Snubblade in på en artikel om rootning och garanti

Diskussion i 'Allmänt' startad av tidsoptimist, 29 apr 2013.

  1. tidsoptimist

    tidsoptimist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Pixel 3a XL
    Övrigt:
    Samsung Gear S3 Frontier, Chromecast, Nvidia Shield mflr..
    Vet inte riktigt vart jag skulle placera denna men det känns väl som allmänt kan passa ganska bra :)

    Råkade snubbla in på en artikel om en person som hade problem med att få sin mobil lagad. När jag läser artikeln så pratar de om att de inte vill laga den för den innehåller annan programvara.. läs och begrunda.
    Sj har jag rootat min telefon och har lämnat in den 2 gånger utan problem då jag har drabbats av eMMC buggen men man blir ju lite fundersam även fast jag troligen kommer roota alla framtida mobiler jag köper så länge detta är möjligt/"nödvändigt"

    http://na.se/nyheter/orebro/1.2057134-siba-vagrar-laga-mahirs-mobiltelefon
    http://na.se/nyheter/orebro/1.2057139-siba-det-handlar-inte-om-pengar-
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Som konsument sitter man lite i skiten även om man har lagen på sin sida. Det är verkstaden som bestämmer. Om de hävdar att kunden har gjort fel (vattenskada, använt telefonen ovarsamt, lagt in skadlig programvara etc.) så räcker tydligen det som bevis vilket är märkligt.

    Siba formulerar det som "skadlig programvara". Det kan så klart vara skadlig programvara man lagt in, men per default är inte rootning = skadlig programvara.

    Rootning kan säkert förverka garantin, men inte reklamationsrätten på 3 år och att bevisbördan ligger hos säljaren de första 6 månaderna.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Hur skall man göra det bättre då?
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jättebra fråga. Det handlar om bevisningen så då måste de lägga fram bevis på vad som är fel, att det är kundens fel eller att det inte är orsakat av något ursprungligt.
    Det kluriga som jag ser det är att det är väldigt avancerade produkter så det krävs mycket kunskap för att förstå hur det fungerar. Frågan är om serviceverkstaden ens har koll på det. De kan ju bara gå på sina diagnostiska verktyg och indikatorer som fuktsensor o.dyl. Om verktygen säger en sak så är det det de säger till kunden.

    Dock så måste de kunna berätta vilken skadlig programvara som kunden laddat in och ha belägg för att den är skadlig och att den orsakar det felet som kunden upplever. Nu verkar det mest ha hängt upp sig på att telefonen är rootad och det är ju inte en orsak till att neka lagning såvida inte mjukvaran som är inlagd är den som orsakar felet.

    Edit:
    Jag tror att butiken måste dokumentera mer kring telefonen vid inlämning. Okulär besiktning och skriva ner alla yttre skador och ta bilder på telefonen, notera versioner på mjukvara, upplåst, rootad etc. När kund hämtar ut telefonen så gör man en kontroll mot besiktningsprotokollet och ser att den är i minst lika bra skick som när den lämnades in.
     
    Last edited: 29 apr 2013
    evening.beam gillar detta.
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    När man skall lämna in bilen på försäkringsärende, vare sig det är någon som kört på dig eller något du gjort själv, tar de alltid kort vid första kontakten med verkstaden.

    Något liknande kanske borde göras på mobiltelefoner? Det löser långt ifrån allt men det kan kännas mer seriöst. Kanske.
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Sleepwalk och e7andy gillar detta.