Soundbar

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Kristy, 18 nov 2021.

Taggar:
  1. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag kommer att köpa ny TV under rean, och först hade jag tänkt hålla till godo med de inbyggda högtalarna men så bestämde jag mig för att skaffa en soundbar trots allt. Tyvärr är jag totalt okunnig inom området, så jag skulle verkligen behöva all hjälp jag kan få.

    Det skall främst vara till att se på film, serier och naturprogram, så jag antar att mellanregister och diskant är det viktiga. Jag uppskattar ett klart och fylligt ljud, även vid låg ljudnivå. Subwoofer tror jag inte behövs. Ljudnivå är inte alls viktigt eftersom jag i regel håller volymen så låg som möjligt för att ändå kunna höra bra.

    Jag är osäker på prisnivå eftersom jag aldrig tittat på det här tidigare utan bara bestämde mig hux flux, men kom med lite förslag på vad som kan vara vettigt så får vi se vad vi landar i. :)

    Tack på förhand!
     
  2. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    LG Soundbar SP11RA

    Billigare blir nog svårt. Grym soundbar, kolla tester på nätet.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    En fundering - kan man även använda en soundbar för att exempelvis streama musik, eller är den bara till TVn?
     
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    de allra flesta har blåtand för stream.
    Sen har du Sonos olika modeller som agerar som Wi-Fi högtalare
     
    Kristy gillar detta.
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Du kommer bli överöst med förslag. Sätt en prislapp så blir allt lättare
     
  6. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Oj... Jag vet ju inte vad man får för pengarna. Jag hade egentligen bara tänkt mig en soundbar, inte ett helt hemmabiopaket. Av det lilla jag såg när jag var i affären idag tänkte jag 3-4 K, men vill inte vara dumsnål. Jag kan absolut gå upp en del om man även kan använda den till musik.
     
  7. Gurkburk

    Gurkburk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Vet inte hur den låter till musik, men har typ föregångaren och ser mest på serier och film. Tycker den fungerar fint till det, man kan spela musik också men blir lite som det brukar när en enhet skickar ut ljudet och man får inte den riktiga stereo upplevelsen. Men den duger säkert till de flesta.

    Samsung HW-Q810A (Hemmabiosystem)

    Denna har Spotify Connect, AirPlay 2 och Bluetooth.
     
    Last edited: 19 nov 2021
    Kristy gillar detta.
  8. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 026
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag köpte nyligen en LG SN8YG, och så här långt är jag nöjd. Gör sig absolut bäst när den matas med Atmos eller DTS-X, då ger den ett riktigt stort och fylligt ljud med bra höjd. Den är något svagare på surround-ljudet, men det finns extra bakre högtalare (mitt personliga Black Friday-span) att köpa till om man så önskar.

    När det kommer till streaming så har många av LGs och JBLs soundbars stöd för både Spotify Connect och Chromecast Audio. Helt klart att föredra före Bluetooth.
     
    Kristy och qnorsten gillar detta.
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Om du verkligen vill satsa på ett bra effekter, tydlig konversation och enkelhet så är Sonos Beam riktigt fin.

    Men den levererar absolut bäst till tv och film, inte musik
     
    Kristy gillar detta.
  10. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Gå upp en tusing från 4k så får du en Sonos Beam. Grymt bra ljud och perfekt kunna köra musik enkelt också. Varning dock för att du kommer spendera mer pengar på Sonos de kommande åren ;)
     
    Kristy gillar detta.
  11. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Hojta gärna till om du hittar något bra BF erbjudande på dem (SPK8-S?). Då jag också spanar efter dem. Jag behöver dem inte egentligen men om de går ner lite under black Friday så blir det nog svårt att motstå.

    Jag slog till på en oled 55 B1 och SP9YG bundle förra helgen. Är min första soundbar eller ens hemmabio system, så har inte jättemycket att jämföra med, men klart prisvärd. Tycker det är bra tryck speciellt om man matar den med Dolby Atmos. Går prima att casta musik från Spotify på telefonen till den också. Enda jag ogillar än så länge är att jag var tvungen att installera Google home appen för att kunna koppla upp soundbaren på wifiet.
     
    Last edited: 19 nov 2021
    Kristy gillar detta.
  12. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 026
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Tills Sonos bestämmer sig för att lämna äldre enheter bakom sig igen och du måste byta ut allt. :P
     
    Kristy gillar detta.
  13. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    När jag tänker efter lite börjar jag inse att en soundbar inte bara är en soundbar utan faktiskt början på ett helt ljudsystem. Jag har inget uppkopplat sådant idag, så det känns som det inte bara är viktigt att få en prisvärd och bra soundbar utan också att tänka efter noga vad som är värt att satsa på i framtiden. Vilket märke skulle ni rekommendera om man så småningom vill bygga på? Det är som sagt ljudkvalitet och fyllighet i mellanregister och diskant som är det viktiga för mig, bas och ljudvolym är inte så noga. Att det är lätthanterligt och användarvänligt är också viktigt eftersom jag inte är så teknisk. :)
     
  14. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    LG Soundbar SP11RA

    Gå upp till denna prisklass så har du något i toppklass som håller ett tag. :)
     
    Kristy gillar detta.
  15. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Priset går bra, men jag känner att för stunden vill jag nog bara ha en soundbar utan subwoofer - jag har nämligen inte plats för fler högtalare i rummet där TVn står för tillfället! :P Jag skall förhoppningsvis flytta snart och då löser det sig, men just nu är det så.
     
    Ugga gillar detta.
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Förstår vad du menar med att du inte vill ha en subwoofer men herrejävlar vilken skillnad en sån ger. Har insekter 15 år kört ett 5.1 system som jag började köra utan subwoofer, när jag var hos en kompis och hörde skillnaden blev det ett köp direkt. Den gör en sån otrolig skillnad
     
  17. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Okeeej... Jag måste erkänna att jag inte är helt på det klara med vad en subwoofer egentligen gör - jag trodde det var mest för bastoner och för att ge mer ljudvolym. Men så kanske det inte är?
     
  18. dartan

    dartan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Om du enbart tittar på film med dialog o myspys så klarar du dig bra utan sub. Så fort du tittar på en actionfilm eller dylikt med explosioner, dova ljud och allt annat som skiljer från "Bridget Jones dagbok" så ger en sub i mitt tycke 40% mervärde totalt.
     
    Kristy gillar detta.
  19. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag håller fast vid en Sonos Beam
     
    Kristy gillar detta.
  20. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jaa, jag tittar ju på en hel del action förstås... Får tydligen ta en funderare till då om det går att möblera om lite. Tack! :)