Sony Xperia Z Tråden

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Droid_Nexus, 8 feb 2013.

1. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Men ok. Hallå, på vilket sätt kan Sony ligga efter? De ligger ju bäst till just nu. Men visst på några småpunkter kommer HTC komma före troligen även Samsung. Men att de ligger efter... nä.... NU är de ju i fatt. Det handlar mest om timing... och nu kom de ju ganska mycket först, vilket kommer göra att många kommer att köpa XPeria Z eftersom den är ute nu (ok inte i Sverige ännu, men den är på g) HTC luren finns inte i Sverige, och knappt en i Europa ännu. Den skall väl släppas i April eller så. Så i det här fallet drar nog Sony längsta strået. Enbart specs freaks kommer orka vänta på de övriga lurarna... hehe Men visst att Xperia Z inte lyckas hålla försprånget speciellt länge är lite synd. Men så är det nu förtiden. Utvecklingen går fort. Sedan har Xperia Z inte riktigt varit helt hemligt. Det har ju kommit ut specs genom läckor, vilket gör att de övriga tillverkarna troligen reagerar, och då kan ändra i sina planer på ett helt annat sätt.

JAg vet inte vad det är som gör detta, men sanningen är... Sony läcker faktiskt som ett såll många gånger. Visst ibland är det inte sant, men oftast är det ju sant. Samsung och HTC har läckor, men de kommer liksom precis i slutet. Xperia Z har man ju veta om sedan i somras. Den nya HTC luren fanns säkert då också, men inte förrän i Januari började väl läckorna komma för den. Tror det är ett pris som Sony kommer att få betala för att man flörta så mycket med utvecklings communityn. Och jag tycker nog att Sony skall vara öppna. Att de tappade ledningen är synd, men luren är ju inte kass. Skärmen det jag har sett gör ju inte att jag kan säga den är kass heller. Håller nog med åsikten att skärmen är för mig, ingen annan. Så att betraktningsvinklar är grymt viktig, näää. Inte på en mobiltelefon. Möjligen på en större skärm som dator eller tv-skärmar är det ok med vinklar. Men mobil, inte riktigt fattat det helt enkelt.

NU skall jag inte säga att jag skall ha luren eller så. Den verka bra, men jag hade nog mera föredraget en mindre storlek, och mindre glas.

Last edited: 22 feb 2013
  2. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    480

MINA ENHETER

Whoooo du har ingen koll på terminologin. Sen när definierades ett "troll" som; Rationell, logiskt kritisk, sannings-sökande, upplysande, informativ, korrekt, godhjärtad, etc etc? :neutral:

För det är vad jag är. En internet-riddare i folie-rustning som vill sprida kunskap och logiskt, konsekvent tänkande. Snälla folk!!! :eek:Ta er samman! :ehm: Finns ingen logik att blint kedja fast sig vid ett märke, bara för att det en gång var 50% "Svenskt". Var fri och välj det som är bäst på marknaden. Har ni aktier hos Sony: NEJ! :D Jobbar ni på Sony: NEJ! :D Det är detta "Svenska" i Sony som håller eran hjärna i ett järngrepp, som hindrar er från att fatta klokare beslut än va en Schimpans skulle kunna. Det hindrar er från att formulera något som kommer i närheten av vad som skulle kunna kallas ett inlägg skrivet av någon som inte lobotomerats åtminstone en gång de senaste 14 dagarna :cry:

Snälla....... :neutral: :ehm: :( :cry:

3. Soccom83

Soccom83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

om du nu hakar upp dig på att folk inte är konsekventa, så kan du försöka vara det själv. Den verkar ha "usel" batteritid när det kommer till filmvisning, men den slår ändå Nexus 4, vissa kollar sällan på film på mobilen, jag själv inkluderad. Om du läser/läst recensionerna som finns ute på xperia z så har nog ingen sagt att det är en usel produkt, snarare att det är den bästa på marknaden just nu, butterfly släpptes nästan enbart i usa.
    har fortfarande inte sett någon som gjort en ordentlig analys av "stamina mode" för att se hur den kan förlänga tiden på mobilen, men uppebarligen kommer det inte hjälpa på filmvisning, men dock för vanligt bruk.
    Ett batteri från Sony kan bli allt från 5-20% bättre efter ett antal laddningar (ungefär 14 dagars normal andäning, men kan bli bättre under de 50 första laddningarna), det har jag från en ingenjör på Sony. Sen vet jag inte vilken typ av batterier andra tillverkar använder. Sen skriver du att Sony har usel mjukvara, jag har jobbar i branschen ett tag, och det finns ingen tillverkare jag varit med om som har haft så mkt problem med sin mjukvara som HTC haft med sin. Samsung har även de fått dra tillbaka sina uppdateringar flera gånger, hur bra låter det?

