Hmm... Se där, tycket är som sagt som baken delad. Hehe Jag gillar helt klart 21:9-formatet just för att det känns mer kompakt än ex 16:9 med stor skärm eller 18:9. Inte mycket som skiljer sony xperia xz2 compact emot ex min Xperia 10 på bredden. Det som xz 2 c tar in på bredden vinner xperia 10 i dess tunna design.
Och det är där i bredden, som enligt min uppfattning, där kompaktheten ligger. Och även om jag gillade Sonys compact modeller, har jag ändå tyckt skärmen vara för liten. Man lyckas i xperia 10 och 10 II behålla bredden ifrån compactserien. Att de sedan blev längre är bara bra. För det ger en större skärm i ett kompakt format. Och med Android 10 nya gestbaserade styrning har möjligheten att använda mobilen med en hand förbättrat allt. Visst bättre tangentbord är nu det enda jag önskar på min lista då SwiftKey är alldeles för dålig på att gissa rätt ord på svenska. Funkar dock ok på engelska.
Använde tidigare side - sense för enhandsbrukande, men behövs inte längre. Så med bra gestkontroll försvinner problemet helt med en avlång skärm.
Tror inte på en mindre variant av 21:9 skärm då problemet med en för liten och smal skärm då skulle uppkomma. Skulle compact komma tillbaka vore 16:9 att föredra, men skärmen är fotfarande liten men kanske bättre än för smal.
Last edited: May 21, 2020