Sony brandade bokmärken i Chrome (och vanliga webbläsaren)

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av jesperC, 5 feb 2013.

  1. jesperC

    jesperC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Åtminstone på Xperia V så har Sony lagt in en samling bokmärken som dyker upp både i Chrome och i den vanliga webbläsaren.

    Det rör sig om länkar till Ekstrabladet.dk, Aftonbladet.se, SonyMobile.com, osv...

    Då jag är tillräckligt gammal för att själv kunna välja vilka bokmärken jag vill ha så försöker jag så klart radera dessa.
    I den vanliga webbläsaren så är det inget problem att få bort dem. Bara att långtrycka och välja radera.
    I Chrome-webbläsaren verkar de dock vara betydligt svårare att bli av med. Har inte hittat något sätt att bli av med dem inifrån Chrome och inte heller hittat var i filsystemet de lagras för att radera dem den vägen.

    Ett I-landsproblem såklart men jag irriterar mig på förinstallerat bloat som inte går att få bort.

    //j
     
  2. jesperC

    jesperC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Pratade just med en gubbe på Sonys Xperia support och enligt honom så är bokmärkena något men får leva med.

    Sony får några kronor betalt för dem och det har funnits med sedan X10 tiden. Fanns inte heller något som tydde på att de skulle försvinna i framtiden (intressant då Xperia Z, enligt uppgift, ska levereras med Chrome som enda installerade webbläsare).

    Gubben på Xperia supporten rekommenderade att roota telefonen då det är enda lösningen för att få bort dem.

    //j
     
  3. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Vad äckligt! Tack för tråden dock :) Stör mig också på dessa.
     
  4. AmbientTime

    AmbientTime Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 II
    Info:
    LauncherPro
    Telefon 2:
    Sony Xperia™ XZ Premium
    Info:
    LauncherPro
    Behövs ingen root för att få bort dessa bokmärken.

    Inställningar -> Appar -> Alla. Scrolla ner till com.android.providers.partnerbookmarks och inaktivera. Starta om telefonen och bokmärkena är borta.
    Fungerar på min Z1.
     
    jesperC gillar detta.
  5. jesperC

    jesperC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, skall testa detta.

    //j
     
  6. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Aha, men ok, eftersom detta endå handlar om chrome webläsaren och stockläsaren, Så hoppas jag det är ok om jag går ur topic, men ändå stannar kvar kring området. Jag gillar helt klart stockwebläsaren mer än Chrome, men har på något sätt vid en ominstallation inte fått tillbaka mina bokmärken som jag hade en gång i tiden just i Stockwebläsaren. Däremot får jag tillbaka dem alla i Chrome. Men förut vet jag att detta alltid återställt sig även i Stock, och det fanns förut en inställning i synken om just bokmärken. Men är den borttagen nu förtiden? Jag vill ha tillbaks mina bokmärken, på något sätt. Någon som har ett bra tips om hur jag kan göra detta?