Tips: Spara 15-20% batteri\dag

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av calippo, 22 jun 2012.

  1. calippo

    calippo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tankade ner en app som heter Android Assistant, mkt användbar. Där finns en funktion som heter Auto Boost, den har jag ställt in så att den dödar massa skit i bakgrunden en gång varje timma. Den har gjort så att mitt batteri ligger på 15-20% mer varje dag än tidigare. Och då surfar jag, lyssnar på WIMP, plus en del annat.

    Så testa den, funkar kanon för mig! Inbillar mig att mobilen känns rappare oxå <3
     
    Last edited: 22 jun 2012
    tjorwen, Galaxxy och kimmoet gillar detta.
  2. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Mycket bra program! Standard i min programsamling sedan år tillbaka! :innocent:
     
    kimmoet gillar detta.
  3. calippo

    calippo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack vare dig att jag hittade denna utmärkta app, såg att du rekommenderade denna i nån tråd :)
     
  4. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Man ska inte stänga av program... failapp
     
  5. pebo

    pebo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Med den motiveringen så slutar jag härmed att stänga av program....
    ;-)

    Not sent from an iProduct...
     
  6. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Den stänger inte av program, den rensar ur programmen ur ram minnet.
    När man är redo att använda dem igen håller man in home knappen tills man får upp multitasking listan och väljer programmet igen så är man fit for fight!

    Är du rädd för att ett program skall bli korrupt eller sluta fungera, i inställningar markera programmet som ignore.
     
    Last edited: 22 jun 2012
  7. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Den avslutar med andra ord de cacheade processerna vilket gör att appar man startar/växlar till får börja om från början vilket ofta tar längre tid.

    Appar som drar batteri även när man inte aktivt tittar på dem använder oftast säkert som services, alarm, broadcast receivers och location listeners vilket gör att de inte påverkas av att du dödar processen då och då. De startas nämligen automatiskt om av android ändå när det är dags för dem att göra något.

    Är väl egentligen bara enkla appar som drar cpu av misstag efter man lämnar dem det skyddar mot. Och de dyker ju ändå upp i batterianvändninglistan ganska kvickt så man vet vad man ska avinstallera.
     
  8. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Det är precis vad jag är ute efter. Har jag använt ett program och vill avsluta det, stänger jag av det.
    Vill absolut inte ha det körandes i bakrunden. Det skall ta längre tid att starta programmet.

    Vill jag ha ett program igång i bakgrunden med tillhörande services, tex Twitter låter jag det vara.
    Det är "JAG" som bestämmer över mitt linux system, därför har jag ingen iphone.
    Punkt!
     
    Last edited: 22 jun 2012
  9. calippo

    calippo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Största fail:et är du Facit. Min mobil sparar massor med batteri, känns rappare och dessutom tar inte programmen längre att starta. Känns förbannat dumt att inte utnyttja en sån fin app då. Så Facit... You failed!
     
  10. hardc0re

    hardc0re Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tänker inte uttala mig om det här programmet för har inte testat det men generellt sett så bnrukar dom inte ge så mycket för 90% av grejerna dom fimpar autostartar direkt igen.

    Vill man göra det på riktigt drar man ner en app som kan döda autostart triggersen vilket gör att grejerna slår inte på innan du slår igång och dom slår verkligen av när du slår av.

    https://play.google.com/store/apps/...=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5ycy5hdXRvcnVuLnBybyJd

    Det där använder jag för det men finns säkert andra som fixar samma sak .

    Sen för minneshantering allmänt kör jag v6 supercharger script det ger en jävligt mycket rappare lur handlar mer om minnesprioritering det dödar inte grejer kan varmt rekommenderas gör en jävla skillnad rätt confat.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=991276
     
    Mattinsson gillar detta.
  11. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Det är mest troligt för att du har en massa failappar... En korrekt använd android behöver inte ha något task killer och fungerar bättre utan.
     
