Problem: Sonos totalt obrukbart

Discussion in 'Mediaenheter & TV-apparater' started by Yoko666, Jan 19, 2021.

Tags:
  1. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I regel kan man nästan inaktivera QoS. Det skapar ofta mer krångel och problem än motsatsen. Generellt sett är nätverken inte så belastade i de flesta hemmiljöer att det öht fyller någon funktion, särskilt inte om man har en lite biffigare konsumentrouter.

På låt säga något i stil med en AC86U eller andra populära routers skulle jag tippa att snittförbrukningen ligger på ~5-10% eller så av routerns kapacitet. Jag blåste runt 400Mbps över OpenVPN på den, och först då närmade den sig 90-100%.

Last edited: Jul 12, 2021
    katho likes this.
  2. Fireman_hn

Fireman_hn Infant Droid Medlem

Varför routern hamnade i Gamingläge vet jag inte men den inställningen har inte rörts sedan installation. Systemet fungerade alltså felfritt i gamingläge med S1/bridge i systemet.

När jag letade tänkbara lösningar på div forum var de flestas förslag att det var sonos systemett (app och/eller hårdvara) som knasade. Visst, starta om och uppdatera firmware i router ingick såklart som standardförslag. Jag hittade inget om att inställningar i routern kunde vara orsaken. Hoppas att den kunskapen kan hjälpa andra att felsöka vidare. Jag har nu förlåtit Sonos för allt strul och njuter åter av full funktionalitet :)

3. matte_p

matte_p Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Låna tråden
    Ni som har sonos one sl, kommer det ett svagt brus ifrån dom hela tiden, även när ljudet är av?

4. Fireman_hn

Fireman_hn Infant Droid Medlem

Uppdaterat läge... Har efter att jag stängde av QoS återigen drabbats av problem med att få SONOS appen att ansluta till systemet. Sjukt irriterande! SONOS var på väg ut igen. Misstänkte att det fortsatt kunde vara ASUS routern som spökade så jag sökte vidare på tänkbara anledningar. Hittade en inställning som heter "Airtime fairness". När den stängdes av hoppade systemet igång omedelbart. Sök på "airtime fairness" & SONOS. Vet dock inte om detta bara är en ASUS lösning/problem. /H

bernard likes this.
  5. robber

robber Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hade samma problem. Köpte en Sonos Boost nu lirar allt.

6. dalton

dalton Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Lägger min fråga här.
    Är det så knäppt att det bara är spotify som funkar direkt via app?? yt music funkar ju inte. Rätt jobbigt att spela musik via sonos appen, kommer inte åt allt som finns i yt music. Är det jag som inte fattar eller är det så dumt.

7. Mogixx

Mogixx Infant Droid Medlem

Kan bara hålla med. Mitt Sonos system fungerar i stort sätt aldrig. Appen är dessutom den sämsta jag någonsin sett!

Attached Files:

8. absolutgaming

absolutgaming Infant Droid Medlem

+1 på att sonos sällan (läs aldrig) funkar på första försöket med att sätta på nåt. krävs alltid tålamod, joksande och sen kommer det med lite tur igång. Bra ljud osv när det väl är igång och snygg översikt över alla enheter. Men det hjälper inte om musiken inte kommer igång…

Nån som har koll på hur man brukar sin sonos högtalare för att spela upp ljudet från sin telefon när man bläddrar mellan sina bilder/videos? Tycker mig bara få igång när jag ska strömma från säg YouTube, utöver musiktjänster förstås.

bernard likes this.