Spännande tanke: Är Google Pixel ett experiment?

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av Machinulis, 7 feb 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror jag absolut inte. Marknaden i Asien är alldeles för stor och priskänslig för det och i Kina körs ju inte ens googletjänsterna. Däremot kanske Xiaomi och BBK skulle få det svårt i västvärlden. Men det vore ett intressant experiment. Kanske skulle Xiaomi, BBK och Huawei skapa ett eget OS.
     
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    På deras lokala markander kör dom ju inte google tjänster men finns många kinesiska företag som säljer globalt och skickar med Google tjänster.

    Men problemet är väl att det skulle vara tusentals företag som skulle stämma Google för konkuransbrott om det drog in tillgången till öppna källkoden till Android, Amazon Fire TV skulle nog vara den som står först i kö genom att Google skulle förstöra deras plattform då och ännu färre konkurrenter finns på marknaden för TV boxar.

    Även företag i Kina på den lokala marknaden skulle stämma Google eftersom det inte kan släppa telefoner byggd på Android med sina egna tjänster lokalt, och det globala som säljs i Europa USA etc.

    Dra in tillgången till Android har inte bara med Google tjänsten utan allting som byggs på Android skulle försvinna.
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Man undrar om inte Google i efterhand ångrar att de gjorde Android för fritt så att säga? Särskilt Samsung hade sina samarbeten med Microsoft plus att de utvecklade sina egna tjänster typ Bixby. De verkar i vart fall ha vänt lite av utvecklingen i och med Pixel lurarna. Samsung har delvis gått in i fållan igen utan att avvika allt för mycket.
     
    stelex gillar detta.
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Samsung har ju gjort försök att lämna Android för Tizen för mobilen det släppte ju några modeller med Tizen istället än Android för testa se hur det skulle gå gick ju inge bra, det lyckas inte få några appar, samma problem med Smart Klockorna det har ju envisas med Tizen där också tills det gav upp och återgick till Android igen.

    Det enda plattformen Tizen har lyckas fånga utvecklare till är på TV marknaden.

    Men jag är ganska säker på att om Samsung skulle ha slutat helt med Android på mobilerna gick på Tizen på varenda modell det skulle inte vara många sålda samsung telefoner då speciellt i Sverige. Vem skulle skaffa en telefon utan stöd för BankID.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Det är sant mobilgurun Tomi Ahonen sa att ju längre tiden går desto svårare blir det för nya operativsystem på mobiler att slå igenom. Samsung skulle i så fall ha gått all in på Tizen från början.

    Nu är det låst mellan iOS och Android.
     
    Macke.M, stelex och Kristy gillar detta.
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Så är det ju eftersom ett nytt OS kräver först och främst ha applikationer för att folk vill köpa enheten, och vilket företag vill lägga miljoner kronor på utveckla appar och underhålla till ett OS som inte har några användare i större skala.

    Ska ett nytt OS komma in på marknaden är det nog bäst att utvecklarna av OS har fet kassa och kan betala företag till utveckla appar till OS och underhålla det i minst 5 år framöver.

    Lite som Samsung har gjort med Samsung TV skaffa ensamrätten till streamingtjänster i några år så folk har valt köpa samsung TV framför konkurenterna och därmed skaffad folkbas för Samsung TV.

    När Kontrakten med Boxer, Com Hem (Tele2), Discovery, etc löpte ut så kom dom till Android TV också.

    Men bara det hjälper inte heller krävs faktiskt att OS är bra också så det kan konkurrera så det vill fortsätta köpa enheterna även när apparna börja komma till andra plattformar också så man bibehåller kundbasen till OS får att apparna ska försätta existera även utan få betalt för det.

    LG köpte också rättigheter till vissa.

    Det är typ enda sättet för nytt OS komma in men problemet är att det flesta apparna idag redan finns på iOS och Android så det lär kosta extremt mycket få kontrakt för typ Facebook dra tillbaka sin app från Apple Store och Google Store för det nya OS. Skulle nog kosta mång miljarder ta tillbaka ensamrätten av populära appar.
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Ser ut som halvledarbristen lättar något:
    Foxconn says shortages are now easing - Pocketnow

    Spanien och Italien har tillkommit för Pixel 6. Kan man hoppas på en onlineförsäljning i Sverige så småningom för Pixel mobiler?
    Om inte nu men när det är dags för Pixel 7.:)
     
    Kristy, Macke.M och stelex gillar detta.
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det släppte till Singapore idag också.
     
    stelex gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
  10. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Manicken och Kristy gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag hoppas att Pixel 7 serien kommer till Sverige. Men med Google vet man aldrig.:)
     
