Söker ny mobil som inte kostar en förmögenhet

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Brokenarrow, 28 jun 2019.

  1. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har altid hållit en budget på under 4000kr, men vill man ha något vettigt kostar det rätt mycket idag för en mobil. Jag har i för sig kvar min mobil så länge skärmen lyser (ja alltså den fungerar) :)

    Min samsung s3 höll jag i tills USB porten dog (byte till en lätt använd Samsung s3). Kört nu i säkert 5/6 år med dessa nu :)


    Så söker mobil med microsd stöd helst 855, helst inga mekaniska delar och utan notch (skiter fullständigt i frontkamera). Bra bakre blixt/ficklampa. Tog upp det i annan tråd hur bedrövlig nyare mobils lampa var (gav knappt ljus alls).

    Hellst inte facebook eller annat skräp (om det finns ska det vara enkelt ta bort utan root). Om inte det finns så, stöd för root/custom, alltså upplåst bootloader (eller verktyg för det).


    Tittat på Lenovo Z6 Pro, Oppo Reno 10x zoom och Oppo Reno 5G samt ZTE Axon 10 Pro, dessa är rätt dyra och vet inte hur deras skin funkar på android. Även Nokia funkar (men verkar inte ha någon ny modell på gång än, med 855), LG verkar ha hel del strul med deras mobiler och kommer inget bra på länge till Sverige.

    Moto verkar köra med på budget cpu, annars hade det varit nice alternativ.
     
  2. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
  3. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER


    Stödjer vad jag ser inte SD kort, sen har 730 plus mekaniska delar (någon mobil jag skrev högre upp har det också men är troligen inte mitt förstahandsval).

    Så har du mer förslag?

    Om du har bra motivering/tester varför 730 framför 855 får du gärna visa det :)
     
  4. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Varför inte Asus Zenfone 6,
    ingen notch,
    två Nano sim plus micro SD samtidigt,
    Upplåsbar bootloader, officiell LineAge OS på gång
    SD855
    Ny lite över din budget ny, men begagnat priser här på Swedroid närmar sig.
    Original OS nära stock utseendemässigt men med bra tillägg (lika bra eller bättre än Oneplus os)
     
    jnsson gillar detta.
  5. viktor95

    viktor95 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Oneplus 7 (inte pro) går ju att få för 450 dollar från kina nu så den kanske?
     
  6. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Gillar inte gångjärnet för kameran, men låter ju på pappret som allt jag behöver.

    Har den stöd för SD kort för pro har inte det?
     
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Nej varken Pro eller vanliga OP7 har plats för SD-kort, endast dubbla sim.
     
  8. viktor95

    viktor95 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Men behöver man SD-kort när man har 256gb?
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    En kompromiss skulle kunna vara en modell med Snapdragon 845. Som Sony Xperia XZ2, IP klassad och med micro SD support. Den får man för under 4000 kr nu:
    Sony Xperia XZ2 Dual H8266 (Mobiltelefoner)

    På Elgiganten.
     
  10. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Som jag såg med. Inget för mig

    Tja om man har levt innan internet, så ser inte jag ner på SD kort. Praktiskt om mobilen går sönder av olika anledningar.

    Sen brukar googles back up möjlighet med appar vara rätt skakig (ibland återställer den bara några appar och ibland inga). Hänt ifrån version 4 till 7 av android i alla fall. Så får manuellt lägga in dom.

    Med sd kort så kan jag behålla full upplösning på bilderna utan, googles Komprimering (får ju annars antingen begränsat utrymme eller betala månadsvis, SD kort är 1 gångs kostnad).

    Dropbox är ju inte gratis heller (bara i viss utsträckning).

    Så oavsett lär du aldrig få tag i original bilderna om mobilen går sönder, utan får leva med sämre bilder om du är snål och kör googles moln t.ex.


    Aldrig sony, deras mest genomdumma beslut ta bort 3,5 men behålla formen från Sony Xperia XZ1 samt den sämsta blixt jag sett på mobil (tror ärligt inte ens mina gamla sony Eriksons mobiler hade så usel). Sen facebook förinstallerat och whats new appen är hemsk (reklam konstant, får stänga av notiser på två ställen).

    Kan länka in min tråd, Har inget personligt hat mot sony, men förstår varför dom säljer dåligt. Antar många kunder har samma krav som jag eller är hela fåraskaran bara blinda och går på märke (är tyvärr det som troligen är mest sant, borde ju vara den mobil med minst skit förinstallerat och minst notiser från appar man aldrig önska sig)?

    Har även reklam för appar i suportdelen på den mobilen, är ju fan värre än dator med fullsmockad bloat från närmaste ellada (går ju säkert bli av med all skit, utan göra os:et korrupt, när sony med flera hårdkodat in det så mobilen inte går utan viss bloat).

    Om t.ex asus menar allvar med sin satsning på custom rom, är det ju inget snack om saken vilka mobiler man ska köpa.

    Har lyckas tack vare custom rom hållit min samsung s3 i liv (kom ju version 7 på den) och den vände Samsung ryggen åt fort samt community sket dom i (samsung påstod du skulle stötta community för custom rom, men enda nyttan var upplåst bootloader då tyckte dom att dom har gjort sitt jobb). Hoppas Asus är mer seriösa.

    Må så vara ingen vil ha så avskalat som Googles android, för det kan vi prata om avskalat. Linage (forna cyanogenmod) ligger precis rätt balans mellan funktioner (finns ju omstart som inte android har orginal) och antalet appar, samt drar inte onödig prestanda (vist utan GApps blir den för avskalad om man inte vill köra annan appstore).
     
    Last edited by a moderator: 29 jun 2019
    spigen gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ett alternativ om man vill hålla sig under budgeten på 4000 kr skulle kunna vara Nokia 8.1:
    Buy Nokia 8.1 mobile

    Med Android One programmet har den inget bloat installerat.
    Tyvärr en notch.

    Jag tror det dröjer innan mobiler med Snapdragon 855 går ner i pris.
     
  12. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER


    Ingen bra länk för se spex men. Jo förväntade mig inte 2000krs mobiler med 855 :) Men var bättre förr där toppmodellerna låg på vettiga priser. 5,800 går köra på men börjar närma sig omotiverat dyrt.

    såg ju okej ut den mobilen, får se om det kommer mer tips eller jag borde inte ha så höga krav på en mobil (för man ska bara räkna med dom blir sämre varje år).
     
  13. appmas

    appmas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Var hittar man den för 450 dollar?
     
  14. viktor95

    viktor95 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

  15. appmas

    appmas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

  16. viktor95

    viktor95 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Nej ingen aning. Såg bara att det var billigt.