SOS. Hjälp mig välja telefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av todiloo, 8 aug 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. todiloo

    todiloo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå. Så här ligger det till:

    Ska köpa mobil och har redan snöat in så jag känner till mycket om Android, även provat en del. Har ändå svårt bestämma mig.

    Blev påflugen av en försäljare från Tre på stan (förra veckan). Jag frågade vad en HTC Legend skulle kosta, fick svaret 399 per månad, 24 månader (Pott). Tyckte det var för mkt (då jag sett det tidigare i affär) hon ringer sin chef och jag får priset 299 kronor, och tackar jag. Idag upptäcker jag i en tre-butik att 299 är nya standardpriset (eller det kallas väl kampanj, men de lär ju aldrig höja igen. lite sur.)

    Jag undrar också om jag gjort rätt val av mobil, diskuterar med säljarna i butiken. Jag funderade väl mest på Samsung Galaxy S som alternativ, men det dissas av säljarna som tycker jag ska skaffa en X10:a.

    Nu sitter jag med en X10 och en Legend kommer på posten. (tanken är att jag ska lämna tillbaka den ena). Min valsituation:

    a) vill jag ta Legenden (299 per månad, som jag får använda, 24 mån)
    b) vill jag ta X10 (399 per månad som jag får använda, 24 mån)
    c) vill jag inte ha någondera utan altenativ vaddå?

    HJÄLP! (tänker använda telefonen för ringa, mp3, kalender och internet, främst)

    ps. ytterliggare fråga: finns någon annan anledning för tre att så starkt promota X10?
     
    Last edited: 8 aug 2010
  2. ricgus3

    ricgus3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag hade samma problem för 1 månad sedan men islutändan valde jag legend som jag e skit nöjd med!
    Jag hade spanat in galaxy S för den är ju i klass en av de bästa nu. men jag kom på att jag kommer inte utnyttja alla miljoner funktioner eller all processor kraft den har. och då är de inte värt att lägga pengarna då den är rätt dyr. jag valde legend för den e billig och väldigt bra och stark mot vad man får för pengarna. den är ju inte lika kraftfull som galaxy eller desire men jag är väldigt nöjd med den ialalflal då jag känner att den har allt jag behöver.

    jag tittade först på x10 men mina kompisar sa att de inte va så mycket att hänga i julgranen då den är för liten (enligt dem) att skriva på, men de finns ju tangentbord sa jag, de svarade med att; vad är de för poäng att ha tangentbord till en mobil som är gjord med touch? då försvinner ju hela charmen med de? dock r de najs om man har emulatorer på mobilen med tangentbord.

    Du får betala rätt dyra priser låter de som. har du funderat på andra operatörer?
    jag kollade igenom abonemang och operatörer lite innan och "skräddarsydde" ett eget paket som naturligtvis säkerligen redan fanns någonsanns men som inte presenterades för mig.

    jag betalade 1800 kr i butiken för telefonen och betalar 100 kr i 24 månader med abonemanget snackis 0.19. + medium surf.

    så ca 200 kr i månaden som jag inte får ringa för. men jag ringer och sms:ar billigt till alla.
    ca 200 kr = 39 abonnemangsavgift 69 surfpakt 100 för mobilen.

    Fråga dig själv också. vill du verkligen ha de värsta? elller ja de vill man ju., men behöver du verkligen det värsta? vissa av oss är ju sådanna som behöver de o andra inte. som jag
     
  3. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Varför dissade de SGS och hissade X10...? Brukar ju vara precis tvärtom...
     
  4. four911

    four911 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bind inte din telefon i 24 månader. Dumt, mycket dumt.

    Köp istället (gärna Desire, den bästa) för 4600 kr, och skaffa ett exempelvis Telia Max 25 surfpaket. 100 kr i månaden, gratis sms, gratis surf mm. Sånt tycker jag är mest värt.
     
  5. todiloo

    todiloo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    "Varför dissade de SGS och hissade X10...? Brukar ju vara precis tvärtom..."

