Sök telefonnummer i kalender

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Nordstar, 25 jun 2012.

  1. Nordstar

    Nordstar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hoppas jag kan beskriva detta på ett bra sätt..

    Har en idé och som vanligt så är det ett personligt behov som har skapat tanken..

    Jag jobbar på en mindre firma som sysslar med installationer av bild & Ljud-utrustning, vi använder oss av google-kalendern för att hålla koll på våra jobb.

    Vi har alla (fyra kollegor) varsin färg i kalendern + att vi har en färg för obokade jobb, en för färdiga men ej fakturerade job och slutligen en färg för helt klara, alltså avslutade ärenden.

    Allt fungerar kanon med sync åt höger å vänster mellan ett 10-tal bärbara enheter och minst lika många datorer.
    ______________________

    Nu till min tanke.
    Jag själv använder Whoiscalling för att kolla upp inkommande samtal, inte alltid man vill ta jobbrelaterade samtal ex. när man är ledig.

    Självklart hittar den inte alla nummer då det kan vara personer som har hemligt nummer eller ex. växelnummer från företag.

    Vad jag skulle vilja ha är ett program som komplement till whoiscalling som söker igenom kalendern efter telefonnummret. Om programmet får träff i kalendern kan den skriva ut kalenderhändelsens rubrik t.ex.

    ________________

    Mig veterligen finns inget liknande. Vet heller inte om det finns en stor marknad för det men jag misstänker att det finns fler än just vårt lilla företag som använder google cal. flitigt.

    Tror ni att det skulle kunna vara lösbart. Jag är själv helt ute när det handlar om kodning. Slänger bara ut frågan för lite brainstorm.
     
  2. maruda

    maruda Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har länge saknat integration mellan kalender och adressbok/telefonbok, jag vill alltså gå längre än dig.
    Önskemål:
    När man svarat på ett samtal så ska man från samtalshistoriken kunna klicka "lägg till kalenderpost" och då skapa en post med länk till adressboken.
    I kalendern ska jag då alltså lätt kunna ringa upp eller maila personen. T.ex. om jag sitter i bilen och är sen till ett möte.

    Och tvärtom förstås, i kalendern ska jag lätt kunna lägga till en länk till adressboken, inte behöva skriva in numret "för hand" med risk för fel.

    Ja då skulle Whoiscalling lätt hitta rätt dessutom

    Tycker detta är en självklar funktion år 2012 men tycks inte finnas till Android eller i google calender/contact i alla fall. Borde väl ligga med från början i Android. Kan påpeka att på gamla Palm (utan telefon) fanns detta men det tappade man bort när man började med smartphones...

    Är inte heller programmerare så jag hoppas någon sådan kan förklara varför detta inte finns...
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det går att lösa snyggt om man lägger till de personer man vill kontakta som en kontakt i adressboken. Då kan man sen lägga till personen som gäst i bokningen, klicka på den och ringa upp direkt från kalendern.
    En annan fördel är att kunden även kan få en bokning att lägga in i sin kalender med kontaktuppgifter åt andra hållet.

    Varför vissa funktioner inte finns beror på att det helt enkelt finns för få människor som har behov av just den funktionen. Om man skulle tillgodose alla olika krav på funktioner så skulle gränssnittet bli fruktansvärt plottrigt och svåranvänt.
    Alla tycker så klart att deras funktion måste vara med och förstår inte varför den inte finns med eftersom den är jätteviktig, men just de funktioner ni beskriver låter som lite specialfall. Lägg in kontakterna ni har i Google Contacts så löser ni en del av det ni önskar.
     
    Last edited: 26 jun 2012
  4. Nordstar

    Nordstar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lägga in alla kunder som nya kontakter är inget alternativ. Det skulle för mig innebära ungefär 20 nya kontakter per vecka med i snitt två telefonnummer till varje kontakt. Vips så har man 160 nya nummer VARJE MÅNAD i sin kontaktbok..

    I min egna värld borde det inte vara så svårt. Hur fungerar alla dessa uppslagsapplikationer vid inkommande samtal. Exempelvis vem ringde eller whoiscalling.
    Jag antar att dom slår upp träffar mot en "databas" hos hitta.se och eniro.se osv. Korrekt?

    Finns inte alla ens kalenderposter också i databas?
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Lägg de kontakterna i en egen grupp eller kanske i flera olika grupper (t.ex. en grupp för varje månad). Sen när tillräckligt lång tid gått så kan man radera alla kontakter i gruppen. På så sätt håller man nere antalet kontakter. Via Google Apps så bör det gå att ha en gemensam adressbok för hela företaget och därigenom hantera alla kontakter.
    Det borde vara intressant för företaget att ha kvar information om alla sina kunder för att kunna följa upp, gör merförsäljning, hantera reklamationer etc. Iofs så står det i kundreskontran och/eller affärssystemet.

    Uppslagsapplikationerna går ut på nätet och söker via olika tjänster. Oftast någon typ webbservice. Exakt hur data lagras är inte intressant. Det intressanta är vilka tjänster som finns att anropa och vad de ger tillbaks.

    På Android pratar man on ContentProviders. Exakt hur data lagras vet man inte så länge man inte går in och kollar i applikationen, men det är oftast någon typ av databas. Du kan eller vill inte gå in i databasen och söka utan använder den ContentProvider som finns tillgänglig.

    Undvik att titta på den exakta tekniska implementationen. Börja med hur det ska se ut och fungera. När man kommit fram till det så kan man göra några prototyper och proof of concept för att se att det är tekniskt möjligt.

    Den lösning som borde funka är en ny app som fungerar som Whoiscalling, men istället för att anropa en webbtjänst använder ContentProvidern för kalendern och kollar i descriptions efter någon form av det nummer för det inkommande samtalet.

    Det skulle vara intressant att även koppla ännu fler saker till en sån app. Om numret ligger i adressboken så vill man även ha en snabb koppling till mailkonversationer, tidigare och kommande möten, dokument som personen jobbat med, samtalshistorik, SMS/MMS-historik...
    Dvs. en samlad bild av alla kommunikation man haft med personen. Om man har personen som kontakt så kan man hänga på mängder med info. Via endast ett nummer så får man mindre information, men det kan gå att matcha numret i mail, dokument, SMS m.m.

    Nu låter det som en ganska intressant app att utveckla och som kan ha en rejäl potential.