Sony köper ut Ericsson ur Sony Ericsson?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Concha, 6 okt 2011.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hfm. Någon som har en aning om var URL för webbsändningen publiceras? Sony Ericssons hemsida gav inga ledtrådar.

2. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Vad händer med våra telefoner nu!? Blir det fortsatta uppdateringar av mjukvaran eller struntar man nu i de befintliga kunderna? Sony har ju inget bra rykte om sig att tillfredställa sina kunder på ett vettigt sätt (tänker då på rootkits och psn-härvan).

3. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Du hittar den här (länken Video webcast).

4. Falken68

Falken68 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hört på radion idag. Sony köper ut Ericsson för 1 miljard euro! Undrar vad Ericsson tänker göra med de pengarna? En ny hajfena kanske?

5. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Haha, en ny hajfena vore något det. :D

Skämt åsido, tycker att det är jättesynd och tråkigt. Mitt hjärta bankar lite för en svensk mobil.

6. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Sorgligt... Det var en Ericssonman som vände på SE-skutan och fick vinster igen. Bara det visar ju egentligen vilka de bästa ägarna hade varit.

7. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Å andra sidan..
    Så kan vi vara glada för att det på just andra sidan av mobilen - basstationerna - till
    70% består av Ericssonutrustning. :)

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

The end of an era, synd. Blir aldrig en sony produkt för mig. Ska bli intressant att se vad som händer däremot. De har gjort bland de snyggaste android telefonerna enligt mig men produkterna jag har ägt har haft bekymmer.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

9. Robban011

Robban011 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    ROM:
    Captain Morgan
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Samsung galaxy Tab 10
    Jag byter

Jag har varit Ericsson trogen i många år. Men nu känns det som det kvittar, skall bli spännande o kolla Nexus prime eller Samsung egna nästa värsting.

Varit nöjd med min X10, snygg...ARC:en ännu snyggare. Men nu är det över för mn del.

10. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Man kanske hinner få en SONY ERICSSON lur, INNAN namnet försvinner.... sedan är det ju synd att man inte hinner skaffa en SE lur, med flera kärnor i... Synd. mycket synd.

11. tuffejalle

tuffejalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Undrar samma som några av föregående talare: Vågar man köpa en SE telefon nu??
    Det känns som att Sony fort som attan kommer att försöka utradera varumärket SonyEricsson och istället köra Sony. Kan man tex. vänta sig ICS?
    Vad tror Ni???

12. chuck norris

chuck norris Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Skulle mod vilja byta namnet på denna forumdel?

Nej men riktigt synd tycker jag, frågan är nu. Måste jag snarast köpa ännu en neo innan de försvinner? (Gråter blod om denna går sönder och det inte finns någon återförsäljare.)

13. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Telefonerna försvinner inte.
    De kommer fortsätta säljas och troligtvis blir nyproducerade med namnet "Sony"
    istället för SonyEricsson.

Vi får se.

Kan vara så att alla nuvarande modeller fortsätter under namnet SonyEricsson
    då det är produkter som tillhör dem bägge - inte bara den ena.

// A

14. charta77

charta77 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tänker på en låt från The Clash som jag citerar, slutet av 70-talet.
    "Gimme Honda, Gimme Sony, so cheap and real phony"

Det är ett gammalt epitet, som många japanska företag har fått stå för.
    Idag så kanske det inte är lika aktuellt, även om rootkit och allt är skit så tror jag att det snarare är så att Sony var lite för sin tid och genomförde någonting som var väldigt dåligt förankrat bland konsumenterna. Något som vi kanske 'inte sett' sedan dess på grund av att andra lärt sig av Sonys läxa, jag tror att om inte Sony gjort det misstaget (rootkit) så hade andra företag gjort det. Idag så kanske gränserna är mer tänjd och man kanske löser det problem man försökte lösa med rootkit, med lösningar som antingen är mer förankrad/accepterad eller så kanske det kommer en än mer drastisk lösning. T.ex. skatten för media/externa hårddiskar o.s.v. men det får framtiden berätta.

Att det i dagsläget även kommer kvalitet till ett fortfarande lågt pris från Japan är inte så konstigt.

Men samtidigt så kanske inte Sony lärt sig av läxan?

Last edited: 27 okt 2011
  15. Exodite

Exodite Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Givet alla blunders med PS3 och PSN så nej, uppenbarligen inte.

För mig personligen hänger allt i luften nu, med Sony vid rodret kan jag inte se en enda uppsida.

Med undantag att jag blir mer eller mindre tvungen att titta mer på andra tillverkare nu, möjligen.

16. Kasch

Kasch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tråkigt om man vill ha en SonyEricsson-logga på sin telefon men jag förstår inte alls de patriotiska sorgeutropen. Ericsson plockar hem pengar till sin i särklass största och mest framgångsrika del - utrustning och system till mobilnät. Det är ju det som gjort Ericsson till ett av världens största och mest framgångsrika mobilföretag. Inte lurarna.

(F ö så tycker jag väldigt mycket om min Android men är inte det minsta fan boy. Efter att ha sett Nokias Lumia 800 så lockar till och med Windows Mango. DET är den första riktiga iPhone-killer jag sett. Finns tyvärr ingen Android som kommer i närheten av dess design. Önskar att kunderna var mer rörliga - det skulle konsumenterna tjäna på.)

17. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Tror snarare att vi får prestanda mobiler ifrån Sony, och en större integrering med deras övriga produkter, precis som Sony och Apple. Någon övrig skillnad tror jag knappast att se med tanke på att det inte blir någon större skillnad på utveckling mer än att det satsas mer på prestanda och kanske tom på ett annat ui. Utvecklingen kommer att vara kvar i Lund, tillsammans deras tidigare utvecklingscentrum...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

18. Herman8

Herman8 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hmmm dessa fantastiska hacker och andra som försöker komma över allt gratis dom är helt ok eller!!! det är ju dom som ställer till problemen och inte sony. Om jag vore Sony Ericsson skulle jag göra mig av med efternamnet med en gång (inget i mot ericsson) men med bara det coola namnet Sony skulle jag göra livet surt för alla som tror att allt ska komma gratis här i livet!:P

Om man gör värdens bästa spelkonsol så vill ju alla ha den! Men om man gör så att man måste BETALA för spelen då är man värdens största BOV!! Det där är nåt jag inte kan för stå, vill man ha en bra konsol får man ju betala där efter! men gratis är gott

Last edited: 27 okt 2011
  19. claes

claes Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Konstigt.. det känns plötsligt som ett argument för mig att köpa en Xperia Ray försvann. Men om utvecklingen blir kvar i Sverige så kanske det fortfarande finns argument.

Sen håller jag med dem som är besvikna på Sony på senare år. Rootkit-affären sitter kvar i minnet.

20. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har Sony sagt något om sin långsiktiga strategi vad berör verksamheten i Sverige?

Det enda konkreta som framkom under presskonferensen var nedanstående slide som Howard Stringer visade upp där Sony menar att affären kommer leda till: "Operational efficiencies in engineering, network development and marketing among other areas".

Detta är förstås öppet för tolkning. Ökad effektivitet borde dock innebära att man i största möjliga mån försöker skära ner på/slår ihop avdelningar som Sony i och med uppköpet betraktar som överflödiga. Exempelvis räcker det kanske framöver med en avdelning för marknadsföring som omfattar både telefoner och övriga produkter.