  12. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Det körs inte i bakgrunden, det ligger kvar i minnet... Stor skillnad. Ram drar ström oavsett om det är tomt eller fullt. Så vad spelar det för roll om det ligger kvar där tills antingen det utrymmet behövs och android använder det till något annat eller att du vill åt programmet igen och det startar snabbt.
     
    moody och brobjo gillar detta.
  13. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Ett annat tipps för att spara batteri med en androidlur är: Ha inte fler appar installerade än du VERKLIGEN behöver och använder! Desto fler appar man installerar desto mer släpper man kontrollen över luren. Var kritisk och avinstallera allt du inte regelbundet använder. Bara ett tips alltså. Vet man att apparna man har är batterisäkra så är det ju inget att bry sig om, annars prova att avinstallera något eller några om batteritiden börja bli för kort.
     
  14. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Last edited: 24 jun 2012
    brobjo gillar detta.
  15. calippo

    calippo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om jag nu sparar 15-20% av batteriet varje dag genom att köra denna app, och jag inte märkt av ett dugg att luren har blivit instabil eller apparna heller för den delen.

    Så vad finns det för anledning att inte köra den? Det är ju inte så att mobilen kommer explodera eller dylikt. Länkarna du angav ger jag inte mkt för.

    Så gott folk, testa och kör några dagar och återkom om det gjorde nån skillnad för er!
     
  16. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Funkar det för dig så har du antagligen buggiga appar installerade. Och då är det nog enklare att köra på som du gör om du inte orkar reda ut vilka appar det är för att kunna felanmäla/avinstallera dem.

    Är väldigt synd att det går göra såna fel på android. I allmänhet verkar många android utvecklare göra sitt yttersta för att få med fel i sina appar som drar ner batteri tid utan att vi som användare enkelt kan se vilka appar som orsakar det. :-\
     
  17. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER


    Visst...om det funkar för dig är det ju alldeles utmärkt men jag anser att det är mest en placeboeffekt. Däremot kan jag rekomendera att man använder apps som loggar batterianvändningen (t.ex. watchdog) så att man kan avinstallera de appar som drar onödigt mycket batteri.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zomut.watchdoglite


    Och att avfärda Google egna utvecklare med "Länkarna du angav ger jag inte mkt för" känns ganska förmätet.
     
  18. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag kan hålla med om att taskkillers ställer till med mer skada än nytta på en teoretisk Android.
    I praktiken finns det däremot mycket som inte fungerar som det ska. Facebook-appen tex, ligger och snurrar på 16% cpu-användning konstant, om jag inte ser till att stänga av den helt efter användning. Hade jag inte själv vart medveten om det och sett till att stänga den, skulle jag nog sparat en hel del på att få den bortrensad.
    (på vägen till jobbet glömde jag tex stänga det, ser jag nu, tack vare detta rök 10% av batteriet under en timmes tid i byxfickan)
     
  19. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det är väldigt synd att fler inte klagar på Facebook appen, både till Facebook support och som review på Google Play. Då kanske Facebook får tummen ur och fixar sin app.

    Detta gäller givetvis inte bara Facebook appen utan alla andra appar som "gör" saker i onödan. Inte alltid så lätt att hitta dessa appar eftersom det inte alltid orsakar direkt batteri användning så att det syns på batterianvändningsvyn. Som tex Spotify som sett till att deras process alltid ligger kvar i minnet vilket gör att andra appar man använder behöver startas om från början oftare än nödvändig (vad som ser ut att hända är att så fort Android ska frigöra minnet Spotify processen tar upp så kraschar deras service vilket gör att Spotify processen startas om igen efter 5 sekunder). Eller Foodspotting som missat att sluta lyssna på platsändringar vilket inte bara gör att deras process ligger kvar i minnet utan också gör att hela mobilen hålls vaken mer än nödvändigt och ibland även gps:en, men detta räknas tyvärr bara mot, har jag för mig, Android OS i batteri vyn. För att inte tala om alla appar som tycker det är en bra idé att dra igång så fort mobilen tappar 3g eller växlar mellan 3g och wifi.

    Googles idé att appar får göra i princip vad som helst och förlita sig på att dåliga appar försvinner/fixas pga att folk klagar på dem verkar inte riktigt fungera i praktiken.
     
  20. mackanigbg

    mackanigbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Min var knökfull imorse och vid lunch pep den att den var tom, det måste vara rekord? ;(
    När jag kollade batteri under inställningar så står det 66% på facebook!! Jag har inte synkning av kontakter på så vad är det som drar så mycket??