Spionen i din Desire?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av donaldduck, 14 nov 2010.

1. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Jag ringde 3 och sa åt dom att stänga av data roaming helt och hållet..
    Får jag en skyhög räkning då så är det deras fel.. :D

2. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Att stänga av all datatrafik totalt är lätt. Man kan använda program som gosa säger, man kan också själv ändra anstlutningspunktens namn så att det inte fungerar.

Problemet är att man ibland vill ha datatrafik, till exempel för att kolla posten utomland. Om det då kan stå applikationer på kö när man ansluter som hypotetiskt utlöser en lavin av datatrafik utan att man vet vilka eller varför är inte bra.

Så länge man inte vet vad som skickas skall man heller inte negligera säkerhetsaspekten.

3. Morpheus

Morpheus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Smacka in den i en webbläsare så hamnar du hos gpsoneXtra.

4. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Leget nu:

- Som flera bidragit med går två av de adresser som min Desire kontaktar vid start till gpsonxtra.net där den hämtar ner en fräsch satellitkonfiguration för att snabba upp GPS inlåsning.

- Förutom detta kontaktas även en eller flera Google servers. Här är förbindelsen inte bara krypterad utan autenticeras med hjälp av certifikat. Ingen aning om vad som sker här.

- Provade att stoppa både ”Använd trådlösa nätverk” och ”Använd GPS-satelliter” i inställningarna under ”Plats”. Genom att stoppa ovanstående stoppar jag all positionering men det gav ingen skillnad avseende vad som laddas ner.

- Har frågat HTC vad det är som kan kommunicera trots att vi stänger av allt vad vi kan stänga av angående bakgrundskommunikation. Inget svar än.

Om fler vill kolla vad som sker mellan era Desires och nätverket, och då helst dela med sig av resultatet, så kan jag hjälpa till genom att lägga en fil med en instruktion för hur man gör här på forumet. Har ni grejerna och vet hur man sniffar trådlöst behöver ni ingen hjälp. Jag har inte det och använder gratis och helt lagliga verktyg. Använder en annan dator på nätverket som ”Man in the middle” och styr trafiken från Desiren genom denna genom att använda ”ARP poisoning”. Verktyget jag använder är ”Backtrack” som är gratis men farligt om man inte vet vad man gör. Man kan ställa till en väldig oreda på ett nätverk och lockas man till att bli allför kreativ när man ser verktygen så kan man snart få blåljus utanför dörren.. Därav behovet av en instruktion. Ställ dock in er på att behöva någon timme att lära er att fixa en ”Man in the middle.” och några timmar på att lära er använda en sniffer. Allt enbart på engelska.

Om några stycken av er flaggar intresse genom att tala om det här fixar jag en instruktion.

5. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag antar att det är linuxdistron backtrack du snackar om? Du får gärna lägga upp en guide för min del... annars tror jag att det finns gratisprogram för windows också... tyvärr har jag inte hittat något för mac.

Jag skulle rekommendera samtliga som vill routa om trafiken på ett nätverk att endast göra det på sitt eget nätverk hemmanätvek. (Med andra ord, låt skolans/jobbets nät vara!) Vet man inte vad man gör så är det mycket lätt att slå ut viktiga funktioner på nätet... och på det viset slipper man ett blåljus som knackar på dörren och frågar om det var du som försökte göra dataintrång ;)

6. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Backtrack är förövrigt en LiveCD man bootar igång.

De finns ton med guider så de flesta kan nog googla fram det :)

EDIT: Wiredshark kan fungera, dock vet jag inte ifall den har ARP Poisning

7. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

eller så tar man en glass och glider runt i livet,...orka bry sig om mobilen...tänk
    på vad din dator hittar på istället när du inte ser. :)

8. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Kan säga att Wiiet är en jävla skvallerkärring. Satan vad den snackar med Nintendo.

9. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Hör en fil med instruktion hur man sniffar datatrafiken från telefonen på sitt WLAN.

Bifogade filer:

10. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Går inte att stoppa appar att gå ut på nätet

Har fått svar från HTC angående möjligheterna att stoppa appar att kommunicera när man ansluter till nätverket. Det korta svaret är, det går inte!

Nedan svaret från HTC:

Tack för ditt mail. Jag kan verkligen förstå din, och flera andra HTC användares oro för kostnader orsakade av roaming. Som ni mycket riktigt har märkt så kan man stänga av huvuddelen av alla applikationer som ansluter automatiskt genom att gå in i
    meny > inställningar > konton & synkronisering
    Ändå så finns det fortfarande många program som kan ansluta automatiskt för att uppdatera. Det säkraste att göra är därför att gå in i inställningarna för varje enskilt program och ställa in manuell synkronisering.

En alternativlösning är att öppna inställningar för Mobila Nätverk och skriva en falsk APN under Åtkomstpunktsnamn.
    Gå in på Meny > inställningar > trådlöst & nätverk > mobila nätverk > Åtkomstpunktsnamn
    Tryck Meny > Ny APN
    Namn: (Valfritt t ex "Falsk APN")
    APN: (Valfritt t ex "fungerarinte")
    APNtyp: default
    Tryck Meny > Spara
    Grönmarkera den skapade åtkomstpunkten.
    Nu kan telefonen inte ansluta till mobila nätverk så länge som detta alternativ är markerat. För att ändra på detta är det bara att återvända till inställningar > trådlöst & nätverk > mobila nätverk > Åtkomstpunktsnamn
    och markera den riktiga internetanslutningen. Detta kan vara en bra lösning under t ex en utlandsvistelse.

To send a reply to this message or let me know I have successfully answered your question log in to our ContactUs site using your email address and your ticket number 10SECW47ENA000242.

Sincerely,

Karl-Johan

HTC

11. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Eller så skiter man i att ha igång mobilt nätverk, problem solved.
    Är inte radion igång kan den inte heller sända. Och kom inte och
    säg att radion ändå sänder trots att du stänger av den...för det
    tror jag inte på.