4. youknow

youknow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Förstår inte varför vissa tar på sig "ansvaret att upplysa" andra vilken mobil som är bäst för just dom. (Vanligtvis är det tydligen också endast en och samma telefon som passar alla bäst)

Ok, du har fått säga vad du vill ha sagt och dessutom upprepat dig flera gånger. Vi är nu "upplysta" så du får gärna lämna XZ delen av forumet.

Soccom83 gillar detta.
  5. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Alltså de är ju knappast maniska. Det som dessa personer försöker förklara är att detta gäller inte bara Sony, utan även andra tillverkare. litium-batteriet funkar på det sättet. Det tar ca 1-2 veckor innan ett batteri får full kapacitet. Gäller iPhone, HTC, Sony o s v. Inget som är specifikt för Sony. Sedan vet jag inte själv hur engadgets test gick till. Många gånger gör de ju bara testet att köra i gång en video, och klockar detta. Sedan är det möjligt att appen Stamina bara är en parantes och möjligen inte funkar i verkligheten. Men man måste ju ändå undrar hur vissa tester kan få så usla siffror, och de som äger luren inte får detta? För mig talar det bara om att testerna är extrema helt enkelt.

Tycker nog de har släppt värdiga lurar. Xperia S är en väldigt bra lur, tyvärr så finns det andra saker som sänker den. Supporten har inte varit tipp-topp precis. Xperia V och nu Xperia Z är helt klart det bästa som Sony släppt på mycket länge. Så nog har de en skara beundrare tror ja. De växer ju uppenbart på mobilsidan. Och sedan att Apple leverera bra produkter gång efter gång, du har väl hört talas om Antennmissen?

Dåliga resultat? Sony har ju fått bra resultat i Benchmark både på Xperia V och Z, så undrar vilket sådant test som givit dem dåliga resultat? Men visst, kan väl hålla med om att jag varit en av dem som skrikit lite om Xperia V på sista tiden. Men det har väl inte direkt för min del handlat om resultat, utan om att Swedroid borde recensera flaggskeppen ifrån alla tillverkare som säljs i Sverige iallafall. Xperia V fick bara en liten snabbtitt och sedan skrev de att den hade taskig hårdvara o s v. Jag blev bara väldigt besviken att sidan som normalt sett gör de bästa recensionerna, faktiskt sket i att recensera en s k flaggskeppslur. Att man hoppar Xperia acro S kan jag förstå. Det var ändå en Xperia S i grunden. Just nu verka Swedroid i stort sett bara föredra att recensera produkter ifrån företag som släppt nexus lurar. Titta iPhone ägare. Deras iPhone 5 har på pappret sämre specs än Xperia Z men ändå så anser ägarna att deras dubbelkärna är bättre. Xperia V borde fått ett riktigt test. Thats it. HTC One krossar nog inte Xperia Z, inte så värst mycket iallafall. Men visst, intressant lur helt klart.

Bajs? Vem vill överhuvudtaget ha bajs på sin lur? Ger dig.... Jag förstår att du antagligen bara försöker visa en ståndpunkt för fanboyism. Men har då aldrig ens tänkt den tanke. Xperiabloggen visade en filmklipp på hur någon just tappade Xperia Z i en toalettstol. De var inte speciellt förtjusta. :) Om man väljer en Sony, eller en HTC handlar inte alltid bara om specs, utan om just sådana små saker. Zperia Z eller Xperia V faller många i smaken just för att man faktiskt kan använda den vid regnväder utan att behöva oroa sig. Själv vågar jag ärligt talat inte ta ut min Xperia S ur fickan vid regnväder. Men hade jag en XV hade det inte varit något problem. Nu tycker jag att många lurar som når Sverige är inte riktigt optimala (sony lurar iallafall) Jag saknar verkligen kameraknappen, som 2013 för svensk del är helt borta. XS, XP och XU är ju de enda med riktiga kamera knapp. Det är inte alls bra att den försvann.

Ok, måste faktiskt hålla med dig här. Erkänner mig skyldig på denna punkt litegrann. Har svårt att se mig använda något annat än Sony Ericsson lurar faktiskt. Att det nu står Sony på min senaste lur är enbart för att SE loggan finns på baksidan. Och just nu måste jag erkänna att jag är osäker på om man skall fortsätta med Sony. Jag gillar gränssnittet, och designen på lurarna. Men jag gillar inte Sony som helhet. För mig är de tyvärr lika illa som Apple. Men Sony mobila division visar på något sätt upp en annat tänkande mot resten av Stor Sony. Men du har helt rätt. Jag är helt klart blind, och jag vet att jag är det. Fast på sista tiden har jag gillat Samsungs gränssnitt. Men HTC.... fruktansvärt. En kompis har en HTC, och jag hittar fans ingenting i den. Den är helt värdelös i gränssnittet. Så man kan undrar hur mycket HTC förändrat detta i HTC ONE.

