Tips: Söker nybörjartips: dessa inställningar bör du göra direkt med din nya Z1 C

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Calliii, 18 feb 2014.

1. Calliii

Calliii Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sökt men inte hittat denna typ av tråd som jag tror skulle gynna fler. Tänkte alltså att vi här kanske kunde samla tips om vad man bör göra för inställningar/anpassningar försts gången man använder sin nya Z1 C.

Jag är tillbaka till android efter flera år med iPhone o jag är verkligen en sådan där hemsk nybörjare som inte ens kan söka efter svar för jag vet inte vad det är jag ska söka efter o använder därför ofta helt fel frågeställning.

Såå! Vad gör ni de första timmarna efter att att ni startat telefonen? Förslag på frågor som ploppade upp i mitt huvud:

Batteritid
    - Hur optimera batteritid?
    - Vilka inställningar drar mest/ska man undvika?

Tillbehör
    - Vilka givna tillbehör finns o vart skaffar man dessa enklast/billigast?

Hemskärm
    - Hur går man tillväga för att anpassa sina hemskärmar? Tips på vilka behov och funktioner hemskärmarna kan användas till?
    Dvs hur organiserar ni telefonen?

Bloatware
    - Hur handskas med detta? Möjligt att ta bort utan att hacka?

Appar
    - Hur justerar man enskilda appars befogenheter, kan man ändra om man vid nedladdning godkänt vissa behörigheter?
    - Vilka appar förgyller ens androidliv. Dvs golden standard som bör finnas i varje mobil.

Tangentbord
    - Tankar kring val av tangentbord, inställningar?

Internet
    - Hur får man ut mesta möjliga ur surfupplevelsen?

Jag vill helt enkekt veta hur proffsen metodiskt går igenom och anpassar sin Z1 C efter behov. Tips på VAD detta kraftpaket kan användas till (smarta funktioner) mottages gärna också då många nybörjare som mig säkert fastnar i traditionsträsket (ringa, sms, fota, kolla mailen).

Skickat från min D5503 via Tapatalk

2. Calliii

Calliii Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ni behöver givetvis inte skriva en hel guide var o en. Punkta det viktigaste för dig som du tror kan va till hjälp för en nybörjare.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

3. Brödrost

Brödrost Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Google Keep är ett måste för mig. Googles anteckningsprogram som synkar till dina android-enheter och Chrome i datorn.

Lite svårt att tipsa om appar eftersom det handlar mycket om tycke och smak. Blir lite väl brett om alla ska tipsa om sina favoriter. Men Keep känns som ett grundläggande verktyg som dessutom kommer från google. :)

4. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

1. Laddar ner alla appar jag använder
    2.lägger in kontakter
    3. fixar lite med stor text, ljusstyrka, synkroniserar med min mail, sätter på Stamina mode
    4. Inaktiverar bloatwaren (man gör detta genom att gå in i alla appar och inaktivera de som man inte vill ha)

sen är jag good to go :)

5. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Laddningsdocka kan rekommenderas. Köpte en på ebay som kom idag. Skönt att slippa öppna luckan och dessutom sliter det mindre på packningen

6. Fisherman.

Fisherman. Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB
    Telefon 2:
    Sony Z1C
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 3 10.1
    Personligen tankar jag först hem apex launcher, något skönt icon pack t.ex. Holler, fixar gmail.
    Sedan drar jag hem mina viktigaste appar, google drive, marinetraffic, unified remote, ficklampa, my fishing companion, nyhetsapp, VIVA, swedbank, spotify, skype, minimalistic text.

7. Fok

Fok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vad köpte du för någon och passar den med något skal?

8. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER