"Sony Ericsson X10 can do multitouch after all, will get Android 2.1 in September?"

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av moody, 16 apr 2010.

1. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Du är nog i fel tråd och postar nu?

2. jaja

jaja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hehe jo det är det ju definitivt, man skulle nog kunna göra en mjukvaruworkaround för att implementera pinchzoom känns det som. Frågan är hur smidig den skulle bli dock.

3. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hur ska du göra det när den bara känner av en input?

4. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Dock så är det inte 100% bekräftat vad telefonen har för panel så vi får helt enkelt vänta och se tills en uppdatering kommer eller att SE går ut i en respektabel tidning och säger bu eller bä :)

5. jaja

jaja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Trycker man ner först ett finger och sedan ett nytt finger efter det så förändras den registrerade tryckpunkten. Genom att känna av om tryckpunkten snabbt förändras kan man kanske hantera de fallen som multitouch. Vet inte riktigt hur det hela funkar hårdvarumässigt dock så se det som en ide.
    Detta förutsätter att man inte trycker ner båda fingrarna exakt samtidigt dock. Så helt perfekt skulle det inte bli.

6. King Cannon

King Cannon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är fortfarande inte säker på varför multitouch är så eftertraktat, inte heller 2,1.

Kan någon förklara för mig vad det är min telefon som blir så mycket bättre av MT och 2.1 för jag fattar inte vad hypen handlar om.
    Är det bara det att alla vill ha senaste programvaran, men väldigt få vet varför, man vet bara att man vill ha det senaste?
    Den ska bli snabbare det har jag förstått, men min snapdragon är tillräckilgt snabb som det är, upplever inte telefonen som seg alls. Flash saknar jag och det har jag förstått att 2.1 stöder. Men annars då?

Folk skriver att det går snabbare att skriva med multitouch. Det fattar jag överhuvudtaget inte, inte fn trycker man ner två knappar när man skriver på ett vanligt tangentbord, man skriver ju en bokstav i taget eller?

Ta det här inlägget för vad det är, jag klagar inte på er som så gärna vill ha MT och 2.1, jag vill bara förstå varför jag ska sukta efter det så mycket som en del andra gör.

7. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

@ King Cannon

När man skriver så händer det att man trycker på nästa tangent innan man har släppt den förra helt. detta är väldigt irriterande utan multitouch. Det största användningsområdet för multitouch är nog ändå spel, och kontrollerna där.
    Även pinch-to-zoom kan vara smidigt och användbart i vissa tillfällen.

(Och när du skriver att du bara trycker ned en tangent åt gången när du skriver, använder du capslock för att få stor bokstav och en teckenchart när du ska skriva frågetecken då? ;))

Och till 2.1. Det är väldigt mycket optimeringar, Live Wallpapers fungerar, stöd för flera Gmailkonton.. ja, listan kan göras lång.
    Det finns även många program som kräver 2.1+

Last edited: 17 apr 2010
  8. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Personligen så tror jag mer på vad SE's produktchef säger än någon "okänd insider" säger. Kan inte se någon som helst anledning att han dvs se's produktchef skulle ljuga om att X10 inte stödjer mt ens på hårdvarunivå.
    Han tjänar absolut ingenting på det snarare tvärtom så förlorar han på det.
    Sen klarar man sig prima utan MT ändå. jag har MT på min liquid och använder det väldigt väldigt sällan.

9. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Håller hur som helst med om att multitouch känns övervärderat i hela debatten, finns andra funktioner i en android-telefon som är viktigare....

10. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    SE´s produktchef lär ju dock fråga om det mesta (han saknar kännedom om typ allt som rör hårdvaran verkar det som?)
    Men jag tror nog inte heller vi får se nå MT till X10an. :)

11. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Nej, jag håller inne 'k' en sekund eller så kommer '?' upp. :)
    Iaf med htc_ime tangentbordet.

12. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Han pratade om tangentbordet till datorn. ;)

13. mikrokiwi

mikrokiwi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Han är faktiskt inte Product Manager han är "Product Marketing Manager" för Nordiska marknaden. ;) Det tar månader för killen att få ut den enklaste information från någon som faktiskt vet någonting på SE. (självklart är det möjligt att han får order från högre upp om vad han får säga och inte)
    Vad de skulle tjäna på att säga att den INTE stödjer multitouch är ju att ingen kommer att klaga på att den inte har det. Alla kommer ju då stå bakom deras beslut att satsa på diverse single-touch gestures som de klart och tydligt gått ut med att de kommer inplementera i telefonerna.
    Själv så är jag rätt så säker på att SE aldrig själva kommer implementera multitouch, även om det skulle vara riktigt kul om det skulle visa sig att telefonen faktiskt stödjer det.
    Skulle vara riktigt trevligt om ifixit eller någon annan kunde göra en teardown av en X10 så vi får det svart på vitt en gång för alla och slipper alla vilda spekulationer :)

Last edited: 17 apr 2010
  14. Sony Ericsson

Sony Ericsson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hårdvarumässigt har inte displayn tyvärr EJ stöd för MT

15. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Kom gärna med fakta/källa om du representerar de du utger dig för. ;)

16. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det är SEs sroduktchef som kom med det uttallandet innan X10an släpptes.

17. King Cannon

King Cannon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Verkar som ingen har riktig koll på vad Rikard Skogbergs roll är, på vissa ställen är han ansvarig för product Blog, på andra ställen är han produkt chef, Product Marketing Manager, kategorichef och jag har även sett Business Manager.

Oavsett, SE har väldigt strikta regler för vilka som får uttala sig i media så man får anta att oavsett vilken titel han har så har han befogenhet och därmed kunskap att uttala sig om vad deras produkter klarar och inte.
    Jag tror tyvärr att "Man on the inside" som påstår att X10 klarar MT heter Mr Jan Ito, eller liknande.
    hoppas jag blir positivt överraskad, men jag räknar inte med att min X10 får annat än ST. Nånsin.
    Vilket är fine by me, ska tilläggas. tycker det funkar alldeles utmärkt...fattar fortfarande inte hypen med MT

18. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    hmmm... Xperia x10 har blivit rootad... sort of.

Min kompis fick en firmware från han som släppte den där unbranded versionen.

Developer ROM som tydligen har root access och inga ADB restrictions :) Boot loader ska tydligen inte vara några problem att komma in i.

Nackdel... Verkar som om den "ROM'en" Phones home till SE.

19. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Att hoppas på MT är att hoppas på för mycket.

20. Sony Ericsson

Sony Ericsson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trodde mitt nick sa det mesta, tydligen inte ;)
    Det är ingen hemlighet att displayn inte har stöd för MT. Det har nämnts tidigare i forumet och har bekräftats externt från oss.