Tack för alla tips. Tänkte bara att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter.
jag har efter lite pyssel lyckats lägga in 3 st orienteringskartor (helt vanliga 1:15 000 med stenar höjdkurvor och allt) i oruxmaps.
Började med att scanna kartorna i en A3-scanner.
Roterade dem rätt genom att jämföra vinklar mellan tydliga objekt som typ vägkorsningar. Använde hitta.se:s kartor som referens och GIMP för att utföra jobbet.
Skalade bort all text så att själva kartan sträcker sig ut till alla hörn av bilden och sparade ner som jpg.
Därefter använde jag MOBAC för att skapa enirokarta som täckte över samma område som orienteringskartan. Med hjälp av papper och penna, Calculatorn, GIMP och OruxMapsDesktop räknade jag ut avvikelser mellan enirokartorna och mina scannade kartor i antal pixlar och skalade om mina koordinater så att de stämmer överens med ytterkanterna på orienteringskartan.
Sedan var det bara att fylla i alla koordinater samt storleken på jpg-bilden och trycka ut kartan med OruxMapsDesktop.
Mina 3 kartor överlappar varandra vid en punkt och där var avvikelsen uppskattningsvis max 50 m när jag testade med en X10 Mini.
Inser att detta är en luddig beskrivning, men det kanske kan hjälpa någon som är ute efter att göra samma sak

Click to expand...