Fråga: Source code

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av aladdin, 31 maj 2012.

  1. aladdin

    aladdin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samsung släppte källkoden till Noten nyligen. Det jag undrar är... vad är det till för nytta? Vad kan man jämföra Source Code med. Sammanfattat, vad händer nu med källkoden släppt? Vad kommer förbättras osv
     
  2. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Om du kodar ett program i t.ex. Java så måste den kompileras innan den kan köras. Det betyder att dina instruktioner görs om från människospråk till datorspråk.
    När man säger att någon programvara har öppen källkod menas att du som användare har tillgång till både den körbara filen och till de kod-raderna som skapade filen. Alltså kan du som användare göra en ändring i källkoden och själv kompilera din egna körbara fil med dina egna finesser.

    Samsung har alltså släppt källkod för ICS Kernel för Note. Det betyder att utvecklare på XDA kan lägga till sina egna kodrader och kompilera mer exotiska kernels för oss andra. Kerneln är något som du som användare inte ser vid anvädning av telefonen. Det är mer en slags länk mellan operativsystemet och hårdvaran i mobilen. Lite som drivrutiner, slappt sagt.

    Det räcker med att du tar en sväng till forumavdelningarna för SGS/SGS2 här på swedroid eller XDA och kolla vad deras kernels erbjuder. Oftast handlar det om optimeringar för bättre flyt i gränsnittet, bättre batteritid, snabbare grafikprestanda, öppna möjligheter för överklockning och undervoltning. Även ljud och bildförbättringar har gjorts för SGS/SGS2 som förmodligen kan portas till Note (kolla upp Voodoo).

    Källkoden tillåter också utvecklarna från CM9/AOKP att enklare ge stöd för en större del av hårdvaran i en given telefon.
     
    Last edited: 31 maj 2012