    Ja det undrar jag med. Deras motiveringar var, om jag minns rätt:

    * Samsung struliga. Problem med hårdvara, uppdateringar, man får lämna in.
    * SonyEricsson bra på sync med dator
    * kameran på SE bättre

    De föredrog även X10 före Desire.

    Bristen på multi-touch lyftes i princip upp som en fördel, "lättare surfa med en hand".

    Ska tilläggas att de själva valt att använda x10 privat.
     
  6. todiloo

    todiloo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    re: Four

    Mja, gillar inte heller 24 månader, går dock att byta mobil efter 18 utan att man fortsätter betala på den gamla.

    Räknar jag på det så blir det billigare för mig än att köpa. (har max25 idag). Kommer ligga kvar på samma månadskostnad (med Legend) fast får en telefon.
     
  7. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Fel forumdel. Hoppa till Köpråd!
     
  8. four911

    four911 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låt mig räkna :) detta gillar jag.

    a) vill jag ta Legenden (299 per månad, som jag får använda, 24 mån)
    299*24 = 7176 kr totalt (ingår surf, gratis sms och allt sånt i den kostnaden?)

    Jämför med att köpa:
    4200+98*24(telia max25+mobilsurf) = 6552 kr totalt Plus att du under hela perioden är OBUNDEN, vilket är en enorm frihet.

    Tar du istället Desiren blir den totalt kostnaden ungefär samma som om du binder dig 24 mån, fast du då blir obunden, och får en bättre mobil.

    Övertygad?
     
  9. todiloo

    todiloo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    :) Uppskattar ditt försök. Tyvärr inte övertygad.

    För att göra jämförelse:
    för de 300 kronorna får jag skicka sms och ringa. (69 öre minut, 69 öre/sms). man drar av 49 eller 89 (beroende på önskad hastighet) på nätet. säg 89 kronor.
    Då återstår 210 kronor att ringa för.
    Om man skickar 100 sms per månad (som man får gratis med telia max 25) så återstår 140 kronor av min pott per månad. Minuttaxan aningens högre, så vi slipar av 20 spänn till.

    Återstår då 120 kronor per månad som jag har till godo coh som jag inte hade haft med max 25, det vill säga 2880 kronor över 24 månader.

    Jämför man då med max 25 erbjudandet så blir det:
    7176 - 2880 = 4296

    Sen har vi kapitalbiningen: jag behöver inte gå in med 4200 kronor direkt, utan kan investera dem på börsen och få ränta. Dock lite gambling ;)

    Däremot: trevligt vara obunden!
     
  10. four911

    four911 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skickar du bara 100 sms per månad och ringer så pass lite, så visst får du ihop siffrorna då, men du betalar ju fortfarande 300 kr i månaden. Men jäkligt tråkigt att aldrig få skicka mer än 100 sms per månad? Jag skickar själv snabbt 100 sms på ett par dagar. Samma med ringpotten. Hos Telia Max25 ringer du dessutom gratis till alla som har Telia och Halebop, vilka är riktigt många.
     
  11. Herrolsson

    Herrolsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tar galaxy s alla dagar i veckan.
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Men de pengarna du "får över" får du väl inte direkt ut i kontanter?
     
  13. iNDePeNDeNt

    iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    336
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Dom där 120 kr du får över varje månad kastas ju i sjön vet du väl? Tre pott nollas varje månad, så det du kan ju inte samla pott om du trodde det... Vet inte om du visste det, men verkade inte så på ditt resonemang.
     
  14. todiloo

    todiloo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, såklart. De kommer jag ringa upp. Enligt ett tidigare kvartals räkning, så kommer jag klara mig precis med potten.

    Skickar 100 SMS enligt min egen statistik.
     
  15. iNDePeNDeNt

    iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    336
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ok, då så. :) Synd dock att dom slutade med det på pott abonnemang, hade vart fint som snus om man kunnat samla pott! :P
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.