slippa skriva om den delen i Snowstorm 2.x :(

16. Woolf

Woolf Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har bara en snabb fråga. Om någon vänlig själv kan berätta varför jag inte kan uppdatera snowstorm ? Står hela tiden "Fel, kan ej hämta plats". Jag brukar uppdatera endast med wifi. Men har även testat 3g. Men blir samma sak. Testade tom göra det med gps påslaget.
    /Mvh

17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det brukar oftast bero på att du i din telefon inte slagit på location sharing, eller en inställning som heter något i stil med det. Kan även heta något med use wifi and 3g antennas to determine location. Ska iaf finnas under inställningar i telefonen.

Woolf likes this.
  18. Woolf

Woolf Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Telefon inställning då ? Ska kolla upp det :) Tackar, återkommer om det inte funkar.

19. wernhamhogg

MINA ENHETER

Tack för det klargörandet.

20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

En liten statusuppdatering. De senaste dagarna har jag haft rätt mycket tid över till programmering, så jag gjorde klart layouteditorn som användare skall kunna använda från en dator för att skapa layouter med olika utseende för widgets. Editorn är mer eller mindre klar nu, och i den kan man grafiskt bygga upp en layout genom att välja komponenter, se properties i en tabell, se en stack som visar i vilken ordning komponenter finns. Tanken är att man inte skall behöva skriva någon egen layoutfil för hand.

Det finns än så länge ingen dokumentation, men programmet går att köra, och kan exportera layouten man gjort till en zip som Snowy sedan skall kunna använda.

Programmet går att hämta här:
    http://andbin.com/_media/snowstorm/layoutcreator.zip

Några tangentbordskommandon. När ett objekt kan man använda piltangenterna för att flytta det enstaka pixlar, om man håller ned ctrl samt piltangenter gör man resize. Båda operationerna går att göra med musen också. Om ett objekt är valt och man trycker delete så tas det bort.

Knapparna som heter "Reload from text" skall man endast trycka på om man valt att ändra i layouten genom att själv uppdatera texten i editorn. Knappen som heter "Generate text" klickar man på om man vill att det man ändrat genom drag&drop skall skrivas till editorn. Normalt sett behöver man bara göra det precis före man väljer export i filmenyn.

Just nu har Snowy stöd för widgets i dessa storlekar:
    1x1, 2x1, 2x2, 4x1, 4x2, 4x4

Kan lägga till fler storlekar om någon vill. Det rör sig bara om några rader kod, och sedan får ni göra en layout :)

I grafiska editorn finns det än så länge inte stöd för klocka pga att jag inte gjort det grafiska elementet för det än. Funktionen finns dock i Snowy, så jag behöver bara komma på hur jag skall kunna göra dem rent visuellt.