Diskussion: Sparkonton - Tips, Erfarenheter och Jämförelser

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av svenix, 2 jun 2020.

  1. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    717

    MINA ENHETER

    Idag har kronan stärkts 0,4% mot Euron. Så stoppade du in pengar i morse har du idag fått ca 0% i ränta och 0,4 % i kursförlust.

    Givetvis kan det svänga åt andra hållet också. Men det jag vill belysa är att räntan är så pass liten jämfört med hur mycket valutorna svänger, så detta är en valutaspekulation, inget räntesparande för en svensk investerare.
     
    svenix, utor och ganmo gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag upptäckte idag att Sevenday Bank har sänkt sin rörliga ränta från 0,95% till 0,90% från den 17 augusti.

    Jag har inte fått något meddelande om detta vad jag minns så det var lite överraskande. 0,90% är väl fortfarande bland de bättre men t.ex. Komplett Bank (1,0%) och Klarna Sparkonto (0,96%) ligger högre.

    Min aktuella sparmix består just nu av Komplett Bank, Klarna Sparkonto samt Sevenday Bank.
     
    KTM gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Hittade idag ett för mig nytt kreditmarknadsbolag som ger bra sparränta. De heter Nordiska och erbjuder ett flertal olika konton med olika bindningstider och räntor. De omfattas av den statliga insättningsgarantin.

    De erbjuder ett konto "NORDISKA FLEX PLUS" där man får 0,90% rörlig ränta utan bindningstid. Enda kravet verkar vara att man har minst 10.000 i saldo på kontot.

    Privat

    Är det någon som har provat Nordiska?
     
  4. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    717

    MINA ENHETER

    Jag körde dem i våras. Insättning tar 1 dag, uttag 2 dagar. Det går att se upplupen ränta.
     
    svenix gillar detta.
  5. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1

    Körde de förra året, men inget märkvärdigt. Kör numera med Nordax och Klarna Sparkonto. För mig är det viktigt att de har ett riktigt bankkontonummer.
     
    svenix gillar detta.
  6. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    518
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    svenix och KTM gillar detta.
  7. Katarina80

    Katarina80 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Vilken bra tråd!

    Idag har jag upptäckt en nackdel med några av de "banker" jag har. Skulle ta ut pengar och insåg att det inte gick att ta ut ören.
    Detta verkar gälla för både Nordax och SevenDay Bank

    Vid fråga till Nordax bekräftades det att det enbart går att ta ut i hela kronor. Har även ställd frågan till SevenDay nu ikväll. Vid avslut av konto betalar Nordax ut ören.


    Ser att det är fler som undrar över varför vi inte kan se transaktioner hos Klarna, vilket jag också tycker är mycket underligt och hoppas att de får till en BRA lösning på detta - så att man ser transaktioner OCH aktuellt saldo efter varje enskild transaktion.

    Instabank är en bank som jag själv tycker om, tyvärr kan man bara ha ett konto hos dem, men det funkar. Ränkta 0,85 %


    Fler som har erfarenhet av att ta ut från PRA Spar? Såg en kommentar om att det tog lång tid att få ut pengarna.

    Någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar hos Nordiska och Aros kapital?
    (Nordiska bra vid obundna pengar, Aros bättre vid bunden ränta = Fler alternativ).
     
    svenix gillar detta.
  8. Katarina80

    Katarina80 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Svenix:
    Jag har satt in pengar på Nordiska, och de har en lättöverskådlig vy över de konton man har - det känns som att Nordiska, Aros Kapital och PRA Spar har alla samma plattform så du känner igen hur konton och transaktioner mm. visas!
     
    svenix gillar detta.
  9. Katarina80

    Katarina80 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    darkshippo och holyjoe,

    Nordax och Froda verkar köra på samma plattform - är det så att Froda också säger att du enbart får ta ut i helt kronor?