    Kristy gillar detta.
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    stelex gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Timpppa, spigen, Manicken och 9 andra gillar detta.
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Halvledarbristen börjar lätta. Intel, TSMC med flera har ju även nya fabriker på gång:
    Halvledarkrisen: Chipbrist har vänt till överflöd på sina håll (nyteknik.se)

    TSMC to build new chip factory in Taiwan's southern city amid shortage | Reuters

    Så det borde vara läge för Google att expandera till fler länder i och med Pixel 7 serien.
    Mobilförsäljningen har ju dessutom sjunkit så det borde göra att det är lättare att få tag på halvledare:
    Mobilleveranserna sjönk med 9 procent | Mobil

    Känns som den perfekta stormen för Google att gå in och ta marknadsandelar i fler länder.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Verkar som om Google äntligen har bestämt sig för att konkurera "all in" så att säga. Pixel 7 serien kommer till Indien och även till Sverige som det ser ut. Tycker de borde ha expanderat tidigare men bättre sent än aldrig.:)
     
    Last edited: 24 sept 2022
    AndliN, livinl0ud, stelex och 2 andra gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Google är riktigt oroliga för att iPhone växer så pass mycket i USA och en del andra marknader.
    Förklarar varför de expanderar till fler länder med sina Pixlar:
    (938) Android is losing share, Google is worried - YouTube

    Sen ska de ge extra support till Samsung, Xiaomi och OnePlus. Vad kan det innebära för andra märken som Motorola, Sony, Nokia etc..?
    google.PNG
     
    Kristy gillar detta.
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Lite läckor om Googles långsiktiga planer:
    Huge Google Pixel roadmap leak lays out the next few years of hardware plans (androidpolice.com)

    Lite oroväckande att a serien kan komma att tonas ner med lanseringar kanske vartannat år, eller rent av försvinna. Ungefär som med Apple med deras SE. Ett misstag i så fall tror jag. En årlig lansering känns rimlig.
    Inget är väl skrivet i sten. Men nuvarande strategi känns bra. Inte en överdrivet stor produktportfölj men mer än bara en enda mobil.
     
    Kristy gillar detta.
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag gillar den inte alls. Tycker att Pixel-serien spretar väldigt mycket och saknar en röd tråd mellan modellerna.
    • Pixel 7 och Pixel 7 Pro är ungefär lika stora och väger nästan lika mycket - vill man ha ett kraftfullt alternativ i mindre format så får man välja nåt annat
    • Pixel 7 Pro har kurvad skärm och Pixel 7 har platt - det är betydligt mer Pro med platt skärm eftersom det ger mer korrekt återgivning på skärmen
    • Pixel 7 har den mest tåliga konstruktionen med matt aluminum på kanterna istället för polerad aluminium som plockar upp repor extremt lätt
    Jag önskar att Google erbjöd två flaggskeppsmodeller av Pixeln - en i litet format med en skärm runt 6 tum och en större runt 6.8 tum. Utöver skärm- och batteristorlek ska de vara helt identiska (samma kameramoduler, 120hz, platt skärm, hållbar konstruktion utan polerad aluminium). Jag hade gärna önskat en plastbaksida eller matt glas för att öka hållbarhet/minska fingeravtryck.

    Givetvis ska A-modellen finnas kvar med målsättning att vara den mest prisvärda mobilen på marknaden (vilken den är i mitt tycke).

    Jag tycker att Google var helt rätt ute med Pixel 4-serien. Ingen "Pro" utan istället en XL-modell för den som vill ha större skärm. Suverän design (bortsett från den enorma pannan ovanför skärmen). Efter det har deras produktstrategi kraschat.
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jo en lite mindre Pixel 7 hade inte varit dumt. Den kurvade displayen på Pro känns märklig också.
    Men grund strategin med tre varianter känns bra.

    Mjukvarumässigt verkar det i det stora hela ha varit mindre buggar än med 6 serien. Dock hade vi i Sverige samtalsproblemet.

    Det går alltid förfina och putsa på en strategi. Jag tror dock det är en dålig ide att försöka göra A serien till nåt som kommer med långa mellanrum bara för att Apples SE uppdateras mer sällan.

    Google får väl säkert en del feedback så man får se hur nästa år blir.
    För den Svenska marknaden hoppas jag att de expanderar även till Tre, Telenor och Tele2.
     
    Last edited: 23 dec 2022
  20. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    För mig personligen har Pixel 7 Pro varit en sämre upplevelse än 6 Pro var. Samtalsbuggen var väldigt kritisk och scrollbuggen är fortfarande inte löst vilket gör att jag inte har nån lust att använda 7 Pro till något annat än fotografering.

    Men det varierar lite från användare till användare. Finns rätt många här i forumet som inte haft några problem alls med 7 Pro.
     
    Johnh3 gillar detta.