Sony Xperia S

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av jebediah, 10 jan 2012.

1. zelxi

zelxi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    De är båda baserade på ARMv7 dock är A9 byggd på egen platform U8500 som lanseras först nu medan Snapdragon är samma som du t.ex. hittar i HTC Sensation om jag nu inte minns helt fel. Det "sorgliga" i detta fall är att deras topmodell är byggd på en gammal platform, typ 1 år på nacken nu när den lanseras 2012 medans alla andra high-end mobiler som lanseras i år kommer säkerligen med nästa generations processor. Det behöver så klart inte betyda att mobilen är mycket sämre än mobilerna i samma prisklass, men för 4,5-5k vill man så klart se lite fler nya saker än kamera etc. inuti, även om SE/Sony bestämt sig att satsa mer på design! Arc S hade jag som exempel velat se med en dual core Snapdragon när den lanserades men näh, de huttade in samma som sitter i resten av Xperia familjen och ökade på klockfrekvensen. -.-

2. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

Affe_ gillar detta.
  3. Sirrenation

Sirrenation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Blir irriterad på mig själv över att jag börjar tveka bara för att det finns telefoner med bättre prestanda bakom hörnet. Jag kommer nog troligtvis att köpa en Xperia när den beger sig, men självklart har man alla prestandamonster i tankarna.

Vad jag dock tror helt och ärligt på, är att om vi skulle bortse fullständigt från vad det står på pappret om telefonen, tror jag inte nödvändigtvis att användarupplevelsen skulle bli särskilt mycket sämre på en telefon som på pappret har sämre prestanda. Jag menar, jag har klarat mig på min Samsung Galaxy S i över ett och ett halvt år, och skulle inte den blivit stulen för lite sen så skulle jag troligtvis ha kvar den ett bra tag till. Som swedroid skrev, en telefon blir inte sämre för att andra bättre telefoner släpps.

4. Antdroid

Antdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    MI 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    MI 12
    Övrigt:
    Acer Chromebook R13
    Har själv börjat gå i tankarna att avbeställa min Experia S.
    Jag vill inte ha en lur i två år (tog abonnemang) som inte "håller" måttet. Kör med HTC Desire och hade heller inte bytt om det inte vore för det kassa minnet. Men när jag köper en ny lur vill jag inte komma om nåt år och känna att den här är ju redan trött. Såg HTC One S och den verkar ju inte dum...

5. silverkillen

silverkillen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

ja det har jag, å det är ju självklart att det tar längre tid då man först ska skicka den till firman man köpte den av för att dom sen ska skicka den vidare till service stället.

6. Sirrenation

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Inte nödvändigtvis, det går ju blixtsnabbt att skicka iväg grejer. Klart du har rätt i att det är enkelt att gå till butik och lämna över direkt till butiksbiträdet, men det är en ytterst marginell skillnad, och verkligen inte värt att betala de extra hundralapparna som man oftast får betala om man vill handla i en fysisk butik.

7. smurfb

smurfb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Arc...

Lite synd om Sony, med deras förträffliga ICS till SE Arc så har jag beslutat mig att avboka Xperia S.. Känns redan som man fått en ny telefon :)...

8. Affe_

Affe_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Haha, känner precis likadant. Stör mig på mig själv för att jag börjar snegla mot andra kommande modeller. Men jag behöver verkligen en ny lur då min Desire är helt väck och jag älskar verkligen designen på denna.

4 eller 4,3" är för mig optimalt, vill inte ha något större.
    Då jag inte är någon benchmark-runkare kommer troligtvis prestandan räcka gott och väl. Det enda jag är osäker på är batteritiden som jag hoppas håller en dag med normalt användande på typ 30% ljusstyrka som jag brukar köra.

Kommer nog köpa den här telefonen oavsett, så får vi hoppas att den blir bra.

9. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

En sak som förvånar mig varje gång en ny telefon släpps är varför det inte rullar fler Bugatti Veyron på svenska vägar. Det enda som verkar viktigt är ju prestanda på pappret och inte hur den passar dig som skall använda den vad det gäller funktioner m.m?
    Är det månne så att bilköpare är smartare(äldre?) och där med vet att vad som står på pappret inte är allt utan att det viktigaste är de funktioner som man kommer ha användning för?

