Problem: Sonos totalt obrukbart

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Yoko666, 19 jan 2021.

Taggar:
  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I regel kan man nästan inaktivera QoS. Det skapar ofta mer krångel och problem än motsatsen. Generellt sett är nätverken inte så belastade i de flesta hemmiljöer att det öht fyller någon funktion, särskilt inte om man har en lite biffigare konsumentrouter.

    På låt säga något i stil med en AC86U eller andra populära routers skulle jag tippa att snittförbrukningen ligger på ~5-10% eller så av routerns kapacitet. Jag blåste runt 400Mbps över OpenVPN på den, och först då närmade den sig 90-100%.
     
    Last edited: 12 jul 2021
    katho gillar detta.
  2. Fireman_hn

    Fireman_hn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Varför routern hamnade i Gamingläge vet jag inte men den inställningen har inte rörts sedan installation. Systemet fungerade alltså felfritt i gamingläge med S1/bridge i systemet.

    När jag letade tänkbara lösningar på div forum var de flestas förslag att det var sonos systemett (app och/eller hårdvara) som knasade. Visst, starta om och uppdatera firmware i router ingick såklart som standardförslag. Jag hittade inget om att inställningar i routern kunde vara orsaken. Hoppas att den kunskapen kan hjälpa andra att felsöka vidare. Jag har nu förlåtit Sonos för allt strul och njuter åter av full funktionalitet :)
     
  3. matte_p

    matte_p Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Låna tråden
    Ni som har sonos one sl, kommer det ett svagt brus ifrån dom hela tiden, även när ljudet är av?
     
  4. Fireman_hn

    Fireman_hn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Uppdaterat läge... Har efter att jag stängde av QoS återigen drabbats av problem med att få SONOS appen att ansluta till systemet. Sjukt irriterande! SONOS var på väg ut igen. Misstänkte att det fortsatt kunde vara ASUS routern som spökade så jag sökte vidare på tänkbara anledningar. Hittade en inställning som heter "Airtime fairness". När den stängdes av hoppade systemet igång omedelbart. Sök på "airtime fairness" & SONOS. Vet dock inte om detta bara är en ASUS lösning/problem. /H
     
    bernard gillar detta.
  5. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Hade samma problem. Köpte en Sonos Boost nu lirar allt.
     
  6. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Lägger min fråga här.
    Är det så knäppt att det bara är spotify som funkar direkt via app?? yt music funkar ju inte. Rätt jobbigt att spela musik via sonos appen, kommer inte åt allt som finns i yt music. Är det jag som inte fattar eller är det så dumt.