SonyEricsson och Android

Discussion in 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' started by Tobias901222, Sep 12, 2010.

1. Tobias901222

Tobias901222 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    Tjenare.
    Tänkte skapa litet Snackhörn här om varför SonyEricsson Släpper 2.1 så sent osv.

SonyEricsson vill bli störst med android varför släpper dom 2.1 så sent och jag läste också någonstanns att det kanske aldrig kommer komma 2.2 till X modellerna.

SonyEricsson Är ett stort företag.
    Dom har ekonomi till att göra enormt bra mobiler.

Varför mycket klagomål på X10an?

Det är en bra mobil,men android 1.6 ger inte snapdragon processorn en ärlig chans så 2.1 kan bara bli bättre. men HTC mobiler Desire har fått 2.2 så undra om SE vill fortsätta med android 2.2 på x modellerna eller dom släpper kanske SonyEricsson R10 i eller något.

Vi kan även snacka lite om vad som SE ska släppa för mobiler härnäst om någon hört något nytt om fler Android mobiler från dom osv:)

Och vilken äldre SE mobil är bäst? Jag vrål diggar T610 än:)

Och vilken SE lur är idag den bästa:)?

// Tobbe Android X10 :P

2. niklas.berggren

niklas.berggren Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vet inte om ni andra, men jag börjar bli väldigt trött på alla rykten och påhitt.....

Känns som om det är väldigt mycke oklarhet och där har jue faktiskt SE sig själva att skylla!

Förstår inte varför dom inte går ut med mer information ????

Sen har jag en liten undran till er andra med X10, känner ni er blåsta vad gäller dem senaste ryktena?

Jag börjar närmar mig punkten där jag letar vägar för att bli av med min X10a.....

3. Tobias901222

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    niklas.berggren .
    Jag känner mig inte så blåst.
    En 2.1 kan förbättra mobil enormt mkt.
    Men man vill ju den ska prestera som andra android mobiler i samma prisklass men är lite skeptisk.

1.6 med Desire hade nog presterat ungefär likadant som x10an gör nu.
    För Snapdragon processorn unyttjas bäst med 2.2 men med 2.1 utnyttjas den markant mera än med 1.6

Så man får väl bara hoppas på de bästa.
    Massa rykten går och folk som säkert låtsas vara SE själva.
    Men jag tror på en stor förändring.

4. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Sen är det tyvärr så att x10 är SEs första androidmobil som de förhoppningsvis lär sig mycket på. Det finns alltid en risk när man hoppar på första generationen. Trist men sant.

apropå rykten :)

"2 powerful high end smartphones will be launched soon by

One will be the successor to Xperia X10 (Android device with 3.0 Gingerbread and 1.2/1.5ghz processor)
    and the other one will be the Xperia X2 successor (Windows Phone 7 Device with 1.2ghz Qualcomm processor )

Its good to see keeping their next 2 high end smartphones a secret and it only shows that they have learnt from the mistake with the X2 and the X10

Both the devices will be out by the end of the year. "

"Yea the PSP Phone is just a rumor unfortunately. Its not likely that SONY will let use the playstation brand.
    Anyways I stand by what I posted earlier. SE will announce a new Android phone soon and believe me when they do, you all will be elated and pleasantly surprised too

Its going to be an EXTREMELY powerful device and one of the biggest launches in SE history. "

"The reason behind the contradicting statements is the fact that this device I am talking about, initially planned for an 8mp camera(it wasn't finalized then) but now its going to be a 12mp camera.

Remember that I don't get day to day news from on what they are doing and the developments to the future devices. The earlier info I had it was supposed to be an 8mp camera, but recent info suggests that a 12.2mp cam has been finalized.

And the 12.2 mp cam also will do 1080p video recording.

Moto and HTC are planning to come up with 1080p video recording phones by the end of the year too, so I guess has done the right thing by including 1080p video recording"

Från Esato (källan för det mesta vad gäller SE). Dock som de flesta rykten så ska de tas med en nypa salt. Jag tror dock på det här! :)

5. niklas.berggren

MINA ENHETER

Blåst är väl kanske fel uttryck..

Men om man nu ska lita på dessa rykten om att dom inte ska uppdatera något mer efter 2.1, så anser jag jue att OM man köper en lur för ~6k så borde dom väl "bry" sig om telefonen mer än ett år? FÖr en drastisk jämförelse, om du köper Windows så kommer det uppdateringar bra mycke längre än ett år?

