Sony Xperia 1 II - Allmänt

Diskussion i 'Xperia 1 II (2020)' startad av Snöstorm, 23 feb 2020.

  1. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Tack!
     
  2. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Så pratade med Sony idag, detta erbjudande ska enligt dom gälla samtliga återförsäljare och även komplett.se

    Jag fick kontaktuppgifterna till ingram som har hand om erbjudandet och så fort jag får svar uppdaterar jag här!


    Frågade även om Simkort och det är sim + minneskort, ej dual sim.


    edit: 11062020 Nu har jag äntligen fått svar från Ingram om vad som gäller angående förköpet. Har inte fått några dokument men däremot ett mail som inte kan missförstås med hos vem man kan förköpa och få hörlurarna.
    Här nedan är en kopia av mitt senaste inlägg. Tyvärr så går komplett bort nu då


    Så nu har jag fått svar från Ingram, tråkiga nyheter. Förköpet gäller endast vissa återförsäljare och inte så som supporten på Sony sa.

    Förköp med WH-1000XM3 gäller hos följande i bokstavsordning

    3
    Comviq
    Cyberphoto
    Dustin
    Elgiganten
    Halebop
    RingUp
    Tele2
    Telenor
    Telia
    Webhallen
     
    Last edited: 11 jun 2020
    riceboiler, Eepr, Tokas och 3 andra gillar detta.
  3. eswa86

    eswa86 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    14
    Så på Komplett får du både WF1000XM3 och W1000XM3? (så TrueWireless IEM och overear)
     
    johans6 och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 761
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Trist på dual-SIM, men det blir ju vanligare och vanligare. Får hoppas att fler får tummen ur vad gäller eSIM så snart som möjligt. Tror få kommer göra plats för mer än ett SIM-kort inom en snar framtid, då det sparar tillverkarna pengar och utrymme.
     
  5. johans6

    johans6 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    54
    Ja verkligen, nu verkar det ju dock som att denna inte ens stöder dubbla SIM med ett vanligt och e-SIM.

    Hittade detta på Reddit, så otroligt oklart beslut av Sony. "Vi kanske tar in versionen med dubbel SIM senare". Alltså WTF.
     

    Bifogade filer:

    katho och bernard gillar detta.
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Sony vill inte sälja några telefoner.
     
    Ninni, Speed254 och johans6 gillar detta.
  7. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Nästa generation Iphone lär inte ha några uttag alls. Inget hörlursuttag, endast BT, och laddning sker trådlöst. Nåt hål för SIM-kort behövs inte heller, det är e-sim som gäller, och Apple har aldrig haft nåt uttag för minneskort.
    Det är faktiskt lite oväntat och trendbrytande att Xperia 1 mk II har fått tillbaka 3.5,mm-uttaget.

    Angående adaptrar så finns det en speciell trevägs-adapter som gör det möjligt att ansluta både hörlur och laddare samtidigt. Både Sony själva har en och den finns dessutom som tredjepartsprodukt, hos t.ex. Kjell&Co, men det är klart att om signalen ska passera ytterligare några kontaktelement innan den når örat så finns det risk för störningar. Ocå+h som jag skrivit tidigare så är hörlursuttaget ingen deal breaker eftersom jag uteslutande kör trådlöst, antingen WH-100XM3 eller WF-SP700N, eller nån gång SBH-54 och även förstås Volvo V70 då och då.

    Jag hade för länge sedan en Motorola-telefon som enda uttag hade en sån där USB-kontakt som är lite större än USB micro och fortfarande är vanlig på Canons systemkameror och på externa hårddiskar. Den användes både för hörlur och för laddning, men inte samtidigt, vilket var värdelöst i jobbsammanhang med långa telefonsamtal, så jag är fullt införstådd i problematiken. På den tiden fanns ingen passande Y-kabel.
     
    Last edited: 8 jun 2020
  8. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER


    Definitivt tråkigt, tycker de kunde ha fått med Esim! Men jag antar att priset som redan är högt hade blivit ännu högre och mindre konkurrenskraftigt mot konkurrenterna. Personligen klarar jag mig bra med endast ett sim och har gjort det sen jag började jobba utomlands för många år sen.

    Men ontopic igen så väntar jag fortfarande på svar från ingram och förhoppningsvis får jag en kopia av villkoren


    Som det ser ut idag så JA! Handkontroll osv får du av komplett själva, overear lurarna kommer separat från Sony och deras förköps deal.
     
    bernard gillar detta.
  9. Speed254

    Speed254 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    9
    Avbeställde min nu, fyfan väntat sen i början av året så blåser Sony oss som använder dual sim så här!

