Sony Xperia 5 V Announcement - September 2023

Diskussion i 'Xperia 1 V & Xperia 5 V (2023)' startad av Tusuki, 1 sept 2023.

1. erik89an

erik89an Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    591

MINA ENHETER

Funderar själv på att köpa när priset går ner, kanske under black week eller så.
    Har du lust att lägga upp bilder tagna med telefonen?

2. DioDox

DioDox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53
    Om någon är sugen på en 5 V så finns den för 7990 kr på Elgiganten och Komplett.se

OBS! Gäller att vara kundmedlem hos Elgiganten för att ta del av erbjudandet.

Hos Komplett.se är medlemskap inget som behövs utan erbjudandet varar från 14/11 - 27/11 eller så långt lagret räcker.

3. mullsjomannen

mullsjomannen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 637
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Är det någon som har eller haft en Sony xperia 5v och vad anser ni då vara bra och dåligt med den?

Mac2thaPac gillar detta.
  4. erik89an

Mottagna gillanden:
    591

MINA ENHETER

Jag har en som jag köpte under Black week.
    Är väldigt nöjd överlag. Riktigt bra byggkvalitet. Älskar Sonys variant av Android. Väldigt likt stock.

Är också väldigt nöjd med kameran. Alla klagar på Sonys kameror men har aldrig fattat varför. Sony har varit väldigt tydliga med att man ska använda manuella inställningar och vet man vad man gör så blir bilderna toppen, även på natten. Det är som att man köper en manuell växellåda och sen klagar på att man bara kan använda 1:and växel för den inte växlar själv.

Det jag är mest kritisk över är skärmen som är dålig med vit bakgrund. Kör Dark mode och så länge skärmen inte är vit så är den av högsta kvalitet men vid vit bakgrund har den en gul hinna som skiftar beroende betraktningsvinkel.

Sen är väl uppdateringspolicyn dålig men planerar att ha telen 2-3 år så inget jag lider av men blir svår att kränga vidare.

Summa summarum är jag väldigt nöjd. Väldigt prisvärd för de 7999 jag betalade under Black wek

mullsjomannen och Mac2thaPac gillar detta.
  5. mullsjomannen

Mottagna gillanden:
    1 637
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq

Låter väldigt bra överlag. Har själv köpt en som kommer i nästa vecka. Ska bli intressant att testa den. Gillar också att batteritiden verkar vara riktigt ok.

6. erik89an

Mottagna gillanden:
    591

MINA ENHETER

Ja, glömde det! Batteriet håller 2 dagar utan problem! Verkligen grymt batteri!

mullsjomannen gillar detta.
  7. mullsjomannen

Mottagna gillanden:
    1 637
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Har Sony xperia 5V fått android 14?

8. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  9. mullsjomannen

Mottagna gillanden:
    1 637
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
  10. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Troligtvis inte, ASOP för A14 är riktigt tunt när det kommer till nya funktioner och Sony verkar inte lägga ner några större resurser själva.

11. erik89an

Mottagna gillanden:
    591

MINA ENHETER

Fick A14 för nästan en månad sedan. Ingen skillnad mot A13 vad jag kan se. Några förfiningar men inget kioskvältande

12. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    481

MINA ENHETER

Hade en i några veckor som jag till slut returnerade.

Positivt
    Behaglig storlek på telefon
    Batteritid
    Hårdvaran, bra flyt
    Hyfsat clean UI

Negativt
    Inte så mycket negativt men den största anledningen till att jag lämnade tillbaka telefonen var att den är horribel att fota saker i rörelse, i mitt fall mina barn.
    Blev väldigt lätt suddigt framförallt foto inomhus, även dagtid med bra ljus.
    Kräver en del efterbehandling och i stillbilder så tar den jättefina kort om man orkar/har tid att ställa in inställningar innan kortet tas.

Men som point and shoot finns det bättre alternativ, dock inte i den storleken i Android (eventuellt Zenfone, om inte den presterar lika Sony?)

Därför föll valet på en iPhone 15 pro som har också bra hårdvara i litet format, dock iOS men det är ju en vanesak :)

Dock så var Magic 5 Pro som jag köpte utav dig helt magisk på den punkten med sin Hawk-funktion som kunde fånga bilder när barnen hoppade och var i luften. Nackdelen där var lite småbuggar i UI och storlek+vikt som gjorde att den fick nytt hem :)

Johnh3 och mullsjomannen gillar detta.
  13. mullsjomannen

Mottagna gillanden:
    1 637
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Bra beskrivning av den. Jag vet att vill man ha en point and shoot lur så är det inte Sony man ska kolla på. Vet man dock lite vad man pysslar med så är det en annan sak. Dock har väl Sony blivit lite enklare med tiden. Gillar att ha en stor lur hemma men på väg verkar xpreria 5V vara en otroligt smidig lur att ha med sig . Och med den batteritiden som den verkar ha så verkar man inte behöva oroa sig för den saken. Fick tag på en 2 veckor gammal för 5500kr som är på väg och då kunde man inte låta bli.

Johnh3 gillar detta.
  14. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    481

MINA ENHETER

Ja det är en väldigt pålitlig batteritid, låg förbrukning i viloläge och som sagt smidigt format! Grattis till köpet :)

15. mullsjomannen

Mottagna gillanden:
    1 637
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Fick hem min svarta Xperia 5V i går.
    Det första intrycket är verkligen positivt. Förstår faktiskt inte varför en del klagat på skärmen. Tycker verkligen att den är premium även om den inte har samma upplösning som xperia 1v.
    Kameran håller riktigt hög klass och batteriet är suveränt.

Oshotta2 och Janne303 gillar detta.
  16. mullsjomannen

Mottagna gillanden:
    1 637
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Nu när jag jag använt min ett tag aå har jag mer korrekt uppfattning om den.
    Som vanligt är Sonytelefoner välbyggda. Det känns att det är kvalitet. Att ramen har blivit något tjockare är inget som stört mig och hela luren är ändå så smidig. Ljudet i högtalarna är riktigt bra för en så liten telefon.
    Kameran är numera mer lättanvänd för även de som inget kan. Använder man sig av automatläget så får man riktigt bra bilder. Tar man sig tid att ställa in lite manuellt så får man fantastiska bilder. Otroligt bra kamera faktiskt även om den saknar telezoom.
    Batteriet är löjligt bra. Jag laddar inte upp mer än till 80% för det räcker mer än väl för en dag med mycket användande.
    Skärmen håller hög kvalitet men kommer naturligtvis inte upp i samma klass som xperia 1. De klagomål jag hört på skärmen förstår jag inte riktigt. Ställer man in en gång för alla färger och sånt på skärmen så är den riktigt bra.

Det här är verkligen en telefon jag kan rekommendera för den som vill ha en smidig mobil med fantastisk batteritid och en stark kamera.

Köp den gärna när det är kampanj så gör ni ett fynd. Med originalladdaren så laddar den riktigt fort, dock inte kinatelefon fort.

Last edited: 14 jan 2024
    Mac2thaPac, Oshotta2 och DioDox gillar detta.
  17. IbbeKim

IbbeKim Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Hur funkar point-and-shoot kameran tycker du? Har du några husdjur eller barn som vill fotograferas? ;)

18. mullsjomannen

Mottagna gillanden:
    1 637
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq

Har en livlig valp som jag kan testa på i morgon.

IbbeKim gillar detta.