Söker råd om flaggskeppsmodell 2021

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nexa, 21 jan 2021.

  1. Nexa

    Nexa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2014
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hej,

    Först och främst. Jag vet att det finns mycket tycke och smak om mobiler och jag vill inte gå in så djupt på det även om det troligen är svårt att undvika helt. Jag är på jakt efter en ny mobil, gärna modell deluxe. Jag vill ha Android så iPhone går bort. Jag har idag en Mate20Pro och är helnöjd. Jag prioriterar kameran högst, speciellt huvudkameran och därefter porträtt, vidvinkel och makro. Zoom är en bonus men inte så viktigt. Video är inte så viktigt men ska såklart funka. Det är också viktigt att både face unlock och fingerprint (under skärmen) finns och fungerar bra. Android-uppgraderingar och rent OS är ett plus men jag är hyggligt bra på att konfa bort massa bös så de flesta varianter av Android brukar funka helt OK. Jag föredrar stor mobil och uppskattar en bra skärm, bra batteri. Trådlös laddning är ett krav förresten.

    Så - vad har jag att vänta under 2021? :) Galaxy S21 Ultra tickar i princip alla boxar, det som gör mig lite tveksam är: ogillar Samsung-bloat, ogillar Bixby, porträttläget har fått lite kritik (eller?) och slutligen så behöver jag inte 2 miljarder gimmicks i inställningarna. Tappar jag den i marken så både baksida och framsida spräcks så kostar det väl sisådär 25 000 kr exkl. moms att byta glasen men nog är den fin :)

    Jag gillar egentligen OnePlus mest av alla pga. deras rena OS och andra designval som är helt i linje med vad jag vill ha. Även om de gått upp i pris och pressat in mer och mer i deras telefoner över de senaste åren så är de fortfarande en bit efter på kameran, det absolut viktigaste för mig. I övrigt tror jag att 8 Pro skulle passa mig bra. Jag gissar att 9 Pro kommer vara finfin men fortfarande ha en kamera som inte är i toppskiktet - eller?

    Jag har som sagt en Mate 20 Pro och även om den har lite quirks i mjukvaran så är det en helt fantastisk telefon. Men sedan de förlorade Google Play-stödet känns de allt längre bort även om jag förstått att det går att få in det.

    Xiaomi Mi 10T Pro var ju också en kandidat, minns faktiskt inte varför den föll för mig men nåt var det jag inte gillade. Inte helt lätt att hjälpa mig med råd om vilken mobil jag borde välja när jag inte ens själv kan säga varför jag ogillar en viss modell :)

    Är fler i samma sits? Hur resonerar ni? Håller S21 Ultra som herre på täppan även efter vårens och sommarens releaser?
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja jag tror vi vet lite mer till våren när vi har mer modeller att jämföra.
    Ser väl mest framemot vad Sony släpper. Xperia 1 Mark III, kanske en kompakt också.
    Nyfiken på om Nokia släpper ett nytt flaggskepp, eller om de håller sig till mellanklassen framöver.
    OnePlus alltid intressant förstås.

    Tror nog S21 Ultra håller sig kameramässigt. Däremot har de tagit bort micro sd korts funktionen. Följer de andra Android märkena efter det?

    Hade helst sett att Google Pixel släpper sitt flaggskepp på våren också. Med en sen höstlansering krockar de med Apples nyheter.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    OnePlus släpper ju nytt med om du vill ha mindre bloat, fast mer mot våren. Generellt sett har de dock inte legat i den yttersta toppen vad gäller kameran.

    Sony ändrar inte så mycket i Android heller, men de har inte heller legat i toppen vad kameran berör, även om de blivit bättre. Skärpan och optik brukar vara riktigt hygglig, men särskilt exponeringen och det dynamiska omfånget brukar lämna lite att önska mot Mi, Samsung, Apple och Google, som bättre bemästrar HDR. Detsamma kan egentligen sägas om OnePlus med i viss utsträckning.
     
    Kristy och katho gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Nokia har väl inte släppt något flaggskepp någonsin med Android?
     
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Precis, är kameran prioritet så är det Xiaomi, Apple, Google och Samsung (utan inbördes ordning) som levererar ok.
     
  6. Nexa

    Nexa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2014
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Mm, tack. Är nog benägen att invänta Mi 11 Pro för att se vad den erbjuder och ställa den mot S21 (Ultra).
     
    katho och bernard gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det verkar vettigt, Mi 11 (Pro) Blir nog ett väldigt bra val, MIUI är otroligt bra optimerat jämfört med OneUI hos Samsung tycker jag. Du får studera lite recensioner som du litar på. Själv lägger jag rätt liten vikt vid recensioner då det mest är individuellt vad man gillar och inte.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nokia 8 och Nokia 9 Pureview var väl att kategorisera som såna på ”pappret” i alla fall.
    Sen att de inte blev så lyckade är en annan sak. Kanske därför inga uppföljare har kommit sen.
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Nej, inte ens nära tyvärr.

    Nokia 8 - release september 2017, SD835 (november 2016).
    Nokia 9 PureView - release mars 2019, SD845 (december 2017).
     
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jo fast HMD Global såg dem som flaggskepp. Men det är klart, att släppa med en generation äldre processor funkar inte i konkurrensen.

    Men det börjar bli lite tunt i toppskiktet. LG slänger ev, in handduken på mobilerna. HTC är inte att räkna med. Huawei har sina problem.
    Sony är alltid några veckor för sena..

    Så allt kokar ner till Samsung vs Apple om det fortsätter.
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Vad HMD ansåg eller anser är rätt ointressant, det var och är inga flaggskepp.

    Du glömde Xiaomi och Google.
    BBK, ie. OnePlus, Oppo och Vivo tar för många genvägar men försöker, dock alldeles för svaga kring kamera-algoritmer.

    Google är fortfarande kung när det kommer till kamera och har enheter i alla prisklasser i stort sett.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jo synd bara att Google är i så få marknader. De borde vara mogna att släppa sina Pixel modeller i Sverige. Tyvärr är det något som håller dem tillbaka.
     
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Finns i EU, ett icke-problem tycker jag, en marknad med bra konsumenträttigheter. Men förstår att det är svårt för många vid sina val, men det är något man väljer själv.

    Att HMD släpper "gammalt skräp" behöver nog inte ens kommenteras gissar jag, men bra försök. ;)
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Många här på forumet är nog mer kunniga. Men jag tror vanligt folk drar sig för att importera. Det blir Elgiganten och Telia ungefär.
    Då är Samsung eller en iPhone förstahandsvalet.

    Men man får väl hoppas att Pixel 6 kommer hit officiellt.
     
  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Inget fel på Samsung eller iPhone även om det finns bättre val, valet blir förhoppningsvis inte en Nokia som du föreslog som flaggskepp tidigare. :D
     
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nja är mer nyfiken på om eller när Nokia släpper ett riktigt flaggskepp. Är väl tveksamt i nuläget.

    Ryktas lite om att OnePlus satsar mer på kamerorna nu:
    Oneplus lovar bättre kameror – kan ta hjälp av Leica

    Så det känns mer intressant. Om de når upp till Samsungs nivå så kan de kanske få till en hit på allvar.
     
    EricG gillar detta.