Last edited: 22 feb 2013
  6. Wafflez

Wafflez Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Men snälla lille vän, vem har sagt att folk kedjat sig fast vid ett märke för att dom tycker en ny telefon verkar intressant? ^^

7. Banan

Banan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Du glömde ödmjuk.
    Den enda del av din rustning som är gjord i folie är din hatt, men den sitter desto stadigare så det jämnar väl ut sej...

easycure1974 och Eeelgen gillar detta.
  8. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

du är ju galen... Ja jag köper bara Sony mobiler för att det är Sony som levererar just det jag söker i en telefon så jag ser ingen anledning till att köpa ett annat märke än Sony. När Någon annan tillverkare kommer med det jag vill ha så visst skulle jag kunna byta märke men det har inte hänt än

9. denoudsten

denoudsten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag funderar på att köpa ett bluetooth headset till min kommande XZ. Finns det någon som eventuellt kan svara på huruvida det är någon skillnad i ljudkvaliteten mellan att lyssna via headsetet och att lyssna med*lurarna direkt kopplade till mobilen?

10. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Skillnaden i ljudkvalitet handlar mer om hörlurarna än om du kör trådat eller ej.

11. denoudsten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok. Så att använda de medföljande lurarna via headset eller via tråd direkt till mobilen är ingen skillnad i ljudkvalitet?

Vill slippa "böka" med luckan.

12. Droidsson_1

Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Ja delvis, men nu ser faktiskt Z ännu bättre ut i verkligen och om jag skulle satsa på en färg hade det faktiskt blivit den lila, herregud den e schnygg ;)

13. Droidsson_1

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Jag körde STAMINA mode över natten - droppade 1-2 (en/två) % på 8 timmar!

Jag hävdar att Engadget förmodligen inte testat funktionen ordentligt, satt upp sina egna stamina-regler osv.

Jag är ledsen - det fungerar fint!

14. Droidsson_1

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Jag ger dig här lite sammanfattningar av stora siters åsikter:

GSMArena:

Phonearena:

Techradar:

Cnet UK

Stuff:

Jag vet inte, det känns som Sony har lyckats ganska väl - trots inte bästa skärmen eller batteritiden. Sen kan vi sitta och debattera huruvida vi är Sony-fans som inte ser ljuset osv. En sak är säker - det är en riktigt riktigt bra telefon!

PS. Jag orkade inte ta med ALLA recensioner men skummar man igenom de så ser man ett mycket positivt bemötande med få undantag.

Lycka till med Blinkfeed :cool:

Isengard, Magnum442, gusti och 3 andra gillar detta.
  15. Kherberos

Kherberos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Lycka till med Blinkfeed indeed, såvida hans telefon inte är DOA, har fläckar på skärmen eller något annat mjukvarufel vid leverans vilket inte skulle förvåna mig ett dugg med HTC :/

16. denoudsten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

17. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag skrev om man ser till det krast så ligger den efter.. S600 > S4 Pro :P

Men som jag skrev man märker nog inte nån skillnad i verkligheten kanske men det känns bättre o få 12000 på quadrant än 8000 typ.

Fö så verkar kameran få lite kritik om man läser Techradar och phonearena, så man ska nog inte bara läsa sammanfattningen. Det är helheten man ska kolla på.

Tycker Sony ska köra på linjen ZL, krympa, göra dom vattentät, tycka in bättre batterier så har du en lur som kommer slå de flesta.. design-mässigt och UI-mässigt om inte annat.

18. Stolle

Stolle Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sitter knappast och är orolig över prestandan i XZ. Att Samsung och HTC skulle släppa lurar som knäcker i benchmarks kan knappast komma som en nyhet.

Poängen är ju den att Sony för första gången släpper ett flaggskepp som inte ligger ett och ett halvt år efter. Man gjorde det med Arc, man gjorde det med XS. XZ sitter på ett chip som måhända är ett halvår efter, men är ändå bredvid Padfone 2 snabbast vid lansering.

Design och open source väger utan tvekan upp det för min egen del. Har inte ägt en Sony Smartphone tidigare, tvärtom dragit mig för att göra det.

Jag kan inte säga att jag ångrat mitt val efter tillkännagivandet av HTC One heller. Möjligtvis får jag revidera min åsikt efter släppet av S4, men den lär å andra sidan knappast vara en skönhet.. Samsungs lurar är ju sällan det, och kritiken mot dom är ju knappast obefogad.

Skickat från min XT910 via Tapatalk 2

19. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

20. SeaTHX

SeaTHX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Sony Xperia Z4 Tablet
    Välkommen till SONY :) Jag tror att du kommer att blir riktigt nöjd med din kommande Xperia Z. Du har rätt i det du skriver, XZ blir ju inte sämre telefon bara för att andra kommer med ännu bättre spec. Men det andra inte har är Sonys UI som jag personligen uppskattar, och hoppas du kommer även att göra det. Jag skulle jättegärna vilja roota och lägga in custom-rom men jag drar mig verkligen att göra det för jag vill inte blir av med SONYs UI <3

Last edited: 23 feb 2013