V70 är den mest sålda bilen i Sverige men den är inte störst, inte snabbast, inte bränslesnålast och har inte bäst andrahandsvärde. Däremot är den en väldigt bra kombination av många saker, vilket vi mobilköpare inte verkar ha insett är viktigt på samma sätt. För hur ofta här du någon sitta och jämföra toppfart på sina bilar? Däremot hör man snåknattar sitta och skryta om att deras nya telefon får X poäng på ett benchmarktest...

MonsteR gillar detta.
  10. Sirrenation

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Håller med dig till hundra procent Affe. Det är ett köpargument FÖR Xperian för mig. Många av de modeller som presenterats nu under MWC är ju stora som tablets och det är verkligen inte vad jag är ute efter. 4" som jag är van vid är mycket bra, men jag kan absolut sträcka mig till 4,3". Större än så? Nja, ytterst tveksamt.

11. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    chompiz, för min del handlar det mer om vad telefonen ska kunna klara av. Så länge jag kan titta på högupplöst film/serier så kommer jag vara nöjd.

Sen håller jag inte riktigt med om din jämförelse. Om Bugatti Veyron kostat ungefär lika mycket som en V70 så hade vi nog sett fler Bugattis på de svenska vägarna :)

12. Sirrenation

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kunde inte beskrivit det bättre själv, Chompiz!

13. silverkillen

silverkillen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Bra skrivet.......

En sak som är viktig för mig är kameran på en mobil och att s nu e skit snabb på att ta bilder e ju underbart, så jag håller med dig, e ju viktigare att mobilen gör det som är viktig för gemeneman, men så e ja närmare 40 än 20 oxå :-)

14. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Möjligtvis bland pensionärer. Hos barnfamiljer skulle nog V70 fortfarande stå högre i kurs. ;) :)

15. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Ja det är sant, men då finns det andra bilar med bättre specs som skulle stå högre i kurs än Volvo V70 för rätt många i det här landet ifall prisskillnaderna var lika små som hos mobiler. Även om jag tror att Volvo V70 skulle sälja rätt bra ändå.

Jag håller däremot med dig i ditt resonemang, menar bara att biljämförelsen var lite väl extrem kanske :P

16. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Nån som har koll på detta? Vill kunna ladda hem 720p-filmer/serier i form av mkv-filer som jag bara slänger över på mobilen och spelar upp utan hack.

Fungerade utmärkt i min Optimus 3D som hade ett grymt mediastöd i orginalspelaren och riktigt bra i min Galaxy Nexus med tredjeparts-spelare.

17. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    IDG har sällan rätt, men detta tycker jag faktiskt stämmer

http://www.idg.se/2.1085/1.434934/analytiker-nackdelarna-med-fyrkarniga-mobiler

Ni som vill ha sk prestandamonster bara för att det finns, köp det då. Jag väljer denna för att den passar mig i detaljer.
    Dessutom tror jag fortfarande inte att hårdvaran sätter begränsningar i dessa högre klasser, det är mjukvaran som är problemet.

18. H3rr4n

H3rr4n Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    S6 Edge+ 32 GB Sapphire

MINA ENHETER

Telefon:
    S6 Edge+ 32 GB Sapphire
    Det skall nog gå alldeles utmärkt. Hade ett litet tag en Galaxy SII, som jag dock lämnade tillbaka av andra orsaker, och hade inga problem med att spela upp några filmer alls. Hade iofs inga BD50-rips med extrem kvalitet på 35 Gb men vanliga .mkv på runt 10 Gb flöt på bra. Vad jag förstår skall Xperia S vara likvärdig med SII i prestanda.

Finns dock ett frågetecken kring spelaren, jag antar att Sony inte uppgraderat den sedan Arc S så den klarar inte ens .mkv. Men det skall bara vara att köra exempelvis MX Video Player så klarar den det.

19. eightbits

eightbits Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är det någon som har erfarenhet av hur mycket 3 brandar sådana här toppmodeller som Xperia S och SGS2? Sitter det en 3-logga på utsidan och snabbknappar till Mitt3 osv i gränssnittet eller får man en hyfsat ren version ändå?

Har haft alla operatörer utom just 3 då jag bojkottat det av okända anledningar. Tänkte pröva på det nu när jag byter mobil nästa gång och förmodligen då till en Xperia S.

20. tobias84

tobias84 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Förr förstörde 3 mobiler helt, vet ej om dom blivit bättre nu, skulle aldrig nånsin välja dom som operatör iaf.