    Har varit trogen Sony kund sen barnsben men detta var otroligt lågt och kasst. Tur att jag gick in Här och läste. Det har stått dual sim överallt sen telefonen lanserades i februari.
     
    katho, Anthraxabuz och johans6 gillar detta.
  10. johans6

    johans6 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    54
    Samma här. Har stått ut sen i februari med en helt trasig telefon och väntat på förbeställning trots en fullständigt katastrofal release. Det är ett sånt fiasko. Det är så illa att de skyller på att det inte går när de uppenbarligen säljer samma telefon med dual SIM på andra marknader.
     
    Last edited: 9 jun 2020
    Speed254, katho, Anthraxabuz och 2 andra gillar detta.
  11. Snöstorm

    Snöstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2019
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    344

    MINA ENHETER

    gamingpaket innehåller WF-1000XM3,Dualshock 4 Controller och en Smart Clip. En bra deal tycker jag.
     
  12. eswa86

    eswa86 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    14
    Ja den är en bra deal, men även bättre när WF-1000mx3 är Komplett's ägen, och att man också får en W1000XM3 från Sony!

    DustinHome har skjutit upp mitt förväntade leveransdatum!:(
    Förväntad i lager
    2020-07-29
     
    Snöstorm gillar detta.
  13. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    193
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Dustin sköt upp leveranstiden redan förra veckan, iallafall på den order jag hade lagt så jag avbokade från dem.

     
  14. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det börjar bli lite förvirrande med alla modellbeteckningar nu, när det gäller olika hörlurar och vilka som ingår i olika kampanjer, och det kan vara lite si och så med korrekturläsning ibland:
    • WH-1000XM3 är Sonys stora utanpåliggande hörlurar med Bluetoothanslutning och marknadesn bästa brusreducering enligt ett flertal tester och som fått fina EISA-utmärkelser. Det är dessa hörlurar som ingår i Sonys kampanj.

    • WF-1000XM3 är Sonys bästa true wireless in-ear-hörlurar, med Bluetoothanslutning och brusreducering. Det är dessa lurar som bland annat ingår i Kompletts kampanj. Har fått bra betyg i tester.
    Det är lite jobbigt att Sony valt att ha så snarlika produktbeteckningar. Det finns dessutom flera varianter av ovanstående, t.ex.WH-1000XM2 som utseendemässigt liknar WF-1000XM3 väldigt mycket, men är aningen sämre.
     
  15. eswa86

    eswa86 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    14
  16. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Vad är det frågan om?! Slutet på juli? Skjutit på det mer än en månad?!
    Inte undra på att det går dåligt för Sony att sälja telefoner!
     
    johans6 gillar detta.
  17. johans6

    johans6 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    54
    1. Telefonen går inte att köpa förrän fem månader efter att den har visats upp, under all denna tid total radiotystnad från Sony.

    2. När den väl går att förbeställa visar det sig att den inte har dual sim i Sverige, vilket det stått hela tiden att den har.

    3. Sonys kundtjänst säger att det inte går att ha både 5g och dual sim när exakt samma telefon säljs med den specen på andra marknader. Sonys konkurrenter kör också med både 5g och dual SIM.

    4. Otroligt oklart förbeställningserbjudande.

    5. För vissa skjuts leveransen upp ytterligare en månad.

    Lyckad lansering detta!
     
    Speed254 och Droid_269 gillar detta.
  18. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    193
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Det är helt klart en viss radiotystnad från Sony men jag ser ändå fram emot att få testa telefonen, oavsett hur konstigt det är att den inte har dual sim eller att återförsäljare skjutit upp sin leveranstid så verkar det vara en mycket kompetent telefon.

    Förhoppningsvis infriar den sina löften. Jag kanske bara är obrydd eller ointresserad men jag tycker inte att särskilt många lanseringar är perfekta och det gör mig inte så mycket heller och kanske är det läge att se saken för vad den är - en lansering av en telefon? :)
     
    P.F och Droid_269 gillar detta.
  19. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Jo, men om man sitter med en telefon som inte fungerar som den ska och displayen har lossnat på långsidorna och ingen annan telefon duger så är det en ganska jobbig väntan.
    Tycker dessutom att det har och är ganska rörigt, känns som att Sony inte själva vet vilka specar telefonen har. Hur kan den bli försenad när dom har haft 4 månader på sig sedan dom visade telefonen? Tror att många tröttnar och köper någonting annat. Förutom jag då, vill inte ha något annat märke och 10 II är för "dålig" och 5 är för liten.
     
  20. johans6

    johans6 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    54
    Ja detta är ju ett forum för telefoner, då diskuteras ju telefonlanseringar och annat :) Jag tror ingen här har sett det som annat än en telefonlansering?

    Jag betvivlar inte en sekund att det är en bra telefon, det är ju just det som leder till frustrationen med förseningar och att de bommar en så självklar sak som dubbel SIM.
     
    Speed254 gillar detta.