6. Tobias901222

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    niklas.berggren

aa sant.Men Windows 8 är på ingång under 2011-2012 typ xD

även hört nåt om windows 9 runt 2014.
    Men Mobiler kommer bli bättre och bättre.
    Snart har man väl PS3 grafik i mobilen xD.
    why not? Det är ju så tekniskt nu för tiden:)

7. niklas.berggren

MINA ENHETER

Joo men bara för at det kommer nya operativ, så slutar dom inte uppdatera Windows 7 å dylikt?

Först nu är det väl som dom har slutat uppdatera XP?

8. Tobias901222

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    niklas.berggren aa jo sant.

Kommer ta ett tag innan Service packen kommer till 7.

Undra när de kommer:O

9. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    När jag köpte min SE x10 sades det att 2.1 skulle komma i slutet av året.
    Vi är inte i slutet av året och för min del har de blivit tidigare än sagt.
    Alltså positivt. Jag törs lova att de finns precis lika mycket problem på alla telefoner.
    De som säger mest av alla inför förändringar är väl SE och ovanpå det finns det
    50 olika tolkningar som resulterar i att folk spekulerar för mycket, målar upp onödia
    förhoppningar eller negativa tankar.

Som företag ska man naturligtvis uppge framtidsplaner för kunderna tydligt anser jag.
    Men ni får tänka på att det inte bara är att installera Android för SE som det är för
    er när ni flashar om telefonen.

När ni startar ert SEUS/etc - så förväntar ni er att det bara ska fungera.
    Ni pluggar in telefonen och följer instruktionerna på skärmen och allt flyter in klanderfritt.

I flera av uppdateringarna märker man "oj, nu scrollar de lite snabbare" etc. Positiva
    förändringar. Det är dessa som vi vill ha. Och det är det företagen bakom enheterna
    sitter å knåpar på för att vi ska få det så lätt som möjligt och saker ska fungera så
    bra som möjligt. Det ÄR inte bara att sparka in en vanilla android rakt upp å ned på
    custom hårdvara. Det måste fixas. Den måste testas. Bara en uppdatering testas
    säkert 500ggr så den installeras korrekt osv osv.

Det finns testversioner, QA (Quality Assurance), Final etc innan release. Många steg.
    Vi kan inte bara sitta å tycka och förvänta oss under på kort tid. Nu har Sony Ericsson
    tagit sig in på en marknad de gillar men kanske inte varit förberedda på hur det ser ut
    inom detta segment med hungriga användare etc etc.

De har berättat deras vision om att de ska bli störst och de har även påtalat att de
    kommer lägga mer tid på mjukvaran istället för halvdanmjukvara på ett muskedunder till
    mobiltelefon; iPhone 3GS är ju LÅNGT under x10 på all hårdvara men ändå känns den bättre. Nyckeln till det är bra mjukvara.

Jag talar väl eg. inte bara om SE utan generellt. Och vilket märke vi än väljer på telefon
    kommer vi att bli irriterade på något.

Mvh
    Anders

10. tlubtu

tlubtu Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Mycket bra sagt! Kan bara instämma! :-)

11. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Instämmer också. Men personligen tror jag att SE har ett rejält arbete framför sig om de faktiskt ska inta en ledande position, mätt i något annat än enheter sålda till första-gångs användare så att säga. Och då menar jag inte bara mjukvara utan även hårdvara (materialval, kvalitetskänsla) osv.

Jag tror personligen att den största anledningen till att SE lägger ner mycket krut på detta (SE är ju notoriska för att inte fixa sina feature phones) är att samma system kommer köras i flera och kommande mobiler. Med andra ord, när t.ex. X8 kör samma system som Mini, så blir det ett mindre arbete att fixa båda samtidigt, och därmed följer den "äldre" med på samma våg som den "nyare".

Förhoppningsvis kommer det en hel del intressanta släpp framöver med samma Android/UXP lösning, vilket i sig förmodligen garanterar fler uppdateringar för oss.

12. nioh

nioh Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är faktiskt nöjd med min X10.

