Sony Ericsson säljer mobiler själva

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av monty1234, 12 sept 2011.

  1. monty1234

    monty1234 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Var innne på SEs hemsida och noterade då att dom börjat sälja mobiler själva... Verkar hittills bara röra sig om vissa utvalda bl.a. xperia ray och play...

    Xperia ray

    Verkar ligga rätt bra till i pris också, men den stora frågan är ju hur det påverkar servicen. Minns den gamla goda tiden när man kunde lämna in mobilen till Ericsson om något inte funkade och dom la ner sin själ i att fixa den...

    Vad tror ni kirrar dom det själva då eller upphandlar dom också anovo???
     
  2. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Det tycker jag är fel av dem. Jag tycker de ska låta återfösäljarna sköta den uppgiften.

    Risken är ju att det blir sura miner bland återförsäljarna och så börjar de bojkotta SE-mobiler för att SE själva konkurrerar med dem i återförsäljarledet.
     
    Last edited: 12 sept 2011
  3. monty1234

    monty1234 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    ja jo fast dom verkar ju inte direkt vara någon prispressare och som vanligt i sammanhanget kan ju nämnas apple som gjort detta framgångsrikt...
     
  4. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Tror jag inte. Philips produkter t.ex. kan man ju köpa direkt från Philips och inte har de haft några problem med återförsäljare för det. Som nämnts tidigare brukar de dock inte direkt aggera prispressare.
     
  5. AndreasE

    AndreasE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER



    Nu är det ju dock så att SE och Apple spelar i helt olika ligor.
     
  6. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Som jag nämnde gör Philips, Sony och många andra likadant och har gjort så under många år utan några problem.
     
  7. maagnusj

    maagnusj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sony Ericsson har haft sin shop i Lund i flera år. Där köpte jag min X10 och frugans gamla OSE-lur.
     
  8. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jo, så länge de inte agerar prispressare och konkurrerar hårt med marknadsföring mot återförsäljarna är det ju lugnt.
     
  9. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Den stora fördelen med att SE öppna online shop som jag ser det är när det kommer till tillbehör. Hur många ggr har folk inte frågat vart dom kan köpa diverse prylar som SE har med som dom inte hittar i några butiker, förutom obskyra små internet butiker som man inte vet om man vågar handla ifrån?
     
  10. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Haha! Ett rejält hånskratt från mig här!

    Apple! Jag jobbar i butik och jag är definitivt inte ensam om att HATA Apple av oss som arbetar med deras produkter. De säljer sina grejor i webshopen under inköpspris, men det är bara att bita i sura äpplet och sälja skiten med förlust. Har man inte Apple går folk bara förbi.

    Tycker det är sjukt av tillverkarna, samtidigt så är marknaden så jävla tuff att de måste tävla om precis varenda möjlig kund.

    Att sälja som tillverkare försökte sig Nokia på men de lade ner försöket nu i sommar.

    Undrar vad som skulle hända om Volvocars.se börjar sälja V70 Momentum för 199.990 kr när alla ÅF får sälja dem för 259 000...
     
  11. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Håller med. Jag jobbar i en helt annan bransch men vi har en leverantör som nu säljer sina produkter direkt till slutkund billigare än vi har möjlighet att göra så nu får vi avstå från en annars mycket bra produkt eftersom vi har inte råd att stå för service eller support för en sådan produkt.
     
  12. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jo, det är i och för sig bra men man kan faktiskt vända sig till återförsäljare och beställa det ovanliga tillbehöret, för i 8 fall av 10 kan återförsäljaren ta hem det på beställning även fast de inte har det upplagt i sitt sortiment.
    Så hittar du nått tillbehör du vill ha kan du alltid börja med din favoritbutik och fråga om de kan ta hem det, man brukar sällan behöva vänta mera än en vecka på sådant.
    Det har jag gjort många gånger, jag föredrar att vänta ett par extra dagar om jag får handla av den återförsäljare jag gillar och har förtroende för. :)

    -----------------------------
    Och ni som jobbar för återförsäljare som ser det här, för mej och flera i min bekantskapskrets är det ett stort plus i serviceboken om man som återförsäljare visar att man bryr sig om kunden när man anstränger sig för att få tag i det speciella tillbehöret/ komponenten som kund frågar efter. Kan av egen erfarenhet säga att ibland blir det succé då jag själv har erfarenhet av det när jag jobbade för en återförsäljare.
    Det innbär ju extra-jobb att lägga upp en ny vara i sortimentet och ta reda på vilken leverantör som kan leverera det, men när det väl är gjort så brukar fler beställningar komma in då kunder som besöker ens hemsida upptäcker att man har det i sitt sortiment som inte många andra butiker har.
    Det är ofta så att om en kund frågar efter något man inte har i sortimentet så är det en produkt som är på uppåtgående (Trendig eller unik egenskap som folk vill ha), jag kan personligen nämna flera exempel på sådana produkter.
    Undantaget är ju förståss special-produkter som bara efterfrågas då kunden har unika behov.
    --------------------------------------
     
    Last edited: 23 sept 2011
  13. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Brukar sällan vara billigt att betsälla in bara ett ex av en vara. Troligtvis billigare i så fall att köpa direkt från företagets shop skulle jag gissa.
     
  14. erak

    erak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Klart det är tråkigt för er. Och lätt att hata något man inte förstår sig på. Men som företag måste man beundra vad Apple lyckats med. Ni blir tvingade att sälja deras produkter trots att ni inte tjänar något på det, men med lite uppfinningsrikedom finns det andra saker att tjäna pengar på. Redan med internethandelns intåg har ju kedjor som SIBA och ELgiganten till stor del tvingats leva på tillbehörsförsäljning och försäkringar.

    Precis som du säger är marknaden tuff och konkurrensen stenhård, då fungerar det inte att göra felaktiga prissättningar bara för att vara snäll mot någon.
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Oavsett hur de agerar ser jag bara det här som en positiv sak.

    Fler återförsäljare är enligt mig bara bra för oss konsumenter. Då måste de olika ÅF konkurrera mellan varandra som en fri ekonomi bör vara. Försäljaren som då tillämpar sig efter vad kunderna vill ha kommer då göra bäst ifrån sig. Om någon nu agerar prispressare eller någon annan satsar med på en mer serviceinriktad affär.

    Priserna är egentligen inte intressanta mellan ÅF och distributör/tillverkare, det är väl tråkigt om de missgynnas men det finns trots allt regelverk för saker om jag inte minns helt fel. Att en ÅF inte kan sälja till samma pris som tillverkaren behöver inte vara att tillverkaren aggerar prispressare, det kan trots allt ligga på att ÅF:en inte av olika skäl har lyckats skriva ihop en bra deal för deras inköp och är således inget som konsumenter bör bestraffas för.