Speciell kabel och/eller laddare för tab3 7?

Diskussion i 'Samsung' startad av besj62, 15 okt 2013.

  1. besj62

    besj62 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10 Lite
    Platta:
    Samsung Galaxy A8 Tab
    Övrigt:
    Google Chromecast med Google TV (många)
    Fick en Tab3 7 (SM-T210) gratis via ett skrivarköp. Tyckte den verkade vara ungefär likadan som den Tab2 7 jag redan hade skaffat som GPS förutom att den hade en micro-USB som laddare.
    Efter några laddningscykler så tog batteriet helt slut och inget fick liv i den igen. Den stod på laddning i minst 12 timmar med en iPadladdare som ska ge tillräckligt med ström. Inget hjälpte och jag började förbereda en reklamation.
    Av någon anledning lämnade jag den med originalladdaren (en ganska liten) och sladd i några dagar. När jag skulle flytta på den såg jag att den var fulladdad....

    Någon som vet om den kräver originalkabel och/eller ladddare? Min Tab2 beter sig inte alls likadant utan laddar med vad som helst som har rätt anslutning inkl piratkablar....
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Laddar den på några timmar istället för några dagar också? Varför använder du inte originalgrejerna?

    En iPad-laddare och en Samsung-tablet passar lika dåligt som en Samsung-laddare och en iPad. De kommer bara ladda med 500 mA om alls.
     
    besj62 gillar detta.
  3. besj62

    besj62 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10 Lite
    Platta:
    Samsung Galaxy A8 Tab
    Övrigt:
    Google Chromecast med Google TV (många)
    Att jag använde iPad-laddaren berodde på att jag trodde att den var tillräckligt stark eftersom iPaden brukar klaga på laddning i vanlig USB. Men du har rätt, den har lägre strömstyrka, bara 1 A mot originalets 2.
    Men jag använde även den svarta laddaren till Tab2, och inte heller då reagerade den.
    Hoppas det berodde på fel laddare. Ska endast använda Samsung 2A laddare...
     
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag har en Tab2 10" som inte laddar speciellt bra med någon annan laddare än den som följde med. Det är ju en USB-kabel som går att stoppa i vilken nätadapter som helst med USB-uttag, men använder man inte originalladdaren så får batteri-ikonen ett litet kryss i sig som antyder att den inte laddar, eller åtminstone laddar dåligt. Jag har frågat samsunsupporten om detta, och dom bekräftar att så är fallet, och att den möjligen laddar lite grand om skärmen är släckt. För att driva skärmen och att det samtidigt ska bli lite kräm över till att ladda batteriet så krävs det 2 A och inte 0.5 som USB-standarden ger. Det är därför lönlöst att försöka ladda från datorn också. Jag tror dock att man kan använda vilken micro-USB-kabel som helst och inte bara Samsungs egna, även om 2 A är 4 ggr mer än USB-standarden så borde det inte vara någon större risk för spänningsfall eller överhettning, men det bör vara original-nätadaptern.

    Det kan iofs vara nån logik i originalladdaren som kommunicerar med tableten och talar om för den att det är en originalladdare och inte en Apple- eller SonyEricsson-laddare eller en dator, och att den därför kan skruva på snabbladdningen.

    Det sista är en spekulation från min sida.
     
    Last edited: 15 okt 2013
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om det är "Apple 2.1A" så lär den bara ladda med 500 mA så det spelar ingen roll om du kopplar den i datorn, i en iPad-laddare eller i en iPhone-laddare. Det blir ändå bara 500 mA, eftersom Apple har annan "kodning" av USB-kontakten än resten av världen.
     
  6. besj62

    besj62 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10 Lite
    Platta:
    Samsung Galaxy A8 Tab
    Övrigt:
    Google Chromecast med Google TV (många)
    Man lär sig nytt varje dag :)
    Tack!
     
  7. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Varför blir man inte förvånad när Apple har en annorlunda lösning än övriga? Det var samma sak med de nfyrpoliga hörlurspluggen, den som har en kontaktring för mikrofonen på headsetet också. SonyErircsson, Nokia och några andra tillverkare hade en standard för vilken av kontaktringarna som skulle vara till mikrofonen, men Apple hade naturligtvis en annan, vilket gör att om man använder fel sort så går jordningen till hörlurarna genom mikrofonen, och det blir väldigt dåligt ljud. (Det var iofs några fler tillverkare som körde med den kopplingen) Apples version verkar numera ha blivit standard eftersom till exempel även Sony gått över till den, möjligen beroende på att Apple dominerar marknaden eller att dom skickar med så dåliga egna lurar att det finns en större eftermarknad för ersättningslurar.

    Fast Samsung är iofs inte mycket bättre. Tab2 har den där Apple-liknande breda kontakten, det krävs högre laddström än standard-USB, och många funktioner, t.ex. "Skriv ut" är anpassade enbart för Samsung-produkter.
     
  8. Zystem

    Zystem Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    original adapter är alltid bäst att börja med! det är viktigt att den har mycket A för att kunna laddas. jag har 3 olika laddare med samma A men originalet laddar alltid lite snabbare tycker jag.
     
  9. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det kan ligga något i det ifall min teori om att laddare och telefon/surfplatta kommunicerar med varandra på något sätt över USB-kabeln, och när telefonen/suftplattan får klart för sig att det är en originalladdare så skruvar den upp laddströmmen lite. Det är ungefär samma tänk som när min gamla SonyEricsson-telefon skrev ut "Alien Battery" på skärmen och drog ner laddströmmen till hälften ifall den upptäckte att det inte satt ett originalbatteri i telefonen. Man skyllde på att man inte kunde lita på okända batterier med hänsyn till batteriexplosioner och liknande som hade förekommit med bland annat Nokias telefoner med originalbatteri vid den tiden, men till viss del fanns det väl anledning att misstänka att dom ville sälja sina egna batterier. I alla fall, känner Samsung-enheten av att det är originalladdaren så vet den exakt hur mycket ström den klarar av att leverera utan att det blir pänningsfall eller att laddare eller Samsung-enhet går sönder, och då kan den skruva upp laddströmmen lite. I annat fall skruvar den ner laddströmmen, om det nu är av "säkerhetsskäl" eller för att jävlas med tredjepartstillverkare låter jag vara osagt.
    Om min teori stämmer så räcker det alltså inte att ansluta USB-kabeln till en USB-laddare som levererar 2A eller mera, utan den måste också kunna signalera detta till Samsung-enheten över USB-kabelns dataledningar.
     
  10. stefans

    stefans Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Stötte på samma problem som många tidigare i denna tråd med min nyinförskaffade Galaxy Tab 3. Förutom originalladdare så laddar den även fint med HTC-laddare, men ratar Apple, Google, SonyEricsson-laddare...

    Koreansk speciallösning?

    Under laddning har den strömmar på 1100-1200 mA och laddtiden är 2-3 timmar. Det är betydligt mycket snabbare än min förra Nexus 7 laddade på. Något med laddströmmen är det i alla fall...
     
    Last edited: 29 dec 2013