Spökar min Smart?

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Huawhy, 31 jan 2021.

  1. Huawhy

    Huawhy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart
    Telefon 2:
    Samsung J4 +
    Telefon 3:
    Ericsson Aspen
    Hej
    Ny medlem med en tung fundering och jag är rädd att det inte finns någon lösning.
    Körde i det längsta med gamla modeller som knappt gick att surfa på osv, innan jag köpte en lätt begagnad Huawei Smart av en bekant för inte längesen. Fint skick, rätt bra batteri, jag har varit mycket nöjd och road av alla märkliga funktioner som egentligen inte behövs iaf inte för mig.

    Sen måste jag berätta orsaken till varför bekymret är tungt.
    Det beror på att en IT-vän sen ca tio år, boende i Hongkong, bara försvann.
    En duktig kille runt 35 år gammal, som lärde mig mycket om kina och Hongkong, blev en vän genom ett spel med chat. Där var han mästare.
    Åratal av mailande, mycket intressanta diskussioner. På slutet meddelade han att han saknade energi men att jag inte skulle vara orolig.
    Han var en notorisk kina-hatare. Men verkade inte som att han deltog i protesterna.
    Sista meddelandet som var ganska normalt kom via e-post i april 2019.
    Jag hade hans mobilnummer men har lyckats tappa bort det.
    Det finns hur många som helst med samma namn i Hongkong.
    Adresser har vi aldrig utväxlat.
    Jag har tvingats utgå från att han är död. Men ovissheten är jobbig.

    Plötsligt, häromdagen, dök det upp flera rader kinesisk text längst upp på telefonen. Jag brukar dumt nog bara vispa bort dessa aviseringar.
    Jag har ingen kommunikation med någon annan "kines".
    Denna gång reagerade jag och klickade på texten.
    Då försvann den bara.
    Jag har letat på alla sätt jag kan komma på.
    inget i mina tre mailboxar från denne Ming eller kinesiska öht.
    Kollade genom inställningar för aviseringar osv på alla appar men hittade ingen ledtråd.
    Modellen verkar inte medge någon lista på gamla aviseringar.
    inget felsökningsläge eller vad det kallas.
    Laddade hem en app som verkade kunna lösa det hela men den visar bara gamla aviseringar efter att den installerats.

    Jag känner att jag måste prova allt för att försöka få fram var texten kom ifrån.
    Vad säger ni som har mer erfarenhet.

    Hälsningar
    Hans








     
    Last edited: 31 jan 2021
    RuffyMan gillar detta.
  2. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Hej Hans!

    Välkommen till forumet, med den lilla info vi har från dig är det lite svårt att hjälpa men vi kanske kan göra så gott vi kan.

    Känns som du provat det mesta som går, från och med nu så behåll kvar appen som håller koll på historiken av notiser, kan ju hända att du får fler texter och då bör du snabbt kunna hitta källan.

    Kommer du ihåg om texten kom från nån specifik app? Kunde man tex se vilken ikon det var? Får vi fram vilken app notiserna kom ifrån är det lite lättare att gissa vad det kan ha varit för notiser.

    Ett annat tips jag har är att kanske komma ihåg ungefär när du fick dessa notiser och sedan kolla igenom batteriloggen för appar om du kan få fram en lista på appar som kördes just då.

    Jag måste dock säga dig att notiser ibland kan dyka upp på kinesiska från webbläsaren, det är lite reklam bara.. men det hände mig ett antal gånger på min Huawei.

    Hoppas att du hittar det du söker!
     
    chraist och Huawhy gillar detta.
  3. Huawhy

    Huawhy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart
    Telefon 2:
    Samsung J4 +
    Telefon 3:
    Ericsson Aspen
    Hej och stort tack för idéerna, men nej jag såg ingen ikon e. d. Jag hade väldigt bråttom att få upp hela texten så hann bara uppfatta att det var kinesiska.
    Det hade inte bara försvunnit förut när man tryckt på aviseringarna, men mest hade jag tryckt på "radera" förut vilket jag absolut inte gjorde denna gång.
    Ska kolla kinesiska webbläsaren, men jag använder Chrome.
    Om den ger reklam ibland borde det hänt förut på nästan ett års tid, men icke.
    Tror jag inaktiverade den tidigt.
    Batteriloggen blir spännande.
    Tänkte jag inte på.
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vid nästa tillfälle kan du kanske ta en printscreen så du har notisen sparad på det viset om de nu försvinner.

    Något säger mig att @RuffyMan@RuffyMan har rätt att det tyvärr bara är reklam. Hemsidorna idag har möjlighet att skickas reklam som notiser och det är väldigt enkelt att råka godkända detta precis som med förfrågan om man godkänner cookies för sidan.

    Under inställningar i Chrome har du en kategori som heter avisering. Där kan du stänga av och även se vilka sidor som är tillåtna att skicka notiser till dig (under webbsidor).


    Screenshot_20210201-054239_Chrome.jpg
    Screenshot_20210201-054306_Settings.jpg

    Sen kan det även vara ifrån någon app eller spel du har installerad på din telefon.
     
    Kristy, Huawhy, BrearedsDea och 1 annan gillar detta.
  5. Huawhy

    Huawhy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart
    Telefon 2:
    Samsung J4 +
    Telefon 3:
    Ericsson Aspen
    Tack igen, det blev en del att kolla på.
    Min "Smart" heter tydligen Pot -Lx1 och den är lite för smart för att kunna göra det man vill. Eller snarare förenklad.
    Ingen batteri-logg som visar enskilda datum, utan bara vad olika saker i den har förbrukat sen den sist startades (tror jag det är)
    Jag har ingen spel-app utom ICC schack och den pratar aldrig, särskilt inte kinesiska.
    Bra det där med Chrome, men jag hade redan gått igenom aviseringar och hindrat alla hemsidor att avisera utom ett fåtal.
    Däribland fanns ett gammalt Facebook-konto som jag hade försökt ta bort, men nu loggade jag in och det fungerade.
    Men inga meddelanden eller aviseringar där.
    Hittade inget under Chrome öht.
    Fast den där nya aviseringsplånboken, den heter helt enkelt Notification history log, tar upp saker som jag aldrig ens sett som avisering "där uppe" på skärmen.
    Mest intressant är att det ska ha kommit aviseringar från tangentbordet, Gboard som jag lagt in nån gång.
    Och där har jag, som jag helt glömt, lagt till kinesiska.
    Helt i onödan antar jag för jag kan väldigt lite kinesiska och att ha detta på tangentbordet kan väl bara hjälpa den som får för sig att prata kinesiska och via mikrofonen få ut symbolerna i skrift.
    Annars skulle det behövas tusen tangenter eller så för att skriva kinesiska och då vore ju språket "default"
    Alltså är inställningen för att få appen att uppfatta språket. Elegant iofs.
    Kanske den inställningen fått Google att sända mig kinesisk text?
    Appen är inställd att tillåta meddelanden, även "diskreta" såna.
    Typiskt sånt som man kan missa men inte väntar sig något av.
     
    Last edited: 2 feb 2021
    RuffyMan gillar detta.