    Nordax tycker jag förutom "uttags-problemet" har en bedrövlig layout. Det är hopplöst att få en bra överblick över sina konton. Dessutom presenteras beloppet inklusive intjänad ränta, fast den inte har betalats ut - vilket gör det krångligt att se nettobeloppet på ett snabbt sätt.
    Gav dem feedback på detta för ett år sedan, men inget har hänt och de verkar inte bry sig?

    Misstänker att det är samma hos Froda - att det är samma bedrövliga layout och presentation av konton?
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som du säger så är det nog flera banker som endast tillåter uttag av hela kronor. Men är det egentligen någon större nackdel? För min egen del har jag nog inte känt behov av att ta ut ett belopp med ören.

    I affärer är vi ju vana vid att beloppet att betala avrundas till hela kronor. Så hanteringen av ören är ju praktiskt sett nästan inte förekommande. Undantaget är elektroniska transaktioner som t.ex. kortköp där det fortfarande debiteras det exakta beloppet.

    Om jag nu skulle ha behovet av att ta ut exakt 147:35 så kan jag nog leva med att istället ta ut 147 eller 148 kronor. I vilket fall skulle du behöva ta ut ett exakt belopp med ören? Jag frågar bara för att jag är nyfiken då jag inte riktigt ser behovet själv.
     
  11. Katarina80

    Katarina80 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Kul att du (svenix) är nyfiken på varför jag har den utgångspunkt jag har.

    Min erfarenhet (betalar oftast med kort) är att jag betalar på öret vad det kostar i affärer, likväl som på ex. elräkningen.

    Om jag har 149,58 på ett konto och behöver ha ut pengarna tycker jag att det är irriterande att "bara" kunna ta ut 149 kronor. De där 0,58 kronorna är ju mina pengar och då är det inte rätt att banken säger att jag inte kan plocka ut dem, eller att jag måste avsluta mitt konto för att få ut pengarna.
    Jag kan ju behöva ta ut pengar men fortfarande vara intresserad av att sätta in pengarn igen vid ett senare tillfälle.

    Egentligen är det väl en principsak, men om jag då behöver ta ut 149,58 till min elräkning så vill jag kunna ta ut det och inte tvingas ta ut mer eller mindre.
     
    freddus och svenix gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Idag gjorde jag min första insättning till mitt nyöppnade Froda sparkonto. Jag gjorde inbetalningen i morse från Skandiabanken och när jag kollade hos Froda vid 17-tiden så syntes pengarna redan på kontot. Så insättningar verkar fungera snabbt och bra. :)
     
    bernard och holyjoe gillar detta.
  13. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    983

    MINA ENHETER

    bernard, dagr, svenix och 1 annan gillar detta.
  14. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
  15. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    717

    MINA ENHETER

    Lär inte påverka storbankernas räntenivå öht. Ser inte att dessa högräntekonton skulle vara ett alternativ till att ha pengarna på en storbank. Ett alternativ till högräntekonton är snarare aktier/företagsobligationer.
     
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Har 4spar och liknande haft så mycket inlånat kapital att det spelar roll för marknaden i helhet?
     
  17. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Kanske inte, men det är synd att stabila aktörer som Akelius också försvinner från det här.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har inte följt med i svängarna riktigt, men vadan denna reglering? Just detta har väl ingen direkt myglat med, utan det framgår väl klart och tydligt om det finns insättningsgaranti eller inte.
     
  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Motiveringen till regleringen verkar vara: "Det har varit svårt för konsumenterna att uppfatta skillnaden mellan de olika alternativen, man har inte förstått riskerna."

    Akelius svarar: "Bankerna tycker förstås det är bra att slippa konkurrens"
     
    jerry84 och bernard gillar detta.
  20. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    417
    Mottagna gillanden:
    241

    MINA ENHETER

    Själv skulle jag aldrig sätta mina sparpengar på ett konto utan insättningsgaranti, men jag tycker verkligen att det här är fel väg att gå. Ställ hellre ännu högre krav på att det tydligt måste informeras på ett enkelt sätt att insättningsgaranti inte gäller och vad det innebär, så får folk ta sina egna risker. För jag inser att vissa är helt okej med detta
     
    freddus och svenix gillar detta.