Jag gick till affären med följande önskemål.
    1. *Naturligtvis vill jag att det ska vara lätt att ringa och skicka sms med den också. Med bra samtalskvalitet.
    2. Den ska va bra att surfa med.
    3. Den ska ha en hygglig kamera.
    4. Det ska gå att läsa PDF-dokument och Word-dokument i den.
    5. Mobilen ska ha en bra musik-spelare.
    6. Jag vill kunna spela roliga spel med den, den ska ha stöd för 3D.
    7. Mobilen ska kunna visa film bra.
    8. Den ska ha en bra kalender.
    9. Den ska ha en bra alarm-klocka, där man kan ställa in minst 2 alarm.
    10. Den ska ha stöd för wifi Wpa2-standard, eftersom jag har trådlöst nät hemma.
    11. Man ska kunna installera applikationer efter behov på den och anpassa för eget bruk.
    12. Den ska ha radio.
    Och den ska vara underhållande.

Bonus-önskemål
    *Fysiskt qwerty.
    *extra snabb processor.
    *Gärna smidig om möjligt.
    *stereo högtalare. (då mina walkman-telefoner innan har haft det och ger överraskande bra ljud för att va så små.)
    *Kunna användas som ficklampa.
    *Gärna trådlös hands-free.

Den har fyllt alla mina 11 viktiga krav (Radio tack vare MW600), och även flera av bonus-önskemålen. Inte smidig men den går dock ned i jeans-fickan bra för mig, stereohögtalare saknar jag litegrann. Fysiskt qwerty önskar jag mig fortfarande då jag alltid har haft knappsats på mina telefoner förrut, plus att jag skriver fort på qwerty. Smidig fick jag låta komma i andra hand då flera av mina grundkrav nästan kräver stor skärm.

Å andra sidan har jag nu fyllt mina krav genom att hittat en bra divX-spelare på market. Jag spelar nu PSX-emulator på den utan problem, vilket fyller mitt spelbehov utan problem då det finns massor av guldkorn att hämta där :). Skärmen är stor och som gjord att läsa text med, vilket gör att den är jätte bra för surfning och dokument, plus att webläsaren som man fick med från början va överraskande bra tycker jag.
    Mediascape tycker jag också om förrutom att den inte har stöd för DivX. Men annars gillar jag tänket bakom den.
    Jag förstår inte alla som klagar på samtalskvaliteten i sina X10:or, jag tycker min fungerar alldeles utmärkt, kanske jag som har för låga krav??.

På det hela taget är jag mycket nöjd, för jag har anpassat min telefon och lagt genvägar såsom jag vill ha det för snabb access till det som är viktigt. Och så har jag kompletterat med appar och spel från android market när det man fick med från början inte räckte till.
    Kanske skulle jag ha varit nöjdare med en HTC desire eller iPhone? Jag vet inte faktiskt, HTC Desire har ju fått froyo och genom det stöd för flash som jag önskar. Men annars saknar jag inte något annat som froyo erbjuder, för jag tycker att den moddade versionen av Donut räcker till, och prestandan i min telefon är fullt tillräcklig för mej. Däremot fick jag med X10:an 4"-skärmen som jag är supernöjd med, kameran är också fantastisk för att vara mobil, ljud-kvaliteten med egna hörlurar i MW600 häpnar.
    Tror inte att jag varit lika nöjd med en iPhone då den inte är lika anpassningsbar som en Android-lur.
    Multitouch saknar jag inte, bara litegrann när jag spelar spel. Men jag skulle mycket hellre ha en BT-joypad eller BT-qwerty till telefonen, fick jag det skulle jag sluta önska multitouch direkt.
    Men fysisk qwerty som är det jag saknar allra mest, saknas ju på både Desire och iPhone också.
    Summa sumaren, jag har väldigt svårt att vara missnöjd med min telefon då den fungerar så himla bra och stabilt. Jag har haft den sen i april och den har inte krashat en enda gång så att jag varit tvungen att starta om den på grund av det. :) Känns som om jag är en av få här som har fått ett bra exemplar av X10-telefonen med tanke på hur mycket alla klagar.

13. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Nej, du har nog fått på ett ungefär ett likadant exemplar som övriga.
    Det är bara väldigt lätt att klaga när man redan är irriterad på att folk lallar
    2.1/2.2 och vi själva får sitta med 1.6.

Visst, det kommer - men jag tror en stor irritation är det och då blir hela produkten
    värdelös. Jag är på det hela väldigt nöjd med min. Jag har pillat på många andra.
    De andra erbjuder saker som min inte gör och vice versa.

Sålänge jag inte känner "fy fan" om min telefon kör jag vidare. Och något sådant känner
    jag absolut inte :)

// A