Sökes: Laptimer

Discussion in 'Applikationer' started by Jonte, Feb 24, 2010.

1. Jens

Jens Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kul med fler racare. Vad kör ni?

Men att påstå att race chrono är bra är väl att ta i. Med många anslutna satteliter så har man ju en felmarginal på över en sekund.

Tävlar själv i roadracing och har testat det, men min AIM kommer fortsätta vara mig trogen tills mobilerna har en vettigare uppdateringsfrekvens.

(På Kinnekulle diffade tiderna +/- 0,7 sekunder jämfört med min AIM, som aldrig visar fel mot timesheetsen på tävlingarna..

2. Gustav_H78

Gustav_H78 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kör Alfa 75 Turbo i Club Alfa Romeo Challange. www.alfaromeo.org

Race Chrono är långt från det som är bäst, men har man ändå utrustningen så är ju programmet gratis. Att logga varvtider funkar 1Hz GPS'en fint, men för spårval som jag är mest intresserad av så måste man ha en 5Hz mottagare. Kostar under tusenlappen, och tex Trackmaster och Race Chrono har stöd för blåtands-GPS.

Spännande att din gps visade så mycket fel. Enligt tester de gjort på Rejsa.nu så visar 1Hz GPS'en samma tid, men spårvalen blev lite lustiga ibland.

3. Jens

Jens Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

En GPS-styrd laptimer har alltid mellan 5-10Hz i uppdateringsfrekvens. Om den inte har det så får den 1 signal / sekund om placering. Om man åker gammal slö harv till bil kanske det inte spelar någon roll, men vill man ha en tillförlitlig källa till tidtagning är mobilens GPS helt värdelös eftersom den kan ge +/- nära en sekund som resultat. Särskilt om det går snabbt.

Edit: Jag menar inte att du kör slö harv. Jag menar att om man åker för nöjes skull med sin privatbil så kan det duga, men vill man ha något att "gå efter" så är det noga med uppdateringsfrekvens..

/ Jens

Last edited: Mar 29, 2010
  4. Gustav_H78

MINA ENHETER

Helt rätt, kommer skaffa en Qstars 5Hz GPS så snart de fått tummen ur och släpper 2,1 till Hero. Trackmaster har precis släppt ver 2,0 som stöder just blåtands GPS för att få bättre loggar från banan. Programmet kostar 5$, om man orkar pilla till det med marketenabler eller likande.

5. Jens

Jens Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är en jätterolig feature i telefonen, men är det inte bättre att satsa på en "riktig" laptimer med GPS-styrning (om nu GPS är viktigt)?

Jag testade och upptäckte bara nackdelar jämfört med min AIM.

/ Jens

6. Gustav_H78

MINA ENHETER

Priset är väl en stor del. Kolla vad en AIM kostar och vad en extern GPS puck kostar. Programmet kostar inte många kronor(finns dessutom gratisvarianter). Och enligt jämförelser på Rejsa.nu så sköter dessa program tillsammans med en 5Hz GPS(obs ej den inbyggda i luren) jobbet lika bra som vilka andra tidtagare som helst.

Själv kör jag ju på ren hobbynivå så jag ser ingen idé med att köpa en dyr timer. Men eftersom jag redan har en telefon med möjligheten att köra GPS och ovan nämnda program så kan ju redan använda det jag har, eller hur.Telefonens program använder både GPS och sensorer för att visa spårval, tider, bromspunkter med mera. Duger gott för mig i alla fall!

7. cruZZe

cruZZe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kör ingen racing alls, men varit flitig deltagare på BMW-CS och BMW-SC och deras evenemang. Dock finns bilintresset kvar även om det roligaste som rullar i min ägo just nu är en 9-3 aero kombi.

8. DalaRille

DalaRille Youth Droid Medlem

Telefon:
    Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Galaxy Tab S 10.5 LTE
    Den här tråden är intressant! Hoppas vi kan hålla den levande.
    Jag kör mest på Gelleråsen och Mantorp med PCS. Bilen är en klassisk 911:a.

En app som loggar varvtider och spårval skulle vara rena drömmen!!

9. Gustav_H78

MINA ENHETER

Tjena!

Nu händer det grejer! Åke Wallebom har uppdaterat sin Android app med hjälp av lite testande från mig så funkar den nu riktigt bra. Man får fina loggar att flytta med sig till laptopen, där ser du spårval, tider, hastighet, bromspunkter med mera, i 3D!!!

Programmet finns inte i market. Men går att ladda ner och installera med ex Astro eller liknande. www.oakgps.com

Ska köra med räsern på Sviestad på torsdag, kommer testa programmet mer då.

10. warq

warq Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns det någon app som liknar den här: TPA Racing Application? Men den ska vara för HTC Desire.

11. Jonte

Jonte Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Själv harvar jag runt på ERcupen, 6h långlopp. Använder den inte för exakta tider utan mer för ca tider och antal varv.

12. Jonte

Jonte Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

13. Gustav_H78

MINA ENHETER

Har kört ChronoGPS lite som test än så länge. Verkar klart vettigast av det som finns till Hero i alla fall, och eftersom vi inte har tillgång till betalapps. Ska sätta i ett bättre fäste i racebilen till Sturup, nu senast flög den ur när jag körde över curbsen, sen lät jag den ligga i depån istället.

14. bimmerboy

bimmerboy Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    Jag har jämfört Racechrono med DL1 som är vedertagen inom racing och dom skiljer sig inte ens en hundradel. Då var det förvisso på en 50 sekunders harv på Falkenberg.
    Vi har kört dessa testar även på Mantorp med samma resultat så att det diffar på upp mot en sekund köper inte jag. Kan vara bra att veta för dom som är sugna på en billig tillförlitlig lösning. Snackar vi LOGGAR är en 5hz ett krav annars blir spårvalet högst udda stundtals :-)

15. bimmerboy

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    Kan rek er att kika på aLapRecorder på market (samma snubbe som gjort aDyno), en riktigt intressant app som förvisso har en bra stund kvar innan den är skarp men detta blir en Harrys laptimer for Android.

I min kina telefon funkar det sisådär men det utvecklas i rask takt och jag har en dialog med utvecklaren, hjälps vi åt på deras forum blir det galet bra!

forumet hittar man här: http://adyno.net/forum/

loggar,laptimer, stöd för OBD II, filmar osv osv

16. bimmerboy

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    Eftersom tråden inte är uppad på länge så skriver jag lite kort.

Racechrono finns sedan ett tag tillbaka för Android och är grymt bra, appen utvecklas ständigt och jag är mer eller mindre säker på att ANtti som sköter om utveckligen släpper en stor uppdatering inför 2013 års säsong