spelare som klarar .avi-filer?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av zero, 2 sept 2009.

  1. zero

    zero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S23 Ultra, Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S23 Ultra, Fold 4
    Platta:
    iPad 10,5
    Platta 2:
    iPad Mini
    Är på jakt efter en videospelare som spelar .avi format! Någon som har ett tips på en spelare som fixar det? Eller är man tvungen att fortsätta och konvertera till .mp4 och spela i Meridian? Vore skönt att slippa!
     
  2. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Finns inga drivrutiner eller HW stöd för annat än mp4...
     
  3. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Enligt Coreplayers hemsida så håller dom visst på med sin spelare för både Ajfån och Android.... och som vi alla vet så sväljer CorePlayer precis ALLT. Min HTC TytN klarade inte av vare sig DviX eller XviD men när jag tryckte i Coreplayer så blev det annat ljud i skällan... :-)
     
  4. matte

    matte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag använder Videora converter i windows och lägger det på sdkortet, det fungerar skit bra. Blir bra kvalitet också.
     
  5. Roboseal

    Roboseal Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det låter ju spännande, hade varit skönt att slippa mp4. frågan är om hårdvaran klarar av att spela upp dom formaten bara.
     
  6. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Hårdvaran är inte begränsningen utan det har med deras native decoders vilka bara stöder de nuvarande mycket för att de krävs tillstånd m.m. för en hel del codecs osv.
    Google har själva med smart encoding lyckats tydligen pressa ur mer än 1000kbps ur HTC Magic så hårdvarumässigt tror jag inte det är någon begränsing på vad den klarar, dock krävs det tydligen en hel del kunskap om just encoding och sedan att man implementerar native codecs.
    Google har sagt att de ska släppa en NDK (Native Developing Kit) för C++ vilket troligen kommer öka antalet media format android kan hantera, all media sköts egenligen av C++ Objekt som använder Java som en proxy mellan dem och användaren, anledningen till att de varit lite sega med att släppa NDK verkar vara just att det tar bort lite tanken om att allt utvecklat för android ska funka på alla android grejer, dock erkänner de att vissa saker så som t.ex. spel och media funkar bättre om en del kod kan vara C++/C.

    Edit:
    Rättelse, de har visst släppt NDK redan
    http://developer.android.com/sdk/ndk/1.5_r1/index.html
     
    Last edited: 3 sept 2009
  7. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Ett problem med detta är dock att bibliotek/codecar i C/C++ (enligt uppgift) inte skall gå att släppa med en applikation utan enbart med OSet. Dvs, om man kör moddad telefon eller om mobiltillverkaren utvecklar detta så kommer det att fungera.

    Detta är även logiskt då Android inte är bundet till någon specifik hårdvaruarkitektur, men utveckling i C/C++ kräver att man kompilerar för den HW-arkitektur som telefonen har.

    Så om jag fattat det korrekt så kommer vi inte att få se "generella" applikationer som supportar diverse codecs om de inte är skrivna i Java. Och ärligt talat så tror jag att det är svårt att få till bra prestanda för detta i Java (men Java är inte min kopp med te, så jag kan ha fel här).

    Om det finns effektiva (minne+CPU) codecar för olika format i C/C++ för Linux så borde det dock inte vara jättesvårt att få in dem i exempelvis Cyanogens ROM. Med rätt uppsättning av ROMet (root mm) så borde det dessutom gå att få installerbara Codecar - men jag undrar om vi inte hoppas för mycket här med tanke på den begränsade hårdvaran och kundgruppen (de med moddat ROM). Iofs kan ju Google/Android-teamet ändra sig här, men det tror jag inte de gör i närtid i alla fall...
     
  8. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    IOM att Google släppt NDK (Native Development Kit) är utvecklingen inte längre låst till att göras helt i Java. Detta bör öppna för mer hårdvarunära utveckling. Hur sådana applikationer ska kunna installeras på en o-rootad telefon blir en annan 5-a...

    /Mats
     
  9. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Precis. Men notera även att applikationerna måste byggas för den CPU/HW-arkitektur som de skall köras på (iom att det inte är Java), vilket innebär att man (om man löser installationsförfarandet) fortfarande måste bygga för alla möjliga plattformar och bara installera för den plattform som telefonen har...
     
  10. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    So...?

    Finns det en marknad för det så kommer det ju att utvecklas. Just nu finns det ju iprincip bara en hw-arkitektur ändå. Jag har ganska dålig koll på hur det där med codecs och drivrutiner ser ut i grunden, men om man har en codec till en hw-plattform, så är det nog inte jättesvårt att porta den till nästa heller. Tror knappast att alla mobiltelefontillverkare som vill drivas av android kommer ha egna arkitekturer...
     
  11. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Än så länge är det telefontillverkaren som står för OSet. Jag misstänker dock att det kommer att bli en vridning (som det är i tillbehörsbranchen för PC) så att de som tillverkar kretsarna kommer att stå för drivrutinerna. Det lämnar dock ett vakum rörande det som inte kräver plattformsspecifikt stöd och då är frågan vem som skall stå för det. I Windows så är det ju bara e CPU-arkitektur, men det